Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkuraskauden ultra ja pieni alkio, kokemuksia/apua?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kävin tänään ekassa ultrassa, lääkärin mukaan viikkoja 7+0. Ultrassa näkyi ruskuaispussi ja ihan selvästi samoin alkio. Lääkäri oli näkevinään sykkeenkin (jokin siinä kieltämättä jumpsutti), mutta oli tilanteessa muuten hyvin vaisu ja hieman vaikeana. En saanut hänestä oikeastaan mitään irti. Hän totesi vain, että näin alkuvaiheessa on vähän vaikea sanoa mitään ja että kahden viikon päästä tietää jo enemmän. Ja jos vuoto alkaa, niin tilanne on sillä selvä, ja kohtu hoitelee itse itsensä.

Alkion koko oli ilmeisesti vain 5,5 mm ja ilmiselvästi lääkärin mukaan liian pieni, vaikka hän ei oikein suostunut sitä kommentoimaan - jupisi vain ympäripyöreitä ja pahaenteistä alkavasta vuodosta. Hyvähän se on lääkärin aina valmistella pahimpaan ja siihen olin toki jo etukäteen valmistautunut. Nyt olo on ihan voimaton ja toivoton. Jos olisi oikeasti toivoa, niin eikö se lääkäri olisi sitä myös sanoillaan antanut? Siskon lapset ovat hoidossa, enkä edes pääse miehen kainaloon pillittelemään...

Te, joilla on kokemusta: onko tässä enää mitää toivoa? Miten pieniä alkiot ovat olleet vastaavilla viikoilla ultrissa?

Kyselee Pirstale ihan uupuneen toivottomana...

Kommentit (8)

Vierailija

Mun ekassa alkuraskauden ultrassa lääkäri sanoi että sikiö vastaa viikkoja 6+3. Huolestuin tuosta pikkasen, koska tiesin aika tarkkaan ovisajankohdan, viikkoja piti mun mielestä olla jo 7+. Seuraavassa ultrassa parin viikon kuluttua sikiö olikin " kirinyt" ja koko vastasi rv9+1, eli täsmäsi oman arvioni kanssa! En sitten tiedä oliko meidän vaavi tosiaan kirinyt vai tuliko ekalla kerralla mittavirhe (sekin on varmasti mahdollista kun jo yhden mm heitto merkitsee jo aika paljon ihan alkuvaiheessa).

Enpä ole asiantuntija, mutta kun kerran teidän pikkuinen kuitenkin kasvaa ja sydän sykkii, niin eiköhän tuossa ole vielä mahdollisuuksia vaikka mihin :) Pidän peukkuja! Piinaavaa tämä alkuraskaus joka tapauksessa on, erityisen piinaavaa kun joutuu tuollaisia asioita pyörittelemään päässään, eikä muuta voi kuin odotella.

joanna 11+3

Vierailija

Tuli hitusen (aika paljonkin) parempi olo sanostasi. Jospa sittenkin...

Joudun/pääsen uuteen ultraan heti reissusta palattuani ja tulen sitten kertomaan kuulumisia.

-Pirstale

Vierailija

Itse olin rv 5+5 ultrassa, vauva oli huikeat 2,3mm ei sykettä.

Uusi ultra 6+3, vauva oli 6mm ja syke.

Sinuna en vielä heittäisi hanskoja tiskiin. Alkoiosi meinaa kasvaa kuitenkin koko ajan. Ja näillä viikoilla mitta virheet ovat niin yleisiä. Noin pientä on vaikea mitata. Mulle sanottiin aikoinani, että sykkeen näkyminen olisi tärkeempää kuin koko. Ja vinkiksi, mulla lapset ei oo ultrassa ikinä oleet tarpeeks isoja, silti ihan terveitä muksuja on syntynyt!! Kovasti peukutan sun puolesta. Tulehan kertomaan jatkosta!!

Hormoonihirviö ja himpula rv 33+

Vierailija

Tilanne ei näytä ollenkaan hyvältä. Tiistain ultrassa 7+0 alkion koko oli siis vaivaiset 5,5 mm ja nyt torstaina 7+2 mittaa oli 6,3 mm. Sydämensyke näkyi molemmilla kerroilla, mutta tämän päivän mitta vastaa vasta viikkoa 6+3. Heittoa on siis 6 päivää, mikä on paljon. PAS-siirron mukaan oikea ajankohta on helppo laskea, eli ei ole epäilystä sen suhteen.

Selailin tuossa palstan vanhoja viestejä haku-toiminnalla. Selkeästi alkion pieni koko viikkoihin nähden ennakoi keskenmenoa, joten siihen pitää henkisesti valmistautua. Yhtään onnistumistarinaa en löytänyt lapsettomuushoidoissa kävijöiden puolelta. Toki kuitenkin toivoo ja miettii, että josko kiinnittyminen olisi tapahtunut myöhään, ja että alkiokin saattoi olla se rääpäle 2-soluinen jne. Toivo tuntuu kuitenkin hiipuvan. Eli tässäpä taitaa nyt mennä tämä viimeinen hoitomme. Jotenkin tuntuikin jo niin epäuskottavalta, jotta tänne palstalle joskus pääsisin.

Tänään lähden kahden viikon työmatkalle, jota en enää voi perua. Toivottavasti siellä ei mitään tapahtusi. Olo on jo valmiiksi vähän rikkinäinen.

Pirstale

Vierailija

Itse kävin eilen alkuraskauden ultrassa ja raskaus viikkoja minulla 6+6. Ultrassa näkyi alkio ja selvästi sydämen syke. Alkio oli 10,3 mm.

En osaa sanoa, että onko se sinun pikkuisesi vähän liian pieni viikoihin nähden, mutta minulle sanottiin että tämä minun masu-asukkini vastaa viikkoja.

Tsemppiä uuteen ultraan, toivotaan että pieni kasvaisi nyt kovasti ja jatkaisi kehitystään normaalisti.

Itsekin elän joka päivä vieläkin keskenmenon pelossa, koska alkio joka siirrettiin, oli kaksi tumainen. Ja kaksitumaisen alkion onnistumis prosentti on vain 5%. Nyt olen kuitenkin näin pitkälle päässyt, niin toivon että alkio jatkaa normaalia kehitystään.

Syystuuli ja mussukka 7+0

Vierailija

eka ultra 7+0 vastas viikkoja 6+3 5,2mm

toka ultra 8+0 vastas viikkoja 6+? 7,5mm

ultra 12+0 vasta viikkoja 10+4 36,9mm..ja 4 ultra 12+3 n 54mm

ja nyt ollaan jo 15+4 joten meillä kävi hyvin.......ainakin vielä on kaikki ok....

Vierailija

Mä kävin siis tänään, rv6+3 eli vain 4 päivää aiemmin ku sä, ja meillä oli 4.3mm, ja sanoi et kaikki on just niinku pitääkin!

Ei kai ne ihan millilleen samaan tahtiin voi kehittyä, ja luulis et jos ois jotain vialla ni olis kyl sanonu.

Vierailija

Alkoi itteenikin tietty sit mietityttään et oliks meillä liian pieni, joten näin tässä Näin kehityn...kohdussa (Stuart Campbell) kirjassa sanotaan:

Raskausviikko6, sikiön ikä 4 viikkoa, pituus 2-4mm päälaesta takapuoleen

Rv7, ikä 5vko, pituus 4-5mm

Rv8, ikä6vko, pituus 14-20mm.

Eli tos seiska ja kasi viikon välillä alkaa kasvaa sit huimaa vauhtia, rv8 on jo 22-30mm.

Eli on ihan normaalikokoinen ainakin tämän opuksen mukaan!!

Uusimmat

Suosituimmat