pitäisikö neuvolan puuttua

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

äidin painonnousuun muullakin kuin torumalla syömisiä? itsellä tullut reippaasti lisää..liikun vähintään kaks kertaa päivässä koiran kanssa...sellaset puol tuntia kerrallaan ja syön säännöllisesti, normaalisti ja terveellisesti ja vältän rasvaisia ja makeita..mutta tuntuu et neuvolas joka kerta vaan kysytään syömisiä ja aina joutuu tiuskaseen etten oo ekast kerrast niit mitenkään muuttanu huonompaan..

mietin vain et ei kai vauvakin vain kasva liian tiuhaa tahtia masussa? hiljaiseloa on alkanu sunnuntaist asti muutenkin viettämään..ja painoarvioita en ole vielä kertaakaan saanut..

mitä tehdä?

-neitoperhonen ja Toukka 33+6

Kommentit (8)

Vierailija

oikein hyvin miltä neitoperhosesta tuntuu. Itsellä paino on nyt noussut 19kg, enkä silti ole syönyt " huonosti" makea ei maistu, päinvastoin kasvikset ja vihannekset, tosin liikkumaan en juurikaan ole päässyt (supistelujen vuoksi). Turvotuksia on jonkin verran kyllä. Oma terkkari ei ole painon nousuun kommentoinut mitenkään, onneksi!!

Mutta meillähän tuli muutto kesken odostusajan ja stressasin ihan hirveesti uudelle terkkarille menoa..mutta hänpä pelasti päiväni sanoen" että kun sokerirasituskoe on ok, niin ei me puututa äidin painonousuun" ai että meinasin halata sitä ihmistä. Ajatteli kai että iteppä kilosi kannat :)

Tsemppiä sulle neitoperhonen ja yritä olla välittämättä terkan sanoist, tiedän ettei se ole helppoa mut silti!!! *HALI*

t.Tiitis rv 33+2

Vierailija

Ikävä, jos joka kilosta on neuvolatädillä sanottavaa. Sinun ja lapsen parastahan hän vain tarkoittaa, mutta toisilla paino nousee enemmän ja toisilla vähemmän ja syitä siihen on monia. Itse näin viimeyönä painajaista painonnoususta. Olen rv 15 ja unessa painoni oli noussut jo yli 10 kg. Olin aivan hysteerinen, kun edellisistä odotuksista kokonaispainonnousu on ollut tota luokkaa. Onneksi se oli vain unta. Tosin käynti vaa' alla ositti painon tosiaan nousseen jo 2,4kg, mutta en pidä sitä pahana :-)

Tsemppiä!

nuuppari

Vierailija

että ekan 12 viikon aikana paino pompsahti +10kg. Oon tästä ennenkin tänne kirjotellut. Siitäkin huolimatta paino vaan nousi, että viikot 6-12 kärsin hirvittävästä pahoinvoinnista ja elin omenan ja ruisleivän voimalla. Terkkari syytti tietysti mässäilystä ja laitto sokerirasitukseen kun vielä sf-mittakin oli iso. Viikkojen 12-34 välillä paino on noussut enää 2kg lisää, ja terkkari kehuu miten hyvin oon dieetillä saanu asian kontrolliin. Niin no, nyt oon herkutellut, vetänyt karkkia, suklaata, jäätelöä ja kaikkea muutakin herkkua kaksin käsin joka ikinen päivä, kun tuo makeanhimo on niin järkyttävä...

Että ei siihen painoon kannata paljoa katella, musta se elää raskauden aikana ihan omaa elämäänsä riippumatta elintavoista. Näin ainakin mulla.

Kitty rv 34+5

Vierailija

..miten erilailla tuohon painoon suhtaudutaan. Itsellä on tullut painoa 20 kiloa lisää. HUH! Mutta ei kaksi eri terkkaria eikä lääkärikään ole kommentoinut asiaa mitenkään negatiivisesti, ei lääkäri edes vaikka itse sanoin että on tota painoa tullut. Päin vastoin ensimmmäinen th sanoi että hyvä että tulee painoa että on mistä ottaa sitten imetyksessä tarvittavan energia. Eilenkin yliaikaistarkastuksessa kätilö sanoi että sinäpäs laiha olet tarkoitti siis lähtöpainoa eikä kommentoinut vaikka sanoin että empä ole nyt.

Tsemppiä Neitoperho! Valitettavasti sun kohdalle on osuneet tökeröt henkilöt. Älä kanna turhaa huolta painosta kommentoi sitä kuka mitekin. Itse toivon olevan viimeistään joskus ensi keväänä olevani lähtöpainossa.

j+beibi41+4

Vierailija

Itselläni on todella mukava neuvolantäti, joka ei juuri painon nousuun puutu. Lähinnähän tuossa painonnousussa on se vaara, että se ei olekaan rehellistä läskiä ;), vaan turvotusta, joka voi sitten kieliä esim. raskausmyrkytyksestä. Siksi sitä niin usein syynätään, mutta valitettavan moni terkkari taitaa kuitenkin nipottaa myös siitä " läskistä" . Niin ja toki on sekin vaara, että jos paino nousee reippaasti, taustalla on raskausdiabetes tai muu sokeriaineenvaihdunnan häiriö, mikä voi sitten taas haitata sikiötä.

Normaalissa raskaudessa painoa tulee yleensä n. 12-15 kg. Kuitenkin tämä on vain sellainen keskiarvo, painoa voi tulla 6 kg tai 25 kg ja raskaus voi silti olla ihan normaali. Itse totesin, että minulla näköjään kroppa noudattaa jotain tiettyä kaavaa raskausaikana - paino on noussut aika lailla täsmälleen samalla tavalla kuin esikoisenkin aikaan. Viimeksi vain oli tullut enemmän painoa, mutta nytkin painan suunnilleen saman verran kuin esikoisen kohdalla samoilla viikoilla. Lähtöpaino oli vain tällä kertaa vähän pienempi. Mutta odotan, että tälläkin kertaa painoa tulee n. 20 kg. Kroppani näköjään vain kerää sen verran vararavintoa imetystä varten. Ja tosiaan vuodessa synnytyksen jälkeen paino oli tippunut ennalleen, jopa 2 kg alle sen mitä painoin ennen esikoisen raskautta, enkä laihduttanut millään tavalla.

Voithan sanoa ystävällisesti neuvolassa, että sinua stressaa se, kun he joka kerta kyselevät syömisistäsi. Sano, että koet sen turhana tai pyydä ainakin perustelemaan, miksi he tekevät niin. Painonnousu on kuitenkin ihan yksilöllistä eikä siinä voi tuijottaa mihinkään keskiarvokäyriin. Tärkeämpää on tarkkailla sitä, ettei paino lähde yht' äkkiä äkilliseen rajuun nousuun tai laskuun vaan nousee kohtuullisen tasaisesti koko raskausajan. Toki satunnaisia heittoja voi olla, mutta jos toistuvasti painoa tulee rajusti lisää, niin silloin sitä pitää totta kai tutkia tai ainakin miettiä, mistä se johtuu.

Vierailija

Mulla on kolmas tulossa ja tää terveydenhoitajatäti on eka joka sanoo painon noususta! Ekasta tuli painoa 14 kg, eli aika lähelle " ihannetta" ja silloin raskauden aikana kerran terveydenhoitaja huomautti kun painoa oli tullut 1,5kg / viikko, että onpas tullut painoa. Mun mielestä ihan turha kommentti kokonaisuuteen nähden!

Toisesta tuli kiloja 24 ja terveydenhoitaja sanoi että on täällä paljon muutakin tärkeetä mitattavaa kuin paino ja että siitä ollaan turhaan huolissaan.

Nyt painoa näyttää tulevan taas reilusti. Tää terveydenhoitaja pitää hirmuisena kun nyt oli tullut painoa yli 500 g / viikko. Inhottaa minuakin se että sanoo jatkuvasti että on tainnut ruoka maistua..., vaikka kokemuksesta tiedän että paino lähtee tosi nopeesti pois ja vauvat on ollu ihan normaaleja!

Mulla on kaveri jolla nousi paino miltei säännöllisesti yli kilon /viikko ja vauva oli pieni. Synnärillä viereiseen sänkyyn tuotiin äippä joka oli hirvittävän laiha ja pienikin, mut vauva oli 4700g ja veriarvoja mittailtiin kokoajan. Eli ei vauva sun lihomisesta välttämättä kasva!!!

Onnellista odotusta, vältä murehtimista = )

Mymmeli rv 22+2

Vierailija

Täällä kolmatta odottelen pitkän tauon jälkeen.

Ja painoa tullut n. 20kg.

Painoon ei neuvolassa ole sen kummemmin puututtu, kun suuren sf-mitan vuoksi kävin sokerirasituksessa ja kun arvot ok, niin ei valittamista siitäkään.

Vauvan kooksi arvioitu rv 34-35 vaiheilla 2500g, ettei ihan jättiläinen sitten olekkaan, vaikka sf-mittaa kauhistelivatkin ensin neuvolassa.

Mutta äitiyspolin ultralla koko sitten selvitettiin.

Vierailija

Harmillista jos sulle on paha mieli jäänyt neuvolakäynneistä.

Mulla ei ole paino noussut vaan päinvastoin laskenut (-7kg rv 19+3) ja normaalipainoinen olin kun aloin odottaa. Mutta asiaan --> siis neuvolan täti ei ole millään lailla kommentoinut mun painoa suuntaan taikka toiseen. Välillä olen jotenkin itsekseni miettinyt, että onkohan terkka sittenkin sitä mallia, että salaa tyytyväinen kun paino on laskenut (lähtöpaino 70kg/173cm) ja jos alkais nousee niin sit alkais valittaa? Hmm... ei voi tietää, mutta ei ainakaan siis huolissaan painon laskusta. Sainkohan mä jotenkin rautalangasta väännettyä mun pointin!?? =)

Joo no mut onnellista loppuodotusta kuitenkin sinulle ja eiköhän se imetys sit aika reippaasti vie niitä kiloja pois!!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat