Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten se neuvola työajalla -asia oikeastaan on??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Itselläni on liukuva työaika, eli töihin tullaan 7-9 välillä ja pois sitten lähdetään tuntien tultua täyteen 15 - 17 välillä.

En ole jaksanut ruveta tappelemaan asiasta vaan olen tähän asti tehnyt neuvolakäynteihin kuluneet tunnit takaisin. Nyt vaan alkaa olla kerrytettäviä niin paljon, kun on omat neuvolat ja hammaslääkärit ja esikoiselta samat jutut...

Miten te muut, joilla myös tämmöinen liukuva toimistoaika? Liukuiletteko neuvolan kanssa vai pidättekö neuvolakäyntiä työaikana?

Entä vuorotyöläiset, sairaanhoitajat ym.? Miten te, onko teillä neuvolat aina vapaapäivinä?

Mitäs mieltä yleisesti ollaan tästä neuvola/työaika-asiasta? Muistaisin, että tästä on juteltu aiemminkin, mutta kysynpähän kuitenkin.

Kommentit (13)

Vierailija

mullakin liukuva työaika, mutta ihan työajalla olen neuvolassa käynyt ja käyn vastakin. taitaa olla kuntakohtaista. selvitä henkilöstösihteeriltä asia!

Vierailija

hammaslääkärin kanssa.

Sitä tarkoitin, että kun ne pitää ilman muuta tehdä tunteina takaisin, niin jos nuo omat neuvolat oikeasti kuuluisikin saada työajalle tarvittaessa, niin en viitsisi niitä pelkkää ystävällisyyttäni enää tähän päälle kerryttää.

Sovin neuvolat aina joko aamukahdeksaksi tai sitten iltapäivään.

Vierailija

Tuosta joissakin paikoissa kai ollaan eri mieltä, mikä on lääketieteellinen. Kunta-alan työehtosopimuksessa tuo on ihan erikseen sanottu, että lääketieteellisiä tutkimuksia ovat kaikki äitiysneuvolakäynnit. Suositus on, että jos mahdollista omalla ajalla. Mutta jos ei voi muuten järjestää, saa käydä työaikana, eikä niitä tarvitse missään kunnallisen alan paikassa tehdä takaisin. Uskoisin kyllä, että muissakin paikoissa tuo tulkinta olisi sama, jos vaan ihmiset alkaisivat siitä pitää meteliä. On olemassa jonkinlainen direktiivikin siitä, että äitiysneuvolakäynnit ovat aina lääketieteellisiin tutkimuksiin verrattavia.

Vierailija

Ainoastaan omat äitiysneuvola käynnit saa tehdä työaikana, silloinkin pitää pyrkiä järjestämään työvuorot niin että poissaoloa mahdollisimman vähän. Sen sijaan hammaslääkärit ja lasten neuvolat käydään aina omalla ajalla, eli tehdään tunnit takaisin.

Vierailija

Käyn neuvolassa työajalla. Neuvolakäynnit pitäisi kai mahdollisuuksien mukaan sopia työajan ulkopuolelle, mutta minun on mahdotonta sopia niitä niin, että ehtisin ajoissa töihin (tai voisin olla edes iltapäiväliukuman alkuun). Matkaa on nimittäin sen verran. Olen toiminut niin, että otan ensimmäisen aamuajan (kello 8 tai 8:30), ajan neuvolan jälkeen töihin ja ilmoitan olleeni neuvolassa vaikka kello 8:45 alkaen (jos aika oli kello 8 ja työmatkaan meni 45 minuuttia).

Vierailija

..ja siis myös kunta-alan työntekijä olen, on sellainen käytäntö, että neuvolat pitää mahdollisuuksien mukaan hoitaa työajan ulkopuolella. Teen 8-16 työaikaa, eli käytännössä ei mahdollisuutta hoitaa työajan ulkopuolella. Meille raskaana oleville on kuitenkin " suotu mahdollisuus" hoitaa asia ns. työaikajärjestelyin, eli kun olen neuvolassa tänään tunnin, niin saan tehdä sen sitten takaisin jonakin päivänä vaikkapa klo 7-16 tai 8-17. Jippii. No, meillä muutenkin saa hoitaa työajalla vain akuutit lääkärikäynnit eikä mitään muuta. Olen yrittänyt taistella käytäntöä vastaan, mutta näemmä laki ja kvtes antavat tällaiseen järjestelyyn oikeutuksen ihan virallisestikin.

-Aranja rv 15+6-

Vierailija

merkkasi itse neuvolakäynnin työajaksi, mutta ylimääräisen matka-ajan liukumaan miinukseksi. Esim neuvola klo 8-8.30 matka töihin 45 min. Töissä siis 9.15. Merkkasin tunnit alkaneeksi klo 8.45, jolloin työmatkaan kulunut aika meni omaan piikkiin. En ottanut selville miten tuo olisi pitänyt hoitaa. Näin ei ainakaan tullut valituksia. Nyt ehkä asiaa voisi täällä uudessa työpaikassa kysyä, mutta ekaa neuvolakäyntiä ei välttämättä haluaisi vielä töissä mainita...

Vierailija

Meidän alan työehtosopimuksessa tai laissa, en muista kummassa, sanotaan, että kelan velvoittamat raskauteen liittyvät lääkärin käynnit saa tehdä työaikana, normaalit neuvolakäynnit omalla ajalla.

Näin meillä

Vierailija

... mutta niin hämmästyttävästi se tässä kaupungissa tulkitaan, että itsellänikin meni muutama viikko ennen kuin selityksen nielaisin ja vieläkin pitkin hampain. Eli siis: saan käydä neuvolat työaikana tarkoittaa, että voin käydä siellä kesken päivää eikä tarvitse käyttää yksityisiä palveluja. Koska päivittäistä työaikaa ei ole määritelty, vaan teen 37 tunnin viikkotyöaikaa (jolloin päivät voivat olla keskenään eripituisia), työnantaja katsoo, että tutkimuksessa käynti ei tapahdu työaikana, vaan omalla ajalla. Tämä on tietenkin äärimmäisen pikkumainen tulkinta, mutta ammattiliittoni mukaan tämä tulkinta voidaan kuitenkin kunta-alalla tehdä. Eli ei se ihan itsestäänselvyys ole, vaihtelee paljonkin kunnittain ja varmasti myös työpaikoittain tämänkin kaupungin sisällä.

-Aranja rv 16+0-

Vierailija

työajalla, ja ajan pyydän aina sen viimeisen sille päivälle, eli 14.45. käynti kestää n.45 min ja pääsen lähtemään puoli neljä, kuten lähtisin töistäkin.

neuvola on eri paikkakunnalla kuin työ, mutta matka ei ole kuin 15 km.

Vierailija

Minä kysyin asiaa sihteeriltämme silloin, kun asia tuli ajankohtaiseksi ja hän sanoi, että periaatteessa pitäisi käydä työajan ulkopuolella, mutta jos se ei ole mahdollista, niin silloin saa käydä työajalla. Eli käyn siis työajalla, menisi kohtuuttoman vaikeaksi jos pitäisi viedä tyttö hoitoon, mies töihin (samaan paikkaan missä itsekin työskentelen), sitten neuvolaan ja sitten vasta itse töihin. Itse asiassa en edes ehtisi käymään neuvolassa omalla ajallani jos toimisimme noin, siitä huolimatta että minulla on liukuva työaika. Valtion hommissa olen.

Vierailija

Kaikissa kunnallisissa paikoissa noudatetaan samaa työehtosopimusta ja siinä on ihan selvästi sanottu, että työaikana saa käydä äitiysneuvolassa, jos ei muuten voi järjestää. Eli, jos ei ilta-aikoja ole ja on päivätyössä, saa käydä kesken työpäivän, eikä tarvitse korvata.

Vierailija

Tämä asia oli mullekin epäselvä ja kysyin asiaa liitosta. Siellä sanottiin, että raskauteen liittyvät neuvolakäynnit tulee pyrkiä järjestämään työajan ulkopuolella. Jos käyntiä ei pysty järjestämään työajan ulkopuolella, ansionmenetys korvataan. Mun kohdalla tuo tarkoittaa käytännössä sitä, että koska mulla on liukuva työaika, pystyn järjestemään käynnit työajan ulkopuolella (= teen neuvolakäynteihin kuluneet tunnit sisään).

Meidän firman omissa " säännöissä" sanotaan, että raskauden aikaiset lääketieteelliset tutkimukset kuitenkin korvataan. Mutta tavallinen neuvolakäynti ei ole lääketieteellinen tutkimus (vaikka siellä mitataan veranpainen, otetaan virstanäyte ja mitataan hemoglobiini ym.). Liiton mielestä tuo taas on lääketieteellinen tutkimus. Eli liiton mielestä voisin vaatia, että saan käydä työajalla neuvolassa ja tunteja ei tarvitse tehdä sisään ja käynteihin kuluneelta ajalta saa myös palkan. En ole kuitenkaan jaksanut alkaa asiasta tappelemaan.

Eli... Laki on muotoiltu siten, että työnantaja voi käyttää porsaanreikänään lausetta " raskauteen liittyvät neuvolakäynnit tulee pyrkiä järjestämään työajan ulkopuolella" , varsinkin jos työntekijällä on liukuva työaika, koska silloinhan liukumaa käyttämällä voi aina käydä neuvolassa työajan ulkopuolella.

Uusimmat

Suosituimmat