Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Club30, vko 41: aikataulumuutoksia...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei vaan kaikille! Ajattelinpa tässä pikaisesti käydä kertomassa viimeisimmät raskauskuulumiseni lyhyesti, elikkä:

Kävin eilen Felicitaksessa kontrollikäynnillä, ajattelin ettei siellä mitään kummempaa ilmene ja että tänään palaisin taas töiden pariin. Lääkärillekin vakuuttelin kovaa intoani päästä vielä töihin ennen ä-loman alkua johon hän sanoi, että pianhan se tässä selviää, miten asianlaita on. " Valitettavasti ei nyt kyllä hyvältä näytä" ja " Tilanne on nyt vakava" ovat lauseita, joita en ennen ole lääkärin suusta saanut kuulla, mutta nyt senkin aika sitten tuli.

Kohdunkaula oli lyhentynyt yli 2cm sitten edellisen käyntini, sitä on nyt enää sentti jäljellä ja vauva on laskeutunut lähtöasemiin. Viimekin kerralla lääkäri (eri kuin tällä kerralla) kyllä jo sanoi, että vauva on aika alhaalla. Nyt sen pää oli jo osittain alempana kuin virtsarakko, mikä siis selittää sen, että olen välillä joutunut ravaamaan vessassa 15min välein. Lääkärin arvion mukaan raskaus voi vain hyvällä onnella kestää vko:lle 37 asti, mutta mitä todennäköisimmin kuitenkaan ei. Vauva voi kuulemma lähteä syntymään milloin vain, tosin ihan eiliselle tapahtuvaksi hän ei sitä sentään luvannut. Eli sillä perusteella, että olen ensisynnyttäjä ja että kohdunsuu on lyhyessä ajassa lyhentynyt noin paljon näillä viikoilla, hän arvioi noin.

Olin kyllä niin typertynyt koko eilisen illan, etten saanut tehtyä kotona enää mitään mielekästä. Tänään olen sitten pessyt kaikki pienimmät vauvanvaatteet (50cm), nyt ovat lakanat koneessa pyörimässä. Äsken tuli soitto Nkl:lta, pyysivät saapumaan sinne huomisaamuna (Felicitaksen lääkäri faksasi sinne eilen lähetteen, jonka mukaan minut pitäisi siellä vielä ennen perjantaita uudelleen tutkia, Nkl:n lääkärin mukaan se olisi kuulemma syytä tehdä jo huomenna!).

Uskon kyllä taaskin, että tuo huominen on pelkkä kontrollikäynti, mutta jos ei minusta mitään vähään aikaan kuulu, niin arvaatte syyn... Paha mennä sanomaan, joutuisinko pariksi viikoksi osastolle makaamaan vai antaisivatko vauvan syntyä, jos tilanne siltä näyttäisi. Viikkoja on nyt kuitenkin jo sen verran paljon, että Felicitaksen lääkärin mukaan vauva varmasti selviäisi (tai siis ainahan voi kaikenlaista sattua, mutta kuitenkin).

Niin että tällaista täällä tänään, tuli nyt vähän itsekeskeinen viesti tästä...

Aninka rv 32+0

Kommentit (4)

Vierailija

Ehkä sitten ehdit jopa minun edelleni! Mutta reippain mielin nyt, tärkeintähän on kuitenkin että vauvasi on jo hyvin kehittynyt ja täysin elinkelpoinen, pienihän se tietysti vielä on, mutta kasvaa se ennättää kyllä kohdun ulkopuolellakin. Huomenna Nkl:lla sitten saat uutta tietoa. Ja kuitenkaan eihän kuitenkaan niinkään ole asiat, että olisit ihan vielä näinä päivinä välttämättä synnyttämässä, voihan se sinullakin vielä viikkoja siellä sisällä pysyä ja koko ajan vauva vaan kasvaa.

Mitä nyt vauvanvaatteiden yms. pesuun tulee, niin sehän nyt on loppujen lopuksi huolista pienin. Ymmärrän kyllä sinua, minäkin sain tavallaan rauhan asiasta vasta kun olin saanut kaiken mahdollisen laitettua valmiiksi, mutta tärkeämpi sinun on nyt levätä kuin stressata millään kovin maallisella. Tai laita mies pyykkäämään ja silittämään!

Omaa napaa - supistuksista on tullut jokaöistä hupia, tosin esim. viime yönä tuli vain muutama joten niidenkin intensiteetti ja kesto kyllä vaihtelee. Päiväsaikaan ei ole edelleenkään juurikaan supistellut (ainakaan niin että olisin sen tuntenut). Turvotusta käsissä ja jaloissa on sitten sitäkin enemmän. Odotan todella että vauva päättäisi syntyä, ajatus että näin tukalaa oloa pitäisi vielä viikkokaupalla jaksaa tuntuu kohtuuttomalta.

Joganna rv 37+2

Vierailija

Tekisi mieli taivastella ihan vimpan päälle, mutta ei taida auttaa asiaa. Toivottavasti vauva jaksaa olla mahassa vielä jonkun aikaa. Voi olla, että joudut vuodelepoon tai/ja tarkkailuun sairaalaan. Hoitohan on varmasti hyvää, mutta huolen määrä olisi kuitenkin valtava. Toivottavasti kaikki menisi hyvin.

Vierailija

hui, onpas siellä tilanne kehittynyt nopeasti :o( Toivotaan, että pysyy kuitenkin kyydissä vielä jonkun aikaa. Jokainen päivä on tietysti tässä vaiheessa plussaa. Olisihan se kivempi aloitella elämän taipaletta yhdessä kotona kuin keskolassa. Hyvä kuitenkin muistaa kuinka hyvin nykyään osataan/pystytään hoitamaan vauvoja jotka on syntyneet noilla viikoilla. Mun miehen poika on juuri noiden viikkojen lapsia (synt, 1988) ja oli syntyessään 1500g. Heillä meni silloin sairaalassa 6 viikkoa, mutta sekin on kovin yksillöllistä sitten miten kasvaa ja kehittyy, jotkut on päässeet pois paljon nopeamminkin.

Mutta nyt kuitenkin laitan sulle peukut pystyyn että kaikki menee hyvin. Jos joudut sairaalaan makoilemaan (tai kotiin) niin muista yrittää ottaa rennosti. Olen kyllä kuullut sellaisistakin tapauksista, että vaikka kohdun suun tilanne on ollut tuollainen jo aikaisessa vaiheessa, niin lapsi on silti päättänyt pysyä masussa täysiaikaiseksi.

Mulle ei mitään uutta ja ihmeellistä kuulu. Loma häämöttää ja on sitä odotettukin!

Vierailija

Aninka: toivotaan ja pidetään peukut pystyssä että vauveli pysyisi sisällä vielä ainakin pari viikkoa! Koeta ottaa rennosti. Voihan tosiaan olla, että vauva pysyy sisällä vielä viikkoja, mutta jos syntyisi nyt, kaikki menee todennäköisimmin kuitenkin hyvin. Ymmärrän kyllä että huoli on kova. :(

Käväisimme siellä 4D:ssä Femedassa eilen. Olivera, suosittelen todella! Mietin ennen ultraa, mitä uutta muka saisimme siellä enää tietää. Mutta nyt tiedän, että vauvallamme ei ole suu- ja kitalakihalkiota (jota siis miehen suvussa), ei reikää sydämessä (sydämen verenvirtaus nähdään 4D:llä) ja sukupuoliarviokin muuttui. Vauva painaa nyt noin 820 grammaa. Ja olihan se niin liikkis nähdä toisen kasvot...

On vähän hassua, kun oli jo rakenneultran jälkeen orientoitunut tiettyyn sukupuoleen, niin nyt se vaihtui. Lähinnä mua nauratti! Se eka ultraaja oli kätilö ja epävarma asiasta: napanuora oli kuulemma tiellä ja hän antoikin hyvin varovaisen arvion. Bruno sen sijaan oli hyvin varma arviostaan.

Lene rv 25+1

Uusimmat

Suosituimmat