GALLUP PYYKIN- JA ASTIOIDENPESUSTA!

Vierailija

1) Jos teillä on tiskikone, niin pesetkö kaikki astiat siellä vai tiskaatko silti käsin jotain? Kuinka usein tiskikone pyörii? Kuka täyttää ja tyhjentää astianpesukoneen? Miksi hän?

2) Jos teillä ei ole tiskikonetta, kuinka usein tiskaatte? Tiskaatteko puolisonne kanssa yhtä paljon vai tiskaako jompi kumpi useammin?

3) Kuinka usein pyykinpesukoneenne pyörii? Kauan kestää 40 ohjelma, entä 60? Minkä kokoinen kone teillä on (siis se rummun tilavuus tms.) Kuinka montaa eri pesuohjelmaa te pyykkiä pestessä käytätte? Entä kuinka montaa eri pesuainetta? Käytättekö huuhteluainetta?Kuka teillä hoitaa pyykkihuollon?

Ja omat vastaukseni:

1) Meillä on tällä hetkellä liian vähän teelusikoita, joten niitä tiskaan välillä käsin, että riittäisivät useammaksi päiväksi. Sama juttu joidenkin lautasten kanssa. Puuhaarukat yms. puiset välineet pesen aina käsin, samoin Teflon-kattilat ja -paistinpannut. Myös hedelmäveitset yms. pesen käsin, koska niitä kuitenkin tarvitsee vähän väliä ja mua ärsyttää, jos ne onkin sitten kaikki likaisina pesukoneessa. Tiskikone pyörii noin joka toinen päivä ja minä huolehdin siitä (koska mies laittaa astiat sinne " väärin" ).

3) Ennen pestiin pyykit pesutuvan isossa koneessa ja silloin pyykkiä pestiin ehkä 3 kertaa viikossa. Nyt on pienempi kone (4 kg), joten pyykkiä pitää pestä useammin. Joka 4. päivä pestään lapsen vaippapyykit (käyttää öisin kestovaippoja) ja 60 asteessa pestävät vaatteet. Lakanat vaihdetaan joka toinen viikko, samoin kuin pyyhkeet (paitsi käsipyyhkeet, jotka vaihdetaan yleensä useammin). Lisäksi pestään noin joka toinen viikko satsi värillisiä vaatteita (40 asteessa) ja joka toinen viikko mustat vaatteet (40 asteessa). tai nyt kun on pienempi pesukone, pestään noita vähän useammin. 60 asteen tavallinen ohjelma kestää 2 h 20 min (!!!) ja 40 ohjelmakin aika kauan.

Pestään siis 60 asteessa vaippapyykki, 60 asteessa lakanat ja pyyhkeet, 40 asteessa musta/tumma pyykki ja 40 asteessa värilliset pyykit. Valkoisia vaatteita meillä on niin vähän, että ne pesen yleensä noiden värillisten kanssa. Jos pesisin pelkät valkoiset, niitä olisi koneessa ehkä 3 pikkarit... Pesuaineita meillä on jauhemaista värillisten pesuainetta (Daily Sensitive, sillä pestään myös vaippa pyykki), jauhemmaista valkopyykin pesuainetta, nestemäistä värillisten pesuainetta (käytän yleensä mustalle pyykille) ja huuhteluainetta (käytän vain lakanoille ja pyyhkeille). Mä hoidan pyykinpesun, koska se on mun lempi kotihomma.

Kommentit (10)

Vierailija

1) Jos teillä on tiskikone, niin pesetkö kaikki astiat siellä vai tiskaatko silti käsin jotain? Kuinka usein tiskikone pyörii? Kuka täyttää ja tyhjentää astianpesukoneen? Miksi hän?

**Kaikki koneeseen, paitsi paistinpannu. Joka päivä/yö koneellinen joskus kaksikin varsinkin jos leivottu. Minä (vaimo) täytän ja tyhjennän, mies jos jaksan sanoa kymmenen kertaa...

2) Jos teillä ei ole tiskikonetta, kuinka usein tiskaatte? Tiskaatteko puolisonne kanssa yhtä paljon vai tiskaako jompi kumpi useammin?

**Kone on.

3) Kuinka usein pyykinpesukoneenne pyörii? Kauan kestää 40 ohjelma, entä 60? Minkä kokoinen kone teillä on (siis se rummun tilavuus tms.) Kuinka montaa eri pesuohjelmaa te pyykkiä pestessä käytätte? Entä kuinka montaa eri pesuainetta? Käytättekö huuhteluainetta?Kuka teillä hoitaa pyykkihuollon?

**Pyykkikone pyörii joka toinen päivä 4-5 koneellista. Tai vastaavasti joka päivä 1-2 koneellista. Kolme pientä lasta, joista kaksi pissii sänkynsä märäksi ja yksi valuttelee maitoa sänkyyn öisin. Pesu kestää reilut 2 h 60 astetta ja vähän vajaa 2 h 40, paitsi pika n. puoli tuntia. Oma kone ehkä 6 kg, mutta yleensä jos pesen joka toinen päivä niin käyn pyykkituvalla, jossa iso kone. Käytän 40 ja 60, joskus 90, hieno ja kirjopyykkiohjelmia. Joskus villapesua. Pesuaieet hajuttomia, ei huuhteluainetta, valkaiseva ja color pulveri tai nestemäinen. Minä pyykkään.

Vierailija

1) meillä on kone.se pyörii n.joka toinen päivä.enimmäkseen sen tyhjään minä(siis vaimo),mutta mieskin on alkanut kiitettävästi ottaa ko.hommaan osaa.käsin tiskaan yleensä vain isot astiat,jotka vievät liikaa tilaa koneessa,sekä tietysti ne,jotka ei jostain syystä kestä konepesua.

3)pyykkikone sais pyöriä oikeestaan joka päivä,mut jos pidän välipäivän,saa pyörittääkin jo kaksi koneellista.koneen tilavuus 7,5 kg,eli aika iso.pyykit hoidan minä alusta alkaen,mies ei koske niihin ikinä...pyykkiainetta käytän mitä milloinkin,tykkään vaihdella,koska rakastan puhtaan pyykin tuoksua ja on kiva vaihdella merkkiä.käytän myös huuhteluainetta.

Vierailija

käytän pyykin pesuun pääosin 60 ja 40 asteen pesuja.muut ohjelmat käytössä erittäin harvoin. 40 asteen pesu kestää n.1h20min ja 60 asteen perusohjelma vajaa 2 h.

Vierailija

Vierailija:

[quote]

Meillä on tiskikone, mutta osa astioista tulee pestyä käsin. Joskus haluan nopeasti jotkut astiat puhtaiksi ja pesen ne käytön jälkeen -esim. leivonta-kippoja. Myös puulastat ja teflonpannut pesen käsin. Pesukone pyörii noin 3 kertaa viikossa ja sitä täytetään ja tyhjätään sulassa sovussa. Yleensä likaiset astiat tulee laitettua suoraan koneeseen, joten varsinaista täyttöä ei erikseen ole. Mieheni on monesti nopeampi tyhjentämään tai lähtemään tyhjäämään konetta...

Minä tiskaan käsin useammin. Ihan senkin takia että monet käsitiskit on niitä omia päähän pistoja.

Pyykkiä tulee näin pienen vauvan kanssa sen verran että lähes joka päivä kone hyrrää. Meille mahtuu pyykkiä koneeseen 5kg. Käytän normaali ohjelmaa ja pikapesua, aikaa näissä menee noin 2,5h ja 1h. Hurja ero mielestäni. Siksi useimmiten täytän koneen vähän väljemmin ja käytän pikapesua (3kg suositus täyttö), jotta kone on valmis nopeammin. Lakanapyykit pesen sitten sillä pidemmällä ohjelmalla.

Pesuaineena on mitä milloinkin, kunhan on hajusteeton. En kärsi pestä niillä hajustetuilla, kun tuoksu on niin voimakas ja minulla on lievää astmaa. Pyykkiä ripustellaan tasapuolisesti myöskin -se kumpi ehtii ja jaksaa. Tietysti joskus se on vaan pakko tehdä... Tosin eilen unohdin pyykit koneeseen ja pyöräytin ne sitten illalla uudelleen.

Vierailija

Vierailija:

[quote]

Asun yksin eli olen koneen ainoa täyttäjä ja käyttäjä. Pesen liki kaikki astiat koneessa (käsin pesen vain valurautapadan), kone pyörii arkisin joka toinen tai joka kolmas päivä, viikonloppuisin päivittäin, jopa useamman kerran päivässä. Kone on vain 45 senttiä leveä eli etenkin ruokaa laittaessa se täyttyy nopeasti.

Pesen talvikaudella pyykit pesutuvalla, sillä siellä on nopeammat koneet tarjolla niin ja kuivurikin, jota minulla ei kotona ole. Omalla koneella 40-asteinen peruohjelma kestää tunnin ja 60-asteinen puoli toista tuntia. Lajittelen pyykit tarkasti ja käytän kolmea eri ohjelmaa, joista yhtä kahdella eri lämpötilalla. Pesuaineita on kolme valkoisille, värillisille ja hienopyykille, lisäksi käytän huuhteluainetta (vain lycrattomille ja lakanoille) ja tahranpoistoainetta tarpeen mukaan. Silitän alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta kaikki vaatteeni

Lajittelen pyykit seuraavasti:

*lycralliset 30 astetta (uimapuku, jumppavaatteita, rintaliivejä jne) hienopesuohjelma ja -aine

* tummat 40 astetta (housuja, hameita jne) värillisten pesuaine

* vaaleat 40 astetta (housuja, hameita jne.)värillisten pesuaine

*värilliset 60 astetta (t-paidat, pikkuhousut, sukat) tähän voin laittaa huuhteluainetta värillisten pesuaine

*pyyhkeet 60 astetta (pyyhkeet, mikrokuituliinat jne,) valkopesuaine

*lakanat 60 astetta tähän koneelliseen tulee huuhteluaine valkopesuaine

Vierailija

Vierailija:

[quote]

[quote]

Käsin pestään tietysti puiset välineet ja kaikki muut, joita ei saa pestä koneessa. Tiskikonepyörii varmaankin noin 4 kertaa viikossa. Minä täytän ja tyhjennän tiskikoneen, koska haluan tehdä sen heti ja nopeasti, miestä sen sijaan ei haittaa vaikka ottaisi puhtaat astiat pöytään suoraan koneesta.

[quote]

[quote]

Pyykkiä pesen lähes joka päivä, pesuohjelmat kestävät pari tuntia, paitsi jos käyttää päivittäispesua (jota useimmiten käytän). Kone taitaa olla kuusikiloinen, ja käytössä on kolmea pyykkiainetta: värillisille, valkoisille ja herkille tekstiileille. En käytä koskaan huuhteluainetta. Minä hoidan pyykkihuollon.

Vierailija

ei tiskikonetta tiskaan yleensä joka toinen päivä riippuu kyllä paljon mitä on syöty ja olenko leiponut..tiskausta suorittaa vain minä koska mies inhoaa sitä ylikaiken ja tiskiainetta kuluisi litratolkulla viikossa..oppinut kai äidiltään jonka astiat " maistuvat" tiskiaineelle

Pyykkikone on päällä joka toinen päivä.yleensä 60asteessa paitsi lakanat pesen joskus 90asteessa.mies pyykkää ainoastaan työvaatteensa ja nekin patistamalla =) minä hoidan loput. 60asteen pesu kestää noin 50minuuttia kone on 5-6kg..käytetään huuhteluainetta ja pyykkipulveria dailya molemmat

Vierailija

Vierailija:

[quote]

**Kumpikin meistä tyhjentää ja täyttää konetta,yleensä kerran päivässä pyörii. Tiskaan käsin teflonpannun ja välillä lusikoita ym.

**On siis kone

**Pyykkikone parin päivän välein,mies yleensä täyttää,kun laittaa työkammpeita ym koneeseen niin samalla muutakin. En tiedä rummun tilavuutta :) *nolo* Käytetään pikapesua,normaalia ja joskus hienopesua,noita noin yleensä,eli kolmea. Pesuainetta on varsinaisesti yksi,ihan pieni hienopesuaine (tmv) pullokin kyllä löytyy. Käytetään huuhteluainetta

Vierailija

Se mua myös kiinnostaisi, että mitä vaatteita pesette missäkin lämpötiloissa ja pesuohjelmissa. Niin kuin vika vastaaja laittoikin. Kun tuntuu, että me pestään kaikki vaatteet samalla ohjelmalla eli kirjopesu-ohjelmalla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat