Korvikkeet pitäisi laittaa reseptille, ettei imetyksessä tulisi niin helposti laiskoteltua!

Vierailija

Neuvolassa sitten voisi valittaa, jos ei jaksa imettää tai " maito loppuu" ja sieltä saisi reseptin kunnon selityksiä vastaan. Silti annettaisiin imetysohjausta ja kannustettaisiin imetyksen jatkamiseen - edes osittaisesti - ja reseptin uusiminen hoidettaisiin jokaisella neuvolakäynnillä.

Ehkä niitä " maito vaan loppui" -äitejä olisikin aika lailla vähemmän...

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

eli toisesta rinnasta loppui maidontulo jo parin viikon jälkeen vaikka vuorotellen molemmista imetin. Toisesta sitten tulikin maitoa vähintäänkin riittävästi. Hassu juttu =)

Vierailija:

Lainaus:

Mulla toiminnassa vain toinen rinta, sillä olen vauvaani syöttänyt jo 3 kk. Toisesta tissistä vaan hiipui maidon tulo ja vauva lakkasi syömästä siitä. En tiedä, miksi näin kävi, onneksi on tuo toinen rinta vielä toiminnassa. Mutta kai siitäkin huonolla tuurilla olisi maito voinut loppua.

Toi ap:n ehdotus on ihan selvä porvoolainen.

Kauhean stressin vaan lykkäis äideille, että mitä sitten jos maitoa ei tulekaan. Pitääkö lähteä sairaalaan päivystykseen reseptiä hakemaan kun ei terveyskeskukseen pääse kuin viikon-kahden päästä, tai sitten sanovat että soita ensi kuun alussa kun ajat jaetaan. Ja siinä kun stressaan niin tuskin heruu maitoa.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Olisit kysynyt joltain maitohuurujen sekoittamalta äidiltä neuvoja jos halusit kannustusta.

Ei imettäminen ole kaikkein tärkeintä, mutta kyllä se tärkeää on silti. Neuvolassa ei *osattu* neuvoa - ei siellä valittu niin, että jätetään neuvomatta. Terveydenhoitajalla ei ollut mitään muuta tietoa vauvan ruokinnasta kuin imetys (jos se itsestään onnistuu) ja korvike (jos se ei onnistu). Se on sääli, koska terveydenhoitajilla ja kätilöillä on iso rooli suomalaisten äitien imetyksen onnistumisessa tai epäonnistumisessa.

Vierailija

Minusta imetys oli aina ihana lepohetki hässäkän keskellä, sen kun makasin sängyllä vauva kainalossa. Olisin toivonut, että vauva olisi syönyt vielä useammin!

Vierailija

Paljon terveellisempäähän alusta asti itse laitettu ruoka on, mitä valmisruoat, jotka sisältää vaikka mitä lisäaineita ja suoloja yms..

Eihän sellaista mönjää saisi lapsille antaa.. Mehutkin pitäisi itse omista poimimista marjoista tehdä niin saisi sokeritonta ja lisäaineetonta, ei lapsen hampaat menisi..

Argh.. Tuskin kukaan laiskottelun vuoksi lapselleen korviketta antaa, en minä ainakaan..

Vierailija

Mulla toiminnassa vain toinen rinta, sillä olen vauvaani syöttänyt jo 3 kk. Toisesta tissistä vaan hiipui maidon tulo ja vauva lakkasi syömästä siitä. En tiedä, miksi näin kävi, onneksi on tuo toinen rinta vielä toiminnassa. Mutta kai siitäkin huonolla tuurilla olisi maito voinut loppua.

Vierailija

Voi teitä fanaatikkoja.

Ajatelkaas, mitä mömmöjä äidit sitten antaisivat itkeville vauvoilleen. Ennen vanhaan sekoitettiin vettä, maitoa ja vehnäjauhoja ja juotettiin seos vauvalle. Äitini sai kuulemma jotain kaurasta keitettyä lientä, kun mummoltani tuli huonosti maitoa. Tähänkö haluatte palata? Korvikkeisiin on sentään lisätty vitamiineja toisin kuin näihin vehnäjauho-kaura-vesiseoksiin.

Vierailija:

Lainaus:

Neuvolassa sitten voisi valittaa, jos ei jaksa imettää tai " maito loppuu" ja sieltä saisi reseptin kunnon selityksiä vastaan. Silti annettaisiin imetysohjausta ja kannustettaisiin imetyksen jatkamiseen - edes osittaisesti - ja reseptin uusiminen hoidettaisiin jokaisella neuvolakäynnillä.

Ehkä niitä " maito vaan loppui" -äitejä olisikin aika lailla vähemmän...

Vierailija

korvikkeen käyttöä?

Minun vauvani sai korviketta aina välillä ja imetys loppui 5kk iässä. Tod.näk.seuraavan kohdalla tehdään samoin jos siltä tuntuu ja tilanne sama. Mutta sulle se ei kuulu enkä sulle meinaa perustella miksi korviketta meidän vauvamme on saanut ja tuleva tulee saamaan.

Vierailija

arvasin että taas tätä samaa mollausta.On todella käsittämättömän ilkeää vähätellä äitinä toista naista, joka ei omilla rinnoillaan olekaan pystynyt ruokkimaan omaa lastaan. Itselleni kyseinen asia ei ollut valittavissa. Lapsi syntyi kiireisellä sektiolla, ja leikkauksen jälkeen aamuyöllä, kun minut siirrettiin osastolle, pieni nälkäinen vauvani tuotiin rinnalleni syömään.Haisin edelleen desinfiointiaineelta, vatsalihakseni oli leikattu pystysuunnassa halki ja liikkuminen teki hirveän kipeää. yritin pysytellä hiukan kyljelläni ja kaksi hoitajaa kannatteli surkeasti huutavaa lastani (jota en vielä ollut saanut pitää lähellä tätä ennen)rinnallani ja hokivat ei tästä mitään tule. Lapsi vietiin pois, itku kantoi käytävältä korviini vielä kauan. Makasin hämärässä huoneessa kuin jäte, ja tunsin pettäneeni oman vauvani.

Seuraavana päivänä yritettiin taas. vauvalle oli jo annettu pullosta maitoa useampaan otteeseen, eikä pieni saanut rinnasta imuotetta.en ollut aiemmin tiennyt että rinnanpäät voivat olla liian matalat.taas tunsin itseni epäonnistuneeksi. yritettiin rintakumilla ja ilman,koitettiin kaikki konstit. aina eri hoitaja, jolla aina eri konstit. yritin pysytellä kaikissa ohjatuissa imetysasennoissa kivusta holimatta. yksi hoitaja sanoi että imetys ei onnistu kun koitan olla liian reipas, toinen sanoi että pitää reipastua enemmän että imetys onnistuisi.

vauvalle annettiin aina epäonnistuneen, hikisen ja huudontäyteisen (hoitajat työnsivät itkusta tärisevää vauvaa päästä väkisin rintaani kiinni ja pitivät siinä hampaat irvessä lapsen rimpuillessa ja huutaessa) maitopullo, josta lapsi söi itsensä kylläiseksi.

Häpesin niin paljon, että en kehdannut syödä muiden äitien kanssa aulatilassa jonne ruoka katettiin. Häpesin keisarinleikkaukseen joutumista (luoja yksin tietää miksi!) ja häpesin sitä etten ollut minkäänmoinen äiti kun lapseni ei saanut minusta ravintoa.

itkin öisin ja ajattelin etten ole ansainnut tätä lasta.

vasta kun pääsimme kotiin viidentenä päivänä, alkoi maito nousta. jatkoin sisukkaasti hoitajien opeilla, lapsi rinnalle, väkisin niskasta kiinni ja naama kiinni tissiin. vauva parkui ja minä myös. tiesin koko ajan että kunhan rauhoitun, homma alkaisi sujua. olin silti joka kerta aina hermostuneempi ja jännittyneempi. vauva oli jo miltei viikon syönyt pullosta.

tunsin että rintani olivat aivan jonninjoutavat. kaapissa oli pinkassa imetyspaidat jotka olin ennen vauvan syntymää onnellisena hankkinut.

tunsin että on minun syyni ettei vauva viihdy rinnalla vaan vihaa koko touhua, miltei jo vihaa minua.lypsin käsipumpulla maitoa hampaat irveessä vaikka juuri mitään ei irronnut. ajattelin että saisi raukka edes hiukan aitoa tavaraa korvikkeen joukossa.

kahden viikon kuluttua maitoa tuli molemmista rinnoista yhdellä lypsykerralla alle 50ml.

lopulta oli pakko ottaa järki käteen ja alkaa ajatella ettei oma äitiys, siinä onnistuminen ole vain rintaruokinnasta kiinni.aloin uskaltaa kertoa muillekin että meidän vauva juo korviketta pullosta. ja vasta nyt, kun vauva on kolme kuukautta vanha, en enää häpeä tätä asiaa.

toivon että sinä joka olet ap, miettisit miten paljosta olisit jäänyt paitsi jos et olisi saanutkaan imettää lastasi.itse mietin yhä toisinaan miten ihanalta vauvan kasvot, hento tuhina ja nenän nykerö tuntuisivat rintaani vasten, lapsen nauttiessa turvasta ja sylistä maitohetkellään.

on suunnaton rikkaus imettää omaa lastaan, tuntea oma merkityksensä lapsen elämälle.

toivon että imetyksellä ei enää rehvasteltaisi, vaan alettaisiin puhua asiasta asiallisesti ja kyseisen asian arvon mukaisesti.

voimia kaikille äideille, kaikille vahvoille naisille, kaikille väsyneille naisille, kaikille onnellisille naisille. jokaiselle meistä.

Vierailija

Rinnalla vauva oli yöt läpeensä, pullolla nukkui siinä välissä kolmisenkin tuntia.

Vierailija:

Lainaus:

niin, helpommalla kyllä pääsin kun vauvojani imetin! Ei tarvinnut yöllä kun nostaa vaavi viereen, ei pullojen pesua, maidon lämmitystä ja hakua jne.

Vierailija

Pistänkin sitten bisneksen pystyyn ja rupean rahtaamaan reseptivapaata tuttelia tuolta Keski-Euroopasta. Mustan pörssin kauppa rules! Enää ei jahdattaisikaan pirtutrokareita vaan tuttelin salakuljettajia. Näen jo lehtien otsikot: " Tuttelirengas jäi kiinni" ...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat