Saatteko töistä palkan siltä ajalta kun olette tukimuksissa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mulle terkka lupas viel aikasemmin kirjottaa lapun siltä ajalta kun on lääkärin määräämiä tutkimuksia/hoitoja, mut tänäin olikin toinen ääni kellossa ku pyysin lappua perjantaille verikokeeseen. Aikasemmin sil oli lappu oikee missä luki mitä korvataan ja mitä ei. Sen tiesinkin että jos tulee pitempi saikku, ni ei saa palkkaa. Meidän firmassa tämä kuuluu samaan ryhmään kuin kuin stressi, uupumus ja plastiikkakirurgia (eli mitä ei korvata).

Entä muilla?

Kommentit (12)

Vierailija

Näin on meillä periaate, mut käytännössä oon pystyny kyllä käymään työaikana esim. labrassa ja gyn.vastaanotollakin, koska oon töissä samassa sairaalassa.

Vierailija

jos muuna ajankohtana se ei ole mahdollista.

Joten kun nämä tutkimus ym. käynnit on aina päiväsaikaan (julkinen) niin olen niissä saanut ihan työaikana käydä. Vaikkakin meillä ollaan tiukkoja sitten sairausloman kanssa, eli yhtään kokonaista päivää ei saa olla pois ilman lääkärintodistusta. En ole näiden lapsettomuushoitojen takia vielä poissa ollutkaan joten en tiedä miten sairauslomaan meillä suhtaudutaan, jos on esim. punktiosta kyse.

Vierailija

töissä on oma lääkäri ja terveydenhoitaja. Terkka kyl ottaa verikokeita ja jos ilmotan meneväni terveyskskukseen lääkäriin tms. niin saadakseen palkan slitä ajalta, pitää olla syynä sairauden hoito. Lapsettomuus ei meillä ainakaan lukeudu siiihen. Terkkari siis kirjoittaa poissaololapun joka menee palkkakonttoriin.

Työaikaani en pysty muuttamaan, se on säännöllinen 7-15.30. Toki tunteja voi tehdä sisään, mutta nyt työtilanne hiemen heikko.

Menen torstaina seuraavan kerran töihin ja käyn kyselee pääluottamusmieheltä noista palkoista. Jos tulee esim. 5pvä saikkua, niin saa pitää sen, mutta palkkaa ei tule. Täälläpäin kaupungilla vastaava käytäntö.

Terkal tais tänään olla huono päivä, mut aiemmin näytti paperilta mitä korvataan ja mitä ei. Aiemmin on saanu lapsettomuuteen liittyvistä lääkärin määräämistä käynneistä yms. palkan.

Vierailija

minä olen kunnalla töissä ja olen käynyt tutkimuksissa ja hoidoissa työajalla. Tosin enpä ole paljoa kysellyt lupiakaan, olen vain käynyt. Työ on sellaista, että kukaan ei periaatteessa vahdi... tosin lähimmät työkaverit kyllä tietävät missä ravaan.

Ja palkka on tullut myös sairasloma-ajalta. Kerran palkanlaskijalta kysäisin varovaisesti asiaa ja hän totesi, että älä huolehdi, kyllä sinä palkan saat. Lain mukaanhan sitä ei tarvitsisi maksaa (siis lapsettomuushoidoista aiheutuvista poissaoloista). Käsitin, että automaattisesti palkkaa ei olisi tullut, mutta esimiehen päätöksellä sen maksavat. Esimiehenä minulla on onneksi empaattinen ylilääkäri, jonka kanssa en tosin hoidoista ole puhunut. Mutta osaahan hän sairaslomatodistuksen koodit.

Vierailija

... että meillä täällä ulkomailla laitetaan yhdestä hoidosta kahdet eri laskut - toinen menee sairasvakuutussysteemiin, joka ei periaatteessa maksa kovia hoitoja, mutta nämä toimenpiteet voisivat olla kevyemmissäkin hoidoissa (ultrat, verikokeet yms), se osa, jota ei sairasvakuutus maksa, niin tulee meille itselle maksettavaksi... saman periaatteen mukaan kantsii ehkä vähän " tehtailla" noiden poissaolojenkin suhteen - esim. kierron kartoitus tai hormoniverikokeet ei välttämättä ole lainkaan lapsettomuuteen liittyviä juttuja, vaan voi liittyä erilaisiin, vakaviinkiin sairauksiin... harmittaa tuollainen nipottaminen, ihan kuin ei muuten olisi jo harmeja!!!

Eemeli - tohkeissaan!

Vierailija

Olen käynyt iui:n ja ivf:n ultrissa aamuisin (yritin aina ruinata ekan mahdollisen ajan minkä sain) ja ilmoitin töihin että tulen vähän myöhemmin sinä ja sinä päivänä. IVF:n punktiosta olin 4pvää saikulla hyperivaaran vuoksi ja todistuksen pyysin ilman hoitopaikan nimeä ja leimaa eli lekuri kirjoitti sen käsin ja koodiksi tuli 10.4. eli mahakipu (mikä kyllä oli ihan totta ;). Kyllä ne lääkärit ymmärtävät että tämä on senlaatuinen asia että ei kaikki halua niitä sepustuksia siihen lappuun.

Itse olisin selvinnyt sillä 3pvän saikulla (kun sitä hyperiä ei tullutkaan) mutta kun siirto oli vasta päivänä 4 ja keskellä päivää niin olin ihan hyvillä mielin saikulla. Eipä tarvinnut töissä selitellä että miksi nyt saikun jälkeen heti seur.pvänä on taas menossa lekuriin.

Itse en voi kertoa töissä tästä kun pomoni on ihan tajuton juorukello. Tiedän paljon asioita joista mun ei pitäisi tietää yhtikäs mitään kun pomo on niitä viinipäissään mulle lipsautellut.

Vierailija

Eli jos saan Naistenpolilta sairauslomatodistuksen niin sitten saan varmasti myös palkkaa siltä ajalta. Mutta jos en saa todistusta joudun olemaan palkattomalla vapaalla, joka taas meillä pitää anoa etukäteen.

Vierailija

että sitten kun IVF hoito alkaa niin miten selitän töissä.. lääkärikäynnit eivät ole mikään ongelma, saan käydä ihan vapaasti missä tahansa lääkärissä työajalla eikä kukaan kysele yhtään mitään. Saikullakin saan olla kolme päivää omalla ilmoituksella, joten täytyy sitten varmaan punktiopäivänä soittaa aamulla töihin että oon nyt kolme päivää sairaana, en halua etukäteen ilmoittaa että tuun olemaan saikulla, koska en halua kertoa hoidoista töissä. Olisi vähän vaikea selittää että miksi olen esim. ensi viikolla kolme päivää poissa, harvoinhan sairautta tietää etukäteen=) Ei kai sairaslomatodistuksessa lue edes tarkkaa syytä, vai lukeeko? Jos lukee, niin voinhan olla jättämättä sitä todistusta ihan hyvin ja olla vaan omalla ilmoituksella. Saisin varmaan kyllä palkan siltä ajalta, meillä ei niuhoteta yhtään, mutta kun en haluaisi että kukaan tietää....

Vierailija

Mä teen 3-vuorotyötä, joten sain aina mukavasti vaihdettua vuoroja työkavereiden kanssa ja niin pääsin aamuisin klinikalle. Joten niihin ultra yms verinäyteajoille ei tarvinnu ottaa saikkua. Punktion jälkeen oli se 5 päivää saikkua ja saan siltä ajalta palkkaa. Mites sulla, jos lääkäri kirjoittaa sairaslomaa, voitko pitää sen palkallisena?

Vierailija

... tarvitko tosiaan jonkun lapun???

... monilla työpaikoillahan saa sairaslomaa jopa 3 pv ilman lääkärintodistusta, mutta ei ilmeisesti sinun työssäsi...

... mulla itsellä, kun työnantaja alkoi kysellä, niin pyysin naistentautien kilnikalta lapun, jossa oli kerrottu, että minä päivänä ja mihin aikaan oli klinikalla - täällä ulkomaillahan ei kerrota, mikä sairaus on kyseessä lainkaan...

... ja tarviiko sunkaan sitä ilmoittaa, että minkäsortin verikokeessa olet ollut??? Eihän maallikon tarvi tietää, mitä varten joku lääkäri määrä minkäkin verikokeen, vai mitä???

Jos ollaan noin niuhoja poissaolojen suhteen, niin minä en ainakaan viitsisi kertoa kaikkea (vaikka toisella olisi kuinka vaitiolovelvollisuus)...

Ainahan voi sanoa, että alapäätä tutkitaan muistakin syistä kuin lapsettomuus - kutinat, jatkuvat tulehdukset, kystat, myooman jne... jatkakoon joku muu ketjua " selityksille" ...

Eemeli

(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä loppuvuodesta olevaan hoitoon: Menopur / Menogon, Pregnyl, Orgalutran... mailaile:

eemelikaksi@hotmail.com)

Vierailija

Lainmukaanhan lapsettomuushoidot eivät oikeuta palkalliseen sairastamiseen. Itselläni on kuitenkin se tilanne, että voin olla töistä possa lääkärissä omalla ilmoituksella (enkä kerro, että kyse on mistään lapsettomuuteen littyvästä vaan ainoastaan että olen lääkärissä). Voin myös olla töistä 3 pvää poissa ilman lääkärintodistusta. Näin ajattelin olla nyt punktion takia. Olen myös ymmärtänyt, että tarvittaessa jotkut lääkärit kirjoittavat lääkärintodistuksen niin, ettei siitä tarkasti ilmene, että on kyse lapsettomuushoidoista vaan vain vatsakipu yms. gynekologisiin hoitoihin liittyen.

Olisiko sinulla siis mahdollista sanoa työpaikallasi juuri niin, että olet poissa gynekologisissa tutkimuksissa yms. eli onko sinun pakko sanoa ihan oikea syy?

Itse koen nämä hoidot niin ikäviksi ja stressaaviksi, että en ehdoin tahdoin halua olla vielä palkatta poissa töistä enkä myöskään halua työpaikalla tarkemmin kertoa näistä henk. koht. asioistani.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat