Mikä oli kiertopäiväsi, kun (h)ssg tehtiin?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Olen menossa munatorvien aukiolotutkimukseen, ja ohjeessa sanotaan että se tehdään kiertopäivinä 5-10. Kuitenkin varatessani aikaa hoitaja oli sitä mieltä, ettei vuotoa saa olla yhtään kun ko. toimenpide tehdään... ihmetyttää vähän, miksi sitten ohjeen mukaan aikaa saisi varailla jo kp:lle 5, suurimmalla osalla kun kai kuitenkin ainakin jonkinlaista tuhrua tuolloin vielä tulee...

Toinen asia mikä mietityttää, on että missä kunnossa sitä toimenpiteen jälkeen mahtaa olla, ts. pääseekö heti liikkumaan hyvin ja olemaan ' yhteiskuntakelpoinen' vai meneekö loppupäivä pötköllään potiessa?

Näitä on kyselty ennenkin, mutta olisi silti hienoa jos joku vielä vastaisi tähänkin! : )

Kommentit (7)

Vierailija

eikä se todellakaan oo aina niin, että vuotoa tulis tai edes tuhrua kp5. Koska ainakin mulla vuoto kestää 2-3 päivää ja aivan ehdoton vika tuhrupäiväkin on jo kp4 (ei koskaan pidempään). Joten eiköhän se ohjeistus oo aateltu niin, että vuodon loputtua mutta ennen ovista jolloin on tuo keskiarvo saatu.

Vierailija

Niin, anteeksi jos yleistin liikaa. Lähinnä siis mietityttää, että jos sinä päivänä kun olen toimenpiteeseen menossa ja se on kp 5, tulee vielä tuhrua, pitääkö koko homma peruuttaa... tästä siis kyselisin kokemuksia?

Vierailija

Ohjeena silloin, että pitää olla yksi täysin vuodoton päivä ennen ja viimeinen päivä jolloin se voitaisiin tehdä olisi kp10.

Mutta tosiaan se vuodottomuus on tärkeätä siinä tutkimuksessa. Mulle tuo kp7 sopi hyvin, kun menkat kestää 5 päivää ja ovis on kp12 paikkeilla...

Vierailija

Jouduin siirtämään aikaa yhdellä päivällä eteenpäin, koska menkat kesti ja kesti ja mulle sanottiin, että verisen vuodon pitää olla ohi, jos vähän tulee tuhrua niin se ei haittaa.

Mä otin tunti ennen tutkimusta 600 mg ibuprofeenia. Tutkimus ei sattunut, hieman tuntui ikävältä ja kesti vajaat kymmenen minuuttia. Torvet olivat sen mukaan auki. Hoitaja sanoi tutkimuksen jälkeen, että nouse varovasti ja kysyi pyörryttääkö tai onko huono olo. Ei pyörryttänyt eikä ollut huono olo vaan ihan kuin olisin normaali gynetarkastuksessa käynyt. Muutaman päivän tuli veristä vuotoa jälkeenpäin.

Näin minulla. Jännitin tutkimusta, mutta ihan turhaan, hammaslääkäri on paljon pahempi paikka!

Tsemppiä!

Vierailija

Tuohon kiertopäivien laskemiseen en valitettavasti kohdallasi osaa sanoa mitään; tavallisestihan tuhrupäiviä ei kyllä mukaan lasketa vaan kp1 on se eka oikea vuotopäivä....

Kannattaa ottaa särkylääkettä tosiaan ennen tutkimusta, se vähentää vatsan kramppeja, tekee olon helpommaksi ja tutkimusta saattaa haitata krampit (saattaa siis tulla käsitys että tuubat on tukossa vaikkeivat olisikaan).

Minulla itselläni oli puolisen tuntia tutkimuksen jälkeen heikko olo, jalat tärisi jne, lähinnä niinkuin pahat menkkakivut. Mutta joillekin tulee hartiapistos, joka saattaa olla kivulias. Minä kuitenkin ihan pyörällä sieltä kotiin tulin istuttuani sen puolisen tuntia aloillani (odotin niitä kuvia mukaani ja onneksi piti odotella).

Itse tutkimukseen meni aikaa vartin verran, mutta valmistautumisen kanssa varmaan puolisen tuntia - ja saattaahan ne ajatkin heittää, itsekin pääsin hieman myöhässä..

Ei se nyt aivan kamalaa ollut, muttei siihen kovin useasti kyllä kieltämättä haluaisi.

Tsemppiä!

Vierailija

Olivat paljon informatiivisempia kuin mitä sairaalasta sain. : ) Saa siis nähdä, kuinka käy... toivottavasti vuoto loppuu ajallaan, julkisella puolella kun on niin vaikeaa saada noita aikoja jos joutuu siirtämään.

Vierailija

Tosin kierrot on mulla ollu jopa 51 päivää. Vähän mietityttää, että laskenko 10. päivän jo ekasta tuhrupäivästä. Mulla saattaa olla 6 päivää tuhrua 1 päivä vuotoa ja 3 päivää tuhrua. Eli vaikeeta on löytää oikea päivä.

Olen menossa yksityiselle eli en haluaisi maksaa tutkimuksesta turhaan, jos menenkin vääränä päivänä.

Myös mä sain ohjeen, että ota 600-800 mg esim buranaa tuntia ennen toimepidettä ja varaa puoli tuntia (!???!!) aikaa. Kannattaa kuulemma mennä töiden jälkeen, sillä saattaa olla kivulias. ONKO TÄSTÄ ENEMPÄÄ KOKEMUKSIA? Jännittää kovasti. Mulla pian ovisaika, joten jos ei taaskaan tärppää (pian vuori yritystä), niin muutamien viikkojen päästä myös minä olen menossa tuohon munatorvien tähystykseen.

Kokemukset toimenpiteestä ovat siis tervetulleita!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat