6-vuotiaan oikomishoito - kertokaa kokemuksia

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Meille tuli kirje oikojalta, että hammashoitaja olisi havainnut orastavaa purentavirhettä 6-vuotiaalla esikoisellamme. Ensi kuussa sitten mennään oikojalle ja sitten ilmeisesti kuullaan onko tarvetta ja milloin hoito alkaa.

Itse olen huomannut, että pojan uudet rautahampaat (etuhampaat ylhäällä ja alhaalla) menevät kyllä ristiin. Itselläni on raudat ollut 4:ltä luokalta tuonne 8-9 luokalle saakka.

Nykyään ilmeisesti aloitetaan oikomishoito jo aikaisemmin? Siskoni ainakin kertoi nähneensä tyttärensä kaverilla (saman ikäinen kuin esikoiseni) jo raudat. Onko tämä yleistäkin näin nuorilla? Tiedättekö pääseekö sitten vähemmällä? Eli siis onko raudat helpommat? Pidetäänkö niitä vähemmän aikaa? Vai joutuuko esikoiseni nyt käymään läpi samat kipeät ja pitkät oikomishoidot kuin äitinsä aikoinaan?

Kommentit (5)

Vierailija

Mun isä on hammaslääkäri ja hänen mielestä oikominen aloitetaan edelleen kunnes kasvu pysähtynyt ja kaikki uudet hampaat paikoillaan.

Mutta kysele ihmeessä seur. tapaamisessa mutta oudolta kuulostas et nyt jo..

Tavataan heinis puolella ;)

Onko muuten arki lähtenyt uuden pojun myötä rullaamaan hyvin?

Täälläkin alkaa vauvakuume nostaa taas päätään:)

Vierailija

tätä oma äitinikin ihmetteli, että kun minun aikanani sanottiin, että sitten vasta kun kasvu on loppunut.

Itse kyllä olen saanut komian hammasrivistön raudoilla ja mieheni myös.

No, saapihan tuota siellä oikojan luonakin sitten enemmän kysellä. Joku syy siihen nyt kuitenkin varmasti on, että suunta näyttäisi olevan tuo, että jo alle kouluikäisenä aloitettaisiin oikomishoito.

Vierailija

Kolmivuotis-hammastarkastuksessa sanottiin että hänellä on avopurenta ja oikominen aloitetaan viisivuotis-tarkastuksen jälkeen.

Itselläni on myös oiotut hampaat, eikä kovinkaan mukavia muistoja vuosista telaketjujen ja niskavetojen kanssa... hoitaja sanoi että nykyään oionta tehdään vähän eri tavalla, pehmeiden muottien ja tukien avulla, harvoin enää niillä perinteisillä raudoilla, ja nekin on nykyään läpinäkyviä tai hampaiden sisäpuolella olevia siltoja.

Sekin asia tuli sitten selväksi, että perinnölliset tekijät vaikuttavat kuitenkin eniten siihen, millainen purukalusto jälkikasvulla tulee olemaan. Imetin poikaa vuoden ikäiseksi, siitä puoli vuotta joi maidon pullosta ja nukahti tutin kanssa (otin sen pois kun oli unessa ettei hampaan väänny...) Eli vaikka kuinka yrittää niitä purentavirheitä välttää niin ei geeneilleen mitään voi.

Vähän tuntuu siltäkin ,että meitä kokemattomampia äitejä pelotellaan muutenkin kaikilla seuraamuksilla, milloin on mitäkin tehnyt väärin ja niistä tuteistakin vouhotetaan sellaisella kiihkolla, kuin olisi vuorenvarmaa että pilaat aina lapsesi tulevaisuuden jos et tee näin ja näin...

No, palautetaanpas verenpaine taas normaalilukemiin, oikomisestahan tässä piti puhua!

Vierailija

Mulla oli lapsena raudat. Hampaat menikin aina nätisti järjestykseen, mutta muutaman kuukauden kuluttua olivat taas sikin sokin, koska kasvu jatkui. Joku lääkäri totesikin, että oikomishoito tulisi tehdä vasta, kun kasvu on loppunut. Ajat voivat toki olla muuttuneet.

Vierailija

Kitalaki-raudat laitettiin kun poika oli 5v. ja sanottiin että nyt paras aika, koska kitalaki ei ole vielä kovettunut tms. eli homma hoituu kivuttomammin. No, poika sanoi ensimmäisenä päivänä, että tuntuu oudolta, mutta koskaan ei ole sattunut. Nyt 1,5 vuotta myöhemmin rautoja ollaan jo ottamassa pois kun asiat on nyt mallillaan. En tiedä onko tulevaisuudessa mahdollisuus ongelman uusiutumiseen. Vastaaviin tapauksiin olen saman ikäisillä törmännyt useamman kerran.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat