Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko maidontulo loppua yhtäkkiä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kyseessä ei ole tiheänimun päivät, vaan poika (3kk) syö ihan normaalein välein (2h). Rinnat vaan tuntuvat kokoajan ihan tyhjiltä, kun normaalisti syöttövuorossa oleva rinta on melkein kivikova juuri ennen syöttöä.

Pumppaan muutaman kerran viikossa pojalle eväsmaitoja (mulla on pari kertaa viikossa menoja). Parilla viime pumppauksella on irronnut enää 100ml ja 80ml, vaikka aiemmin tuli tosi helposti 120-140ml (enemminkin olisi tullut mutta ei ollut tarvetta pumpata enempää).

Suurin tissikiukkukausi alkaa olla jo ohi, mutta varsinkin vasemmalla tissille kiukkaillaan edelleenkin (on aina pumppaamalla tullut vähemmin maitoa, eikä ikinä ole ollut niin kovan ja täyden tuntuinen kuin oikea rinta).

Itsestäni ainakin tuntuu, että maitoa olisi vähemmin. Syödään rintakumin kanssa ja yleensä syötön jälkeenkin rintakumi on vielä ihan täynnä maitoa. Eilen eikä tänään ole näin ollut...

Kommentit (4)

Vierailija

siis en osaa tuohon yhtäkkiä loppumiseen muuta kommentoida kun että olen lukenut, että ei noin vaan lopu kesken, maidontulo tasaantuu kylläkin.

Meillä ajoittui muistaakseen juuri suurinpiirtein tuohon samaan ikään kun alkoi tasaantua eli samanlaisia tuntemuksia kun sinulle. Rinnat eivät enää niin täyden tuntuiset, pumpatessa ei enää samalla volyymillä jne.

No, 6 kk mentiin kuitenkin täysimetyksellä ja nyt 10 kk kohdalla edelleen imetän, että kyllä sitä maitoa vaan on riittänyt. Kummasti se vaan tuo maidon määrä jotenkin tasapainottuu tuon pojan syöntirytmin ja tarpeen mukaan. Sitä jaksan vaan ihmetellä kerta toisen jälkeen :)

Tsemppiä siis sinnekin. USkoisin kyllä, että kyllä sitä maitoa tulee teilläkin kun vaan jatkat sitkeästi imetystä, jos niin haluat tehdä!

Vierailija

maidontuotanto vaihtelee päivittäin ja mulla ainakin esim kuukautisten alku vähentää maidon hetkeksi, palautuu sitten kyllä. Voi myös olla sitä että maidontuotanto sinulla tasaantumassa. Voimia!!

Vierailija

Maidontulon loppuminen on aina prosessi, ei se lopu yhtäkkiä (ellei kyse ole sitten jostain erittäin äärimmäisestä stressitilanteesta). Myös minulla maidontulo on pari kertaa kuussa tiukemmassa (ovulaation aikaan ja ennen kuukautisia). Ja tämä kierto voi olla sinulla " taustalla" , vaikkei kuukautiset varsinaisesti olisi vielä alkaneet. Joillakin tähän auttaa kuulemma kalkkilisä (niinkuin PMS oireisiinkin).

Voit myös kokeilla esim. mammateetä tai vaikka perhekaljaa ja katsoa, onko niillä lisäävää vaikutusta.

Mutta älä ole huolissasi, eiköhän maidontulo muutaman päivän sisään palaudu samalle tasolle, jos vaan annat vauvan imutella usein.

Uusimmat

Suosituimmat