Liinailijat, neuvoa kaivataan Buddhan käyttöön

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Poika on huomenna 4 kk ja trikoinen Baby Bundler on ollut käytössä jonkin aikaa; sidontana kietaisuXII. Nyt olen pari kertaa kokeillut siinä naama menosuuntaan päin, mutta pojan asento tuntuu jotenkin omituiselta. Pitääkö Buddhassa liinan olla löysempi/lapsen alempana (navan tasolla tai alempana)? Pitääkö liinaa levittää polvitaipeesta toiseen kuten selkä menosuuntaan kannettaessa? Onko lapsen oikea asento niin, että peppu on suoraan kohti maata vai onko peppu enemmän etuviistoon ja jalat ylempänä kuin peppu? Neuvoja kaivataan :)

Kommentit (8)

Vierailija

Sain tuosta ohjeesta sen käsityksen, että lapsen jalkoja ei ollenkaan pujoteta " ristin sisälle" . Kantoliinan mukana tulleissa ohjeissa niin kyllä käsketään tehdä. Lisää neuvoja kiitos :)

Vierailija

millainen sidonta on kietaisulonkkaristi vai minkä mainitsitkaan viestissäsi? En löytänyt sen nimistä kantoliinakanavan ohjeista vai onko sillä jokin toinen nimi? Minulla on huggis ja tuntuu, että peruslonkkasidontaan liina on tosi pitkä. Kiitos jo etukäteen!

Vierailija

Lonkkasidonnan ikäsuositus on sama kuin buddhassa eli 3-4kk. Lapsen pitää siis kannatella päätään tukevasti.

Eli siis jos tuon sidonnan tekee noiden antamieni ohjeiden mukaan, lapsi tulee vasemmalle lonkalle. Kätesi tulee ikäänkuin olkaimien välistä, toinen olkain tulee siis rintakehäsi päältä ja toinen selästä. Eli samanlainen risti ja smokkivyö kuin eteen tehdyssäkin sidonnassa. Oikealla olkapäällä on vain yksi kerros kangasta, loput kankaat ovat vyötäröllä.

Kyllä se siitä! :)

Vierailija

Tuo Kantoliinakanavan kuvallinen sidontaohje on jäänyt olosuhteiden pakosta vähän hassuksi, kuvauksissa on ollut mukana iso lapsi ja nuo kuvat on kuvattu toisen sidonnan jälkeen (olen ollut asiasta yhteydessä sivujen ylläpitoon).

Buddhassa lapsi laitetaan siis peppu edellä olkainten muodostamaan ristiin, sitten jalat lootusasentoon (eli siis ristiin) niin, että jalat ovat lapsen edessä ja peppu siis hieman jalkoja alempana (selkä pysyy pyöreänä). Tämän paketin päälle vedetään ensin alempi olkain, sitten ylempi olkain ja lopuksi smokkivyö.

Oikea korkeus on jokaisessa sidonnassa lapsen peppu kantajan navan kohdalla, jos lapsi on alempana, alkaa kantajan selkä väsyä ja sehän ei ole tarkoitus.

Buddha-asento ei välttämättä sovi kaikille lapsille, sillä siinä vastaantulevaa maailmaa ei pääse pakoon. Mikäli lapsesi ei tässä sidonnassa viihdy, voit kokeilla kietaisulonkkaristiä.

Hyvää liinailua!

Porenn *kantoliinatukihlö*

Vierailija

Kyseessä on siis lonkkaristi (Kantoliinakanavalla sidonnan smokkivyö mainitaan vain sanallisissa ohjeissa, ei kuvallisissa), mutta käytän itse siitä tuota nimitystä, ettei sitä sotketa kudotun liinan lonkkaristiin. Trikooliinalla käytetään kolminkertaisia sidontoja eli niissä on aina olkainten muodostama risti ja smokkivyö.

Tässä lonkkasidonta trikooliinalle (jos teet sen toiselle lonkalle, ohjeet tietysti toisin päin):

* laita liina oikealle olkapäälle niin, että liinan keskiosa tulee suunnilleen vasemman lonkan kohdalle (itselläni liinan pitempi osa on siis edessä)

* vie liina takaa vasemmalle lonkalle, siitä mahan edestä oikealle lonkalle

* vie liina edestä vasemmalle lonkalle (johon tulee siis liinan keskikohta), siitä selän kautta oikealle lonkalle ja vielä kerran kokonaan vyötärön ympäri niin, että liinan pää on oikealla lonkalla

*nyt oikealla lonkalla on liinan päät, jotka solmitaan ja vasemmalla lonkalla on kolme kangaskerrosta eli risti ja smokkivyö, joihin lapsi pujotetaan

Vierailija

Kyllä ne lapsen jalatkin käsittääkseni pujotetaan ristin sisään, niin ainakin olen itse tehnyt.

Pepun tulisi tosiaankin tulla alemmas kuin jalat, ja siis etuviistoon, jotta selkä olisi pyöreänä eikä suorana. Vaippaa kehotettiin löysäämään hieman, jottei purista. Mielestäni korkeus saa olla sama kuin kietaisuristi2:ssa muutenkin, eli peppu suunnilleen navan korkeudelle.

Mä olen kokeillut tuota Babulla (unohdin jo mikä liina sulla on), eikä tarvitse mitenkään löysälle sitoa kun liina joustaa todella hyvin. Hugallakin yritin, muttei mielestäni oikein toiminut, ei tullut mukavan napakkaa pakettia vaan kiristi jostain ja oli löysällä toisaalta...

Enemmän asiaan perehtyneet voivat antaa parempia neuvoja. :)

Hilmis, aloitteleva kantoliinailija

Vierailija

Taidan olla ihan toope, mutta en saa tuota lonkkasidontaa tehtyä ohjeittesi perusteella. Pitäisikö lonkalle tulla samanlainen risti kuin kietaisuristikakkosessa? Ja sitten smokkivyö pitäisi jäädä siihen päälle vai? Eikö liina tule ollenkaan toisen olan yli? ja vain kerran toisen yli? Jatkan harjoituksia : )

Minkä ikäisestä muuten tuota sidontaa suositellaan?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat