Endometrioosi

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei kaikille,

olen täysin uusi tällä palstalla ja oikeastaan kirjoittelenkin nyt lähinnä saadakseni jonkinlaista informaatiota teiltä muilta.

Eli mulla on endometrioosi ja ikää 35v. Varsinaista lapsettomuutta en siis ainakaan vielä pode, mutta sekin saattaa olla ajankohtaista. Lääkärini puhui sairaudestani hyvin ympäripyöreästi (kun kesällä kävin) eli käsittääkseni ei ainakaan ultran perusteella osannut sanoa mitään faktaa.

Oma käsitykseni on se, että sairaus ei välttämättä aiheuta ongelmia hedelmöityksessä, mutta suuri todennäköisyys on. Osaatteko muut sanoa mitään neuvoja?

Lähinnä mietin sitä, että missä vaiheessa kannattaisi mennä laparoskopiaan, jos ei raskaaksi meinaa tulla. Vasta kesällä jätin pillerit pois....Se vaan, että jos olisin nuorempi niin ei kai tässä mitään hätää olisi ajan kanssa. Nyt vaan tiedän, että panikoin, koska ei ole mitään järkeä enää hukata aikaa......

Kommentit (8)

Vierailija

Hei Katarin,

minä olin yrittänyt mieheni kanssa vasta pari kuukautta lasta, kun kuulin endosta, ja ajattelin heti että tuossa syy kuukautis- ja yhdyntäkipuihin. Ultrassa näkyikin kysta. Kävin Femedassa / hki maaliskuun alussa, kun olin kuullut, että siellä ottaa vastaan Jari Sjöberg, joka on kuulemma taitava. Hän teki laparoskopioita myös nkl:llä, eli leikkaus tehtiin julkisella puolella, mutta lääkärin palkkio oli isompi kuin julkisen puolen lääkärillä.

Leikkaus oli elokuussa, eli odotusta julkisella puolella oli puolisen vuotta. Lapassa selvisi että endo oli kiinnittänyt ainakin toisen munatorven niin, että munasolu ei edes päässyt munatorveen. raskaaksi tuleminen oli siis täysin mahdotonta. Oli siis hyvä, etten vitkutellut yhtään laparoskopian kanssa.

Meillä tosin tilanne jatkui siten, että miehelläni todettiin heikot siittiöt, eli meidän piti aloittaa icsi. Itse koin hoidot helpoiksi, vasta oikeastaan plussaamisen jälkeen alkoi pelottaa ja pelätä keskenmenoa.

Nyt laparoskopiasta on reilu vuosi, kaksi icsiä (ulkomailla, yksityisellä) on takana, ja raskausviikko 15 menossa! Eli nopeastikin voi kaikki käydä. Mutta kuten olet jo kuullutkin, aikaa ei kannata tuhlata, ja lapan jälkeen ainakin tietää mikä on tilanne.

Kaikkea hyvää sinulle!

jaipur

Vierailija

moi vielä,

siis lähinnä mua kiinnostaa, että mistä (vainko lapasta) saa selville kuinka paha endo on.....Tuntuu, että oon ihan pihalla tän jutun suhteen.

jostain palstalta luin, että ainoastaan munasarjoissa olevan endon pystyisi ultraäänessä näkemään...Mulle ei ainakaan lääkäri sanonut nähneensä mitään tukkeumia.

Vierailija

tuossa edellä onkin paljon asiaa, tuli vaan vielä mieleeni, että jos olet syönyt e-pillereitä pitkäänkin niin endometrioosi voi olla hyvinkin rauhallisessa vaiheessa vielä hetken mutta ei välttämättä kauan.

Jos se ei ole kovin paha mitähän ei voi tietää ilman kunnon tutkimuksia niin luomuplussaakin voi tulla.

mutta tutkimuksiin todellakin kannattaa lähteä heti kun niitä jonojakin moneen paikkaan on.

Itelläni oireet on palanneet n. puoli vuotta synnytyksistä tai siitä kun pillerit olen lopettanut.

suosittelen ottamaan E-vitamiinia, se on hedelmällisyysvitamiini ja parantaa kohdun limakalvoa, oma raskauteni alkoi aika nopeaan sen avulla ja vasta jälkeenpäin luin jostain endoa käsittelevästä tutkimuksesta ja siinä oli, että e-vitamiini olisi hyväksi endosta kärsiville. Teolliset vitamiinit eivät imeydy niin hyvin kuin esim E-vitamiini jota saa Helokkiöljystä tai kylmäpuristetusta rypsiöljystä.

masussani kasvaa kolmas luomulapsi vaikka endoa onkin. Mm vasen munasarja on kiinnittynyt suoleen ja oireilee normaalitilassa aivan järkyttävillä kivuilla. Mutta kauan on saatu toivoa, esikoista pitkästi toista vuotta, silloin kerettiin aloittaa tutkimuksetkin, toista vuoden, tämä kolmonen lähti alkuun nopeampaan mutta siitä kiitän kädet isosti ristissä ihanaa vyöhyketerapeuttiani ja juuri tuota rypsiöljyä.

Vierailija

Meidän lapsettomuuden taustalla on mun ärhäkkä endoni. Kertaalleen leikattu. Lapaan menin, operaatio muuttui kesken kaiken avoleikkaukseksi ja putsasivat minkä saivat. Aika nopeasti endo uusi. Takana kaksi ivf hoitoa passeineen ja päiväunia vetelevä tyttö viimeisimmästä hoidosta.

Endo on siitä ikävä vaiva, että se voi todellakin levitä hirveän nopeasti ja toisaalta olla tosi kivulias, vaikka olisi vain yksi pieni pesäke. Ja nykykäsityksen mukaan ainoa ihan varma tapa diagnosoida endo on laparoskopia. Endo voi tukkia munatorvia, haitata munisten tuotantoa ja laatua jne, siksi se aiheuttaa usein lapsettomuutta.

Jos sulle on suositeltu laparoskopiaa, niin itse menisin aika nopeasti ja jos vauvahaaveita on, niin heti perään raskautta yrittämään! Itse olen 31 v ja taas jonossa ivf:ään, kun pikkukakkosta haaveillaan. Endo pysynyt raskauden jälkeen suht kurissa, mutta silti kiire on. Se kun voi roihahtaa koska vaan, mulla se on vielä niin raju. Varsinkin, jos lapsettomuushoidot en teidänkin kohtalona, niin aloittaisin mah pian. Sekä hoitojen että endon kanssa kun taistelllaan aika pitkälti aikaa vastaan!

Muistaakseni osoitteessa www.endometrioosiyhdistys.fi on aika paljon kaikkea teemaan liittyvää. en tosin ole siellä vieraillut aikoihin, mutta kuitenkin...

Tsemppiä endon kanssa ja hyvää lapsilykkyä :)

Pajunkissa

Vierailija

Mulla oikein ärhäkkä endo ja hoitoihin mentiin kun lasta oli yritetty vuosi. Alunperin menin lääkärille kovien mahakipujen ja yhdyntäkivun takia, ja selviskin että minulla on endo. Laittoivat lapaan varmistaakseen asian. Ei sillä itse lapalla ole oikein siihen ehkä vaikutusta että kun se tehdään niin sitte tulet raskaaksi. Mulle lapa tehtiin kahdesti vuoden aikana kun se leviää niin nopeasti. Nyt menossa ivf hoito, ja taas havaittiin uus endokasvain toisessa munasarjassa. Meillä lapsettomuus johtuu kyllä ihan vain tuosta endosta...että jos lapsia kovasti haluaa, niin tottakait lääkäriin kannattaa mennä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Vierailija

Jos on syytä epäillä endometrioosia ja vauvahaaveita alkaa olla ilmassa, niin laparoskopiaan kannattaa mennä (tai pyytää lähete, eihän sinne tietenkään noin vain mennä... paitsi yksityiselle) mahdollisimman pian. Varsinkin jos mahdollinen (sinullahan sitä ei oltu vielä varmaksi diagnosoitu) endo oireilee kovien kipujen kera. Ja tosiaan varmuus endosta saadaan vasta laparoskopiassa ja nykyään diagnosoinnissa käytetään apuna myös magneettikuvausta. Ultrasta ei paljoakaan apua ole.

Endometrioosia sairastavia kehoitetaan hakeutumaan lapsettomuushoitoihin puolen vuoden yrityksen jälkeen. Ja jos endo on oikein ärhäkkä niin vielä nopeamminkin. Vuotta ei missään nimessä kannata omin avuin tuhlata.

Mutta ei se laparoskopiakaan läheskään aina auta. Minut on leikattu kaksi kertaa laparoskopiassa ja tehty yksi ivf passeineen ja vauvaa ei vain näy eikä kuulu. Ensi kuussa edessä onkin taas laparotomia. Mutta toisaalta endolaisia raskautuu myös luomusti! Valitettavasti se on vain harvinaisempaa :(

Vierailija

Kiitos teille kaikille vastauksista!!!

Tilaanpa heti ajan terveyskeskukseen, jospa vaikka sieltä saisin lähetteen sinne laparoskopiaan.

Eilen meinasi masis iskeä, mutta nyt taas päivä näyttää valoisammlta.

Ainakin sen tiedän, että minun on ollut mahdollista tulla raskaaksi, koska yksi kesken mennyt raskaus (aikaa sitten) takana ja miehellänihän jo onkin lapsi, joten hänessä ei pitäisi olla vikaa.

Ja sitten toki olen kuullut näistä luomuraskauksista edottarillakin.

En vain ole varma jaksaisinko raskaita hedelmöityshoitoja. Tuntuu, että muutenkin on kaikenlaista huolta.......

Vielä jos joku osaa sanoa julkisen puolen jonoista näihin tutkimuksiin?

Ovatko kauhean pitkät? (Asun Espoossa) Ja pääsenköhän nopeammin kun olen jo näinkin " vanha" :=)

Vierailija

Tuskin lääkäri on voinutkaan ultralla nähdä mitään " tukkeumia" , kyllä munatorvien aukiolon selvittämiseksi on tehtävä ihan oma operaationsa. Ultralla voi nähdä isoja endokökkäreitä ja kystia(mitkä usein liittyvät endoon), mutta se varmin tapa on laparoskopia. Mut leikannut lääkäri sanoi, että näkymä oli kuin olisi kaadettu liimaa vatsaonteloon. Eli rihmastoa pukkasi ja esim joku suoli oli liimaantunut kiinni kohtuun jne. Eihän tuollaisia oikein ultrassa voi nähdäkään!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat