Minka ikaisena lapsesi oppi kirjoittamaan nimensa? Meidan tyttomme tayttaa ensi kuussa nelja vuotta ja on kovasti kiinnostunut kirjaimista....

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

nimen mutta todellisuudessa osaa kirjoittaa etunimen ekan kirjaimen ja sitten tekee " omia" kirjaimiaan... Itse olen ollut jotain vähän päälle neljä kun opin nimeni kirjoittamaan.

Kommentit (13)

Vierailija

hänenkin nimessä on vaan 3 kirjainta. Nyt on kovasti kiinnostunut kirjaimista ja siitä millä kirjaimella kenenkin nimi alkaa. Osaa kirjoittaa myös minun ja kaverinsa nimen magneetti aakkosilla.

Vierailija

kun nimensä osasi kirjoittaa nimensä. Samoihin aikoihin aakkoset yleensäkin alkoi kiinnostamaan ja ikää olis 3,5, kun osasi kaikki kirjaimet sekä näöltä että kirjoittaa. Minä tästä innosta olin hiukan huolissani ja koitin toppuutella, sillä en olisi soinut tytön oppivan vielä lukemaan. Tuo kausi meni sitten ohi, mutta kirjaimet ovat koko ajan kiinnostaneet. Nyt 4,5 vuotiaana kirjoittelee kirjaimia peräjälkeen ja kyselee, mitä missäkin lukee. Joitain sanoja ulkomuistista " lukee" ja jos kahdessa sanassa on kirjaimen ero, osaa lukea ne oikein. Oman nimen lisäksi osaa nyt kirjoittaa perheenjäsenten ja joukon päiväkotikavereiden nimiä. Näkömuisti taitaa olla hyvä, sillä nuo nimet ovat etenkin päiväkodissa usein esillä.

Mielenkiinnolla luin tuota ketjua noista matemaattisesti lahjakkaista lapsista. Omani kohdalla ei tuohon ole tullut kiinnitettyä huomiota. Niin ovat lapset erilaisia... ; )

Vierailija

Kuopus ei vielä nimeään kirjoita, tai ei ainakaan ole meillä sitä taitoa näyttänyt, sen sijaan hän luettelee ja tunnistaa useimmat kirjaimet.

Vierailija

Kunnon äidinkielenopen tyttärenä esikoiseni on alkanut osoittaa kiinnostusta kirjaimiin, ikää 2v 10kk tänään tasan. Osaa pienellä opastuksella kirjoittaa L O T T A. Sanoo: T on helppo, A on tosi hankala. Muut siis tulee jo, mutta A:n " sivut" on vaikeet, poikkiviivan tekee ite.

Jotta eiköhän 3-vuotiaana jo suju. Sisaren lapsetkin on tosi aikasin alkanu kirjottaan ja lukeenkin 4-5-vuotiaina kuten siskonikin. Minuun jos lapseni tulevat, oppivat 6-vuotiaina " vasta" lukemaan.

Vierailija

selvää saa. Wordillä kirjoittelee lähes päivittäin ja osaa kirjoittaa oman nimensä kokoinaisuudessaan - eli molemmat etunimet ja sukunimet - isänsä nimen, tätinsä nimen.... Ja tietenkin meidän kummankin auton merkkeineen, malleineen :=) Poika täytti siis juuri 3 .

Vierailija

Meillä keskimmäisellä oli suuria hienomotorisia ongelmia vielä 5- vuotiaana ja ohjattiinkin neuvolasta toimintaterapiaan. Oli tosi vaikea tehdä suoraa viivaa, eikä pystynyt piirtämään esim. kolmiota, piirsi lähes ympyrän, johon merkitsi kulman kohdat ( eli hahmotus toimi kyllä). Oma nimi oli siis vielä silloin 5v aika epäselvä. No nyt tyttö iloinen 6½v eskarilainen. Enää aikoihin ei ole ollut ongelmia. Jo vuosi sitten oppi lukemaan ja heti perään kirjoittamaan. Kun se loksahti kohdalleen ja käsi rupesi tottelemaan, kaikki sujui hyvin. Ja nyt siis kirjoitus jo tosi selvää ja hyvää. Nyt 4v viikon päästä täyttävä tyttäremme ei osaa vielä kirjoittaa omaa nimeään, mutten ole huolissani, eiköhän nuo siskot kuitenkin ole mallina ja lukeminen ja kirjoittaminen loksahtavat paikoilleen sitten kun ovat valmiita. Tosi yksilöllisiä minusta ja totta kai se kiinnostus ja harjoittelu vaikuttavat!

Vierailija

Nyt kirjoittaa useita muitakin sanoja. Kirjaimet A,I,E,O,U,Ä,Ö,K,S,J,H,F,M,N,T,L, ainakin osaa kirjoittaa. Alkoi sillein, että piirteli jotain paperille ja sitten huomasi itse, että OHO, tuli joku kirjain.. ja sitten teki lisää.. :)

Vierailija

Nimensä kirjaimet muistaa ja harjoittelee ihan itsekseen nimen kirjoittamista ja oikein menee. Lisäksi on kovin kiinnostunut kirjaimista ja piirtelee niitä paperille, osa oikeita ja muistaa niiden nimetkin, osa hieman itse sovellettuja. Lisäksi opettelee kirjoittamaan muidenkin nimiä (veljen nimestä suurin osa kirjaimista kyllä toimii).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat