Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomailla asuvat - mitä tukia saatte?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

Asun tällä hetkellä Iso-Britanniassa ja odotan ensimmäistä lastamme (mieheni on britti, itse opiskelen täällä). Osaisiko kukaan kertoa mitä Kelan tukia on mahdollista saada ulkomailla asuville (erityisesti siellä opiskeleville)?

Kiitos kovasti vastauksista!

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

income support £35 per viikko

child tax credit £42 per viikko

child benefit (lapsilisa) £17 per viikko

housing benefit £130 per viikko (riippumatta vuokran maarasta. Ylijaaman saan pitaa!)

opiskelijana sain ylimaaraista tukea £15 per viikko, job centresta.

Ja lisaksi council tax benefit, eli maksan vain water&sewarage, noin £20 per kuussa, varsinaista veroa en maksa lainkaan.

Lisaksi lapseni saa ilmaisen kouluruuan, joka on ihan kohtuutasoista, ja kerran vuodessa £43 kouluasua kohti. Parhaillaan anon meille ilmaisia bussimatkoja, koska kouluun on yli 2 mailia matkaa.

Vierailija

Taidanpa soittaa Kelaan heti ensi viikolla. Tosin raskaus on vasta ihan alkuvaiheessa, mutta olisi tosi helpottavaa tietaa mita tukia voin saada koska vauvan synnyttya meidan pikku perheella ei mitaan tuloja sitten olekaan, lukuunottamatta miehen opintolainaa jolla ei kylla kolme henkea ela. Itse saan opintotukea Suomesta talla hetkella, mutta sehan loppuu sitten siksi aikaa kun olen vauvan kanssa kotona. Kuulun Suomen sosiaaliturvan piiriin opintojen loppuun saakka (lukuunottamatta muistaakseni tyottomyyskorvausta) joten toivottavasti saisin edes jotakin.....

Jospa nama asiat pikku hiljaa selviavat!

Vierailija

Asumme USA:ssa ja olen saanut niin äitiyspakkauksen kuin puoltavat päätökset koskien vanhempainetuuksia ja lapsilisää. Mieheni on lisäksi saanut sovittua työnantajansa kanssa 2 viikkoa pitkästä isyyslomasta, vaikka työnantaja käytännöllisesti katsoen on amerikkalainen ja palkka maksetaan tästä maassa. Isyyspäiväraha maksetaan Suomen aiempien verotustietojen mukaan.

Haimme ennen maahan muuttoa erikseen kuulumista Suomen sosiaaliturvan piiriin. Se on mahdollista, kun oleskelulle on määräaika. Tämä kuitenkin edellyttää kohdallamme, että maksamme sosiaaliturvamaksut Suomeen ko. ajalta ja näin olemme myös tehneet. Ei ole ihan halpaa hommaa mutta maksaa kyllä itsensä takaisin. Mieheni ei maksa sosiaalimaksuja sitten tähän maahan. Sen sijaan vakuutukset korvaavat lääkärihoidot täällä. Kelan sivuilla oleva tieto siitä, että perheen tulisi asua niin ja niin kauan Suomessa ennen lapsen syntymää ei siis ole täysin totta. Tietyillä järjestelyillä äitiyspäivärahan ym. saa ulkomaillekin. Äitiyspakkaus toimitetaan johonkin osoitteeseen Suomessa, ei siis ulkomaille. Meillä appivanhemmat toimittivat sen sitten postitse tänne meille.

Vierailija

En ole saanut mitaan mutta enpa ole kylla Suomeen mitaan maksanutkaan sitten vuoden 2000. Kelakortti piti lahettaa takaisin noin vuoden kuluttua tanne tulemisestani, eli en kai ole enaa sairausvakuutuksen kattama Suomessa (?) Kertokaa joku viisas kuinka tuo homma toimii, mielenkiinnosta haluaisin tietaa.

Vierailija

Ratkaisevaa tukien hakemiselle ja saamiselle on ennen kaikkea se, mikä on ensisijainen maksajamaa. Tämä siis EU-alueella. Jos KELA:n tulkinnan mukaan ensisijainen maksaja on GB (esim. lapsen isä työssä paikallisella sopimuksella GB:ssä), niin sinun tulee kääntyä ensin sikäläisten viranomaisten puoleen. Ja jos sieltä saamasi tuet ovat pienemmät kuin ne, joihin olisit oikeutettu Suomessa, niin Suomi voi maksaa sen erotuksen. Ainakin näin on ns. perhe-etuuksien kanssa, joita ovat mm. lapsilisät ja kotihoidontuki.

Äitiys- ja vanhempainraha on käsittääkseni eri juttu ja sen määräävä tekijä on tosiaan äiti ja äidin tulot. Luulisin, että saat siis sen ihan normaalisti Suomesta jos kuulut Suomen sos.turvaan ja siltä ajalta saatat saada lapsilisätkin (lapsen syntymän jälkeen tietysti). Tosin lapsen oleskelumaa saattaa muodostua ongelmaksi, mutta siinä tapauksessahan voitte hakea mahdollista vastaavaa etuutta sieltä.

Onnellista odotusaikaa!

Vierailija

emme ole tosiaankaan oikeutettuja kodinhoidontukeen. Valitettavasti. Kyseiseen tukeen ovat oikeutettuja EU-maissa lähinnä siis lähetetyt työntekijät, kuten joku edellä mainitsikin. Voi olla, ettet saa myöskään äitiyspäivärahaa etkä lapsilisää Suomesta, koska et todennäköisesti kuulu Suomen sosiaaliturvan piiriin sen jälkeen kun opintosi keskeytyvät. Itse kyselimme aikoinaan äitiyspäivärahan maksamisesta Espanjaan, mutta silloin ainakin saimme päätöksen, ettei sitä makseta opiskelijan puolisolle ulkomaille. Päätimme olla sitten lähtemättä. Tosi harmillisia asioita nämä, koska mielestäni nämä tuet pitäisi kuulua ehdottomasti opiskelijoille. Englannista kuitenkin voit hakea paikallisia tukia. Mekin saimme onneksemme tuen päivähoitoon täältä paikallisesta yliopistosta, mikä on suuren suuri etu ottaen huomioon paikalliset päivähoitomaksut. Kodinhoidontuki tosin saattaa olla vieras käsite täällä, luulisin.. Onnea odotukseen!

Vierailija

Mä muutin 2.5 vuotta sitten Ruotsiin, mut tänää komeroa siivoessa löysin kela korttini. Heh! Kas ku eivät ole kyselleet perään. Kuulun ruotsin sosiaalipiiriin ja täältä saa samat tuet ku suomesta paitsi kodinhoitotukea. Mutta ens vuoden alusta on tulossa tuki opiskeleville vanhemmille joilla on pieni lapsi. En sit tiiä missä se raja menee mikä on pieni ja mikä iso lapsi.

Vierailija

Jos olet joutunut palauttamaan suomalaisen KELA-korttisi, et enää kuulu Suomen sosiaaliturvaan etkä saa Suomesta mitään. Saat vastaavat edut oleskelumaastasi sikäläisen lain mukaan. Näin tapahtuu siinä vaiheessa, kun henkilö muuttaa pysyvästi (=yli vuodeksi) pois Suomesta eikä esim. lähetetyn työntekijän statusta ole.

Vierailija

Anteeksi epätarkkuus... EU:n suhteenkin tilanne muuttui muistaakseni vasta viime vuoden alussa. Ja siitä saa tosiaan vain perusosan, kaikkiin lisiin ovat oikeutettuja vain Suomessa asuvat.

mymlan:

Lainaus:

Ainakaan Singaporeen sitä ei saa vaikka kuuluisi Suomen sosiaaliturvan piiriin. Onko jollain enemmän tietoa äitiyspäivärahaa ja -avustusta varten tarvittavasta lääkärintodistuksesta? Tulisi aika kalliiksi lentää eu-hun sitä hakemaan...

Vierailija

Minä saan Kelasta kotihoidontukea ja lapseni saavat lapsilisää. Olemme ulkomailla mieheni ulkomaan komennuksen vuoksi. Hän on suomalaisessa yrityksessä töissä. Eli tämän vuoksi kuulumme Suomen sosiaaliturvan piiriin. Muista olosuhteista en sitten tiedä. Löytyisikö Kelan kotisivuilta?

Vierailija

Ainakaan Singaporeen sitä ei saa vaikka kuuluisi Suomen sosiaaliturvan piiriin. Onko jollain enemmän tietoa äitiyspäivärahaa ja -avustusta varten tarvittavasta lääkärintodistuksesta? Tulisi aika kalliiksi lentää eu-hun sitä hakemaan...

Vierailija

Mikäli kuulut, olet oikeutettu siihen mihin kaikki Suomessa asuvatkin.

Itse olen töissä Unkarissa lähetetyn työntekijän statuksella ts. Suomen sosiaaliturva säilyy. Olen täällä kahdestaan lapseni kanssa eli mieheni asuu Suomessa. Saan lapsestani lapsilisää ja MYÖS kotihoidontuen perusosaa, vaikka en hoidakaan lastani kotona: siihen ovat oikeutettuja kaikki, joiden lapset eivät ole kunnallisessa päivähoidosssa Suomessa.

Tulet myös saamaan äitiys- ja vanhempainpäivärahaa ja äitiysavustusta, mikäli käyt ennen 16. rv:n loppumista neuvolan tarkastuksessa. Nykyään myös toisessa EU-maassa tehty tarkastus SAATETAAN hyväksyä.

Vierailija

Päivärahojen saaminen edellyttää kuitenkin, että hakija on asunut Suomessa vähintään 180 päivää välittömästi ennen lapsen laskettua syntymäaikaa.

Eli tämän perusteella oikeutta äitiyspäivärahaan ei ole ollenkaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat