uskallatko antaa lapsen nukkua autossa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

omassa pihassa? eli jos on nukahtanut matkalla, siirrätkö sisälle, herätätkö vai annatko nukkua unensa autossa (omassa pihassa, ei parkkipaikalla jossain kauempana).

Kommentit (12)

Vierailija

Muista ihmisistä ei täällä korvessa ole vaaraa, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä pieni ihminen voi päähänsä saada. Tyttö jatkaa kyllä unia omassa pinniksessään, jos on vielä väsynyt. Taidan olla hieman neuroottinen, mutta järvi on lähellä ja tekniikka (itkuhälytin) ei ole koskaan idioottivarma.. Heh, ei meillä tyttö kyllä edes vielä kävele , mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin oppii! ;-)

Lila75 ja Sini 1v

Vierailija

- samasta syystä kuin toinenkin vastaaja, eli auton sähkölaitteisiin saattaisi oikein huonolla tuurilla tulla oikosulku, jolloin auto voi syttyä palamaan (harvinaista, mutta silti mahdollista, enkä aio koittaa tuuriamme tässä asiassa). Hiljattainhan esim. Peugeot 307:n joissakin malleissa oli juuri tämmöinen vika .

Vierailija

Joitakin vuosia sitten sattui Helsingissä juuri semmoinen tapaus, että äiti jätti kaksi pientä lastaan autoon (ei nukkumaan, vaan käväisi vain kioskilla tms). Autoon tuli oikosulku ja syttyi palamaan, vanhempi lapsista pääsi ulos, mutta ei saanut irrotettua pienempää turvaistuimesta, joten pienempi kuoli autoon.

Sitten on vielä tuokin riski, että jos lapsi pääsee kuitenkin irti vöistä, voi mennä etupenkille ja avata ovet.

Ja kyllä täällä kaupungissa niitä hullujakin ja ihan tavallisia autovarkaita on niin paljon, että ihan senkään takia en uskaltaisi jättää.

Ja sitten vielä sekin, että ei huomaa niin helposti, jos lapsi herää autossa. Vaikka olisi itkuhälytinkin, niin jos se ei syystä tai toisesta toimi, ei lasta kuule, vaikka huutaisi täyttä kurkkua.

Vierailija

En vaan uskalla antaa nukkua, vaan nostan nukkuvan vauvan joko vaunuihin tai kannan kaukalossa sisälle. Jatkaa sitten uniaan, jos on väsynyt.

Minäkin olen neuroottinen tuollaisten asioiden suhteen, enkä luota itkuhälyttimiin 100%.

Vierailija

minä myös olen tehnyt niin että otan sit kirjan/lehden tmv mukaan ja menen myös autoon :) Itseasiassa ihanan rentouttavaa kun ei ympärillä näy kodin tekemättömät jutut ;)

Vierailija

vaikka ikkunoistamme on näköyhteys parkkipaikallemme, en siltikään.

Lapsi pelästyy, jos herää yksin autosta. Eikä koskaan voi olla varma mitä joku hörhelö saa päähänsä, ties vaikka vie auton ja lapsen siinä mennessään ;(

Ei, kyllä meillä lapset (3 v 3 kk sekä 1 v 8 kk) kannetaan nukkuvina sisään, heräsivätpä tai eivät.

Hyvänä esimerkkinä voin kertoa omasta kokemuksestani.

Olimme pitkällä autoreissulla, ja yötä vasten ajettiin, mies ratissa ja minä istuin kyydissä (lapsia ei tuolloin vielä meillä ollut).

Nukahdin, ja heräsin kesken unieni....pimeästä autosta. Miestä ei näkynyt, ja katselin unentokkurassa ympärilleni, että missä ihmeessä ollaan. Vieras paikka, pimeää ja aution näköinen huoltoaseman piha.

Hrrr, onneksi mies tuli pian takaisin autoon, oli käynyt vaan pissillä huoltoasemalla ;)

Pelästyin, minä aikuinen nainen :) Saati sitten pieni lapsi...

ei, ei ja vielä kerran ei. :)

Vierailija

Itse asiassa lapsi alkoi heti vaunuissa päikkärit lopetettuaan núkkumaan ne autossa, sisällä meni kovaksi tappeluksi mutta autolla riitti kilsan lenkki. Meillä omakotitalo ja auto 10 metrin päässä ikkunasta omalla pihalla. Eihän me nyt kyllä istuta sen ikkunan ääressä mutta vähän väliä sinne tulee katsottua. Nykyään lapsi tulee itse koputtelemaan ovelle herättyään. En kyllä muista hänen ikinä säikähtäneen sitä että on yksin kun herää. Toimii meillä!

Vierailija

Meillä neiti 3v yleensä aina nukahtaa autoon, kun ollaan tulossa jostakin, ennen annoin jatkaa uniaan autossa. Asumme omakotitalossa ja rauhallisella alueella. Mutta muutama viikko sitten luin juttua samanikäisestä lapsesta joka oli herättyään lähtenyt juoksemaan tielle ja jäänyt auton alle ja kuoli :(

En siis uskalla enää, eihän sitä lapsesta tiedä kuinka säikähtää ja lähtee unenpöpperössä liikkeelle. Ja tietysti tuo ajatus että jos auto syttyisi tuleen tai muuta vastaavaa...

Vierailija

ulos autosta. Olen halunnut kunnioittaa toisen unta enkä näe mitään syytä herättää lasta kiukuttelemaan kesken uniaan. Hyvin on mennyt.

Vierailija

Jos touhuamme itse jotain pihalla auton lähellä, annamme lapsen nukkua autossa, mutta jos menemme itse sisälle, siirrämme myös lapsen silläkin uhalla, että hän herää. Syynä tähän on lähinnä se, että yhdellä lähisukulaisellani auto syttyi itsekseen palamaan. Onneksi olivat siinä lähellä niin, että mitään vakavampaa ei tapahtunut, mutta olihan se aika hurjaa. Ilmeisesti tuli joku oikosulku sähkölaitteisiin tms. Ei ollut edes mikään hirmuisen vanha auto kyseessä. Harvinaistahan se kyllä on, että paikallaan oleva auto syttyisi palamaan, mutta mahdollista silti. Siksi autovalmistajat ja turvaistuinvalmistajat sanovat, että lasta ei koskaan saisi jättää yksi autoon. On meillä lapsi kuitenkin jäänyt autoon yksin nukkumaan esim. siten, kun olen ollut kaksin hänen kanssaan liikenteessä ja on ollut " pakko" käydä kaupassa (siis totta kai kauppareissua olisi voinut siirtää, ainahan se on mahdollista) ja käynti on ollut nopea, tyyliin yksi purkki maitoa, kassalle ja ulos, pikkuinen lähikauppa kyseessä. Mutta pääasiassa olemme siis pyrkineet siihen, että lapsi ei nuku yksin autossa, ei edes itkuhälyttimen kanssa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat