" Vääränkokoinen" lapsi

Vierailija

Luitteko tänään Helsingin Sanomista kolumnin " Voi kamalaa, lapseni on vääränkokoinen" ? Siinä toimittajan pienikokoinen tyttö (2,5v) oli lähetetty kaikenmaailman kamaliin tutkimuksiin lyhytkasvuisuuden takia. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia siitä, että lasta olisi pidetty vääränkokoisena (liian pullea, laiha, pitkä, lyhyt tms.)?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Poika on vasta vajaat 2-vuotias, mutta nyt jo huomataan lyhyys ja luullaan usein nuoremmaksi. Muuten aivan normaalisti kehittynyt, mutta pätkä (pituuskäyrällä siellä -1,5 tietämissä). Minua ei haittaa, mutta joskus ärsyttää.

Vierailija

POIka on ollut erityistarkkailussa koska paino putosi yhtäkkiä roimasti oi silloin jotain -9 käyrällä ja koko elämänsä on ollut -2 nornaaleihin verrattanuta.

Söi huonosti allergiotten takia ja kävimme ravitsemusterapeutilla kahdesti ja lääkärissä.

Nykyisin syö hyvin,mutta painaa edelleen alle 12kg kuukausi sitten painoi 11kg300grammaa.

Ei erotu porukasta ,mutta kun syliin nostaa niin tuntee epämukavasti kuinka luut törröttää.ei tunnu pehmeälle niinkuin muu vauvat tai taaperot.

Vierailija

olin lapsena todella hoikka vaikka söin vähintäänkin normaalisti...

No aika ja vuosirenkaat ovat tämän " ongelman" korjaneet:(

Mutta jokaista terkkarin punnitusta pelkäsin jo etukäteen, kun tiesin, että narinaa tulee ja käsky äidille soittaa terkalle.

Vierailija

On se laiha, eikö se nyt syö (söin normaalisti) jne. Nyt olen aikuisena edelleen hoikka ja tyytyväinen olotilaani kun ylipainoa ei ole. Mutta lapsuus ja nuoruus oli kurjaa aikaa. Murrosiässä olin yhtä luuta ja nahkaa, kun toisilla oli jo upeat muodot...

Vierailija

Tämä on ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa parhaasta päästä. Aika vaikea alle 170cm miesten on perustaa perhe. Ei naiset sellaisia tappeja katsele. Olen töissä työpaikassa jossa on paljon miehiä ja kaikki alle 170cm ovat naimattomia joten jonkinlaista tilastotiedettä tämäkin.

Vierailija

6,5 vuoden iässä kun olikin kasvanut vuoden aikana vain 5 senttiä (olisi pitänyt kasvaa vissiin 6-7 cm). me yritettiin pitää naama peruslukemille miehen kanssa, mutta vähän naureskeltiin jälkikäteen.

Lääkärikin oli sitä mieltä ettei syytä huoleen. Poika on lyhyt, 118-119 cm. mutta so what??? Olemme me vanhemmatkin lyhyitä...

Vierailija

juu kyllä ne on käyrineen aina sönköttämässä.. meillä tuli ja kauhee katastrofi kun toisiks nuorin muksuista oli laihtunu muutaman 100 g ja pituutta ei ollut tullut yhtään lisää..=(.. lekuri vielä urputti.. no muksu on alkanu kävellä liikkua enempi.

Vierailija

kun elimellistä vikaa ei ole, niin pienin ruokavaliomuutoksin ja liikunnan lisäämisin saamme tuloksia varmasti aikaan ilman terapeuttejakin.

Vierailija

puolitoistaveen kanssa keväästä lähtien. Poika on ollut vähän nollakäyrän alapuolella, ylti just ja just -1:een. Jotenkin alkoi tulla sellainen tunne, että surkuttelivat poikaa nimenomaan sen takia, että on poika. Mieshän ei saa olla lyhyt... Tytön kanssa ei varmaan oltais näin paljon juostu, kun mäkin olen vain 160 cm " pitkä" . Nyt onneksi lastenlääkäri sanoi, että todennäköisesti poika on vaan lähtenyt seuraamaan mun kasvuani eikä isänsä, joka on pidempi. Mutta saa nyt nähdä, miten lapsi lähtee kasvamaan, oli kuulemma isänsäkin lapsena pieni rääpäle. :)

Vierailija

lapseni oli vuoden aikana kasvanut " liikaa" .

Silti hän oli lyhyempi kuin kukaan ystävieni lapsista saman ikäisenä.

Sitä sitten hämmästeltiin neuvolassa ja ½ vuoden päästä tarkistettiin pituus.

" Yllättäen" mitään ei ollutkaan vialla.

Neuvolan tädille ei tullut mieleen että aiemmin, vauva-iässä olisi saattanut tapahtua mittausvirhe...

No, tämä kokemus ei ehkä ollut ihan se mitä ap tarkoitti.

Vierailija

Typerää suhtautumista sellainen" minun lapseni on täydellinen" -totta kai jokainen lapsi on omille vanhemmilleen juuri sopiva, mutta ei ne tahalaan lasta kiusaa ja tee tutkimuksia. totuushan on, että siellä taustalla saattaa olla paljon vakavia asioita, sairauksia ym. Itse en kieltäytyisi yhdestäkään kontrollista (ainakaaan tuossa iässä!). tuli vaan mieleen, että miten näin negatiivisesti suhtautuvat ihmiset kestävät tulevaisuuden haasteet, lasten kanssa kun niitä väkisin tulee. Onko se sitten se " meissä ei ole mitään vikaa, muissa kylläkin" -asenne jolla pärjää pitkälle, tuskin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat