Työterveyshoitaja sanoi mulle, etten saisi lihoa enää yhtään

Vierailija

Ja ihan oikeassa oli.

Olen 165 cm pitkä ja painan noin 72 kiloa, BMI on jotakuinkin 26,5. Koskaan aiemmin kukaan ammattilainen ei ole sanonut mulle asiaa noin suoraan. Terkka ei käskenyt laihduttamaan, koska hänen mielestään mulla ei ole riskiä esim. sairastua johonkin ylipainoni takia. Olen melko hyvässä fyysisessä kunnossa.

Olen aina ollut varsinainen jojottelija, 4 vuotta sitten painon 62 ja sen jälkeen jotain 65 ja 74 kilon välillä. Siis paino sahaa koko ajan ylös ja alas.

Pitäis jotenkin järkevällä tavalla laihduttaa muutamia kiloja (esim. 67-kiloisena olisin tyytäväinen), ja saada se paino pysymään alhaalla.

Miten se voi ollakin niin vaikeaa?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Ilmeisesti liikut, kun kuntosi on hyvä. Herkutteletko makeilla ja rasvaisilla herkuilla? Vai mistä paino tulee? Myös terveelliset ruuat voivat olla herkullisia, ja niitä pitää syödä myös tarpeeksi (vrt. dieetit). Ja ihan tavallinen kotiruokakin on terveellistä, kunhan ei kauheasti käytä voita, suolaa jne.

Lisäksi pyöräilen työmatkat (n. 5 km yhteen suuntaan) pari krt viikossa.

En oikein tiedä, mistä ylipaino on kertynyt. Olen kyllä pitänyt ruokapäiväkirjaa, mutta aina sen aikana tietenkin olen säntillisempi.

Ilmeisesti syön liikaa välipaloja enkä syö kunnon ruokaa läheskään joka päivä. Olen laiska tekemään ruokaa, ja sitten syön jotain voikkareita vain. Tyhmää, tiedän.

Nyt kuitenkin päätin taas kerran ryhdistäytyä. Alan syödä syödä terveellisemmin, kevyemmin ja tasaisemmin väliajoin. Tavoite on jouluki 67 kiloa, eli kaksi ja puoli kuukautta aikaa viiden kilon pudotukseen. Sitten oisin BMI:nkin mukaan normaalipainoinen :-)

ap

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Yksi hyväksi havaittu konsti on pitää päiväkirjaa, jossa kertoo itselleen mitä olen tänään syönyt, miksi olen syönyt, mitä liikuntaa olen harrastanut ja miksi, mitä haluaisi tehdä kun on laihtunut pari kiloa, kertoa siis päiväkirjalle omista laihdutuspyrkimyksistä ja keinoista, joita on käyttänyt jaksaakseen laihduttaa ja kertoa rehellisesti myös niistä repsahduksistaan. Ei sitä päiväkirjaa lue kukaan muu kuin sinä, päiväkirja ei arvostele eikä tuomitse, se vain hiljaisesti kannustaa.

Tsemppiää sulle. Laihduttaminen on pieniä valintoja, kuten Roope-setä sanoo: " markassa on miljoonan alku" , niin myös pienistä valinnoista kasvaa suuri puro.

Yritän löytää jonkun pehmeän keinon pudottaa painoa. Kun ahdistun, alan vetämään herkkuja kaksin käsiin ja helposti sorrun myös oksentamaan. En ole pariin viime vuoteen oksentanut kuin ihan satunnaisesti, ja siitä varmaan tää mun ylipainokin johtuu.

ap

Vierailija

Kukaan ei voi toisen puolesta laihduttaa eikä lihottaa. Jokaisen pitää vain takoa itselleen perusteluja perustelujen perään, miksi minun kannattaa olla viisi tai kymmenen kiloa keveämpi. Kannattaa aloittaa perustelut terveydellisillä seikoilla, elinikä pitenee, elämänlaatu paranee, tiettyjen sairauksien saamisen riski pienenee jne. Sitten voi perustella esteettisillä ja ulkonäöllisillä seikoilla, voi ostaa vaatteita useammasta liikkeestä, vaatekoko pienenee, askel kevenee jne.

Yksi hyväksi havaittu konsti on pitää päiväkirjaa, jossa kertoo itselleen mitä olen tänään syönyt, miksi olen syönyt, mitä liikuntaa olen harrastanut ja miksi, mitä haluaisi tehdä kun on laihtunut pari kiloa, kertoa siis päiväkirjalle omista laihdutuspyrkimyksistä ja keinoista, joita on käyttänyt jaksaakseen laihduttaa ja kertoa rehellisesti myös niistä repsahduksistaan. Ei sitä päiväkirjaa lue kukaan muu kuin sinä, päiväkirja ei arvostele eikä tuomitse, se vain hiljaisesti kannustaa.

Tsemppiää sulle. Laihduttaminen on pieniä valintoja, kuten Roope-setä sanoo: " markassa on miljoonan alku" , niin myös pienistä valinnoista kasvaa suuri puro.

Vierailija

momentti:

Lainaus:

siis muuta kuin kaalisoppaa ja nälkäkuuria?

Olen käynyt mm. Painonvartijoissa, jossa menetin vain rahani ja muutaman sata grammaa painoa neljän viikon aikana.

Lisäksi olen karpannut, joka kyllä onnistui painonhallinnan kannalta, mutta minä koin syömisen liian hankalaksi. Ruokavalioni tosin sisältää vähemmän hiilareita kuin ennen.

Tämän lisäksi olen noudattanut lautasmallia (ei toiminut) ja kaikkia muitakin. Ihan todellisiin hömppiin (esim. kaalisoppakuuri tai sairaaladieetti) en ole koskaan sortunut.

ap

Vierailija

Suomalaisten elintavoissahan on tapahtunut huima muutos: karkkia-sipsiä-limsaa mätetään jatkuvasti ja liikkuminen tapahtuu ainoastaan urheluseuroissa, noin niinkuin kärjistetysti.

Ei ihme että kansa lihoo.

Vierailija

Onneksi olkoon, kun olet päässyt oksentelukierteestä! Tsemppiä vaan terveellisiin elämäntapoihin ja ethän turhaan stressaa muutamasta liikakilosta. Maailmassa on isompiakin murehtimisen aiheita =)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat