Istuttaminen, miten määritellään.. tyhmä kysymys

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Heips,

Miten määritellään mitä on vauvan istuttaminen? Meillä herra viihtyy jo pystyasennossa niin onko esim. istuttamista jos on sohvalla tyynyjen varassa on puoli-istuvassa asennossa?? Tai jos sylissä " istuu" ja vauvan selkä nojaa mun vatsaan.

*nolona kyselee*

-s- & tuhisija 8 vkoa

Kommentit (8)

Vierailija

Lapsi voi oikeasti vahingoittua, jos häntä pidetään liian varhain istuvassa asennossa eli siten, että hänen painonsa on selkärangan päällä. En neuvoisi ketään kokeilemaan turhan aikaisin, koska vaikka edellisen kirjoittajan tapaiset eivät tietäisikään ketään, joka on kärsinyt liian varhaisesta istuttamisesta, näitä tapauksia on. Ks. linkki.

Neuvolassa sanottiin, että 5 kk:n ikäistä voi pitää sylissä istuvassa asennossa ja 7 kk:n ikäisen voi laittaa syöttötuoliin. Virallinen kanta taitaa siis olla tämä.

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=4007591&t=4007040&appid=&p...

Vierailija

Istuttaa sylissä varmaankin joskus 3kk kohdilla kun ei makuuasento sylissä enään kelvannut. Oppi sitten ite nousemaan istuma asentoo 5kk. Mun mielestä sylissä istuttamisesta ei pitäisi mitään haittaa olla jo vaan tukee hyvin itseään vasten

Äiti ja poika 7,5kk

Vierailija

Minä en toisaalta ymmärrä miksi vauvan pitäisi kuukausikaupalla maata suorana. Meillä se ei ole onnistunutkaan kenenkään kolmen vauva-aikana, itse ovat pungenneet istuma-asentoa hakevana noin 1,5-kuisesta asti. Tykänneet " istua" esim.sylissäpitävän reiden päällä ja syöttötuolissakin tuettuna. Näin siis meillä, ja vanhin on kuusivuotias, selkävaivaton kuten muutkin lapseni. Tietenkään pakosta ei saa " istuttaa" , mutta meidän lapset on pystympää asentoa hakeneet todella pienestä asti, ja ovat vastasyntyneestä olleet erittäin jänteviä(kenties tästä syystä tahtovat ylös?). En tiedä yhtään tapausta jossa lapsen selkä olisi vioittunut ns.istumisen vuoksi, jos vauva siitä itse pitää. Maalaisjärkeä tähänkin asiaan:)

Vierailija

...enpäs ole tullut edes ajatelleeksi. 5-viikkonen poikamme ei todellakaan viihdy enää semmosessa makaavassa asennossa sylissä, vaan joko olkapäällä " roikkuen" taikka kainalossa " istuen" . Ja on kyllä tuettuna, ennemminkin " retkottaa" siinä tyytyväisenä ja eihän siinä kumminkaan tuntikausia samassa asennossa olla...

Vierailija

Istuva ja puoli-istuva asento ovat siis eri asia, kuten tuolla edellä tulikin ilmi. Meillä lasta pidettiin sitterissä ja vaunussa puoli-istuvassa asennossa 3-4 kk:n iästä alkaen. Monissa turvakaukaloissahan on myös tämä puoli-istuva asento ja se on sallittu aika pienellekin vauvalle. Vauvan paino jakautuu siinä koko selän alueelle, ei pepun päälle kuten istuvassa asennossa.

Tämä pepun päällä istuminen on käsittääkseni se pikkuisilta kielletty juttu. Selkälihakset ovat vielä liian kehittymättömiä istumiseen.

Ainakin meillä vauva jaksoi pitää selkää suorassa pitempiä aikoja vasta 5 kk iän kieppeillä, joten suositus on keskivertolapselle aika sopiva.

Vierailija

Istuttaminen on minun mielestäni sitä, jos lapsi on sellaisessa asennossa, että selkäranka joutuu kannattelemaan vartaloa. Noin pientä en vielä laittaisi puoli-istuvaan asentoon tyynyjen varaan, mutta mahaa vasten voi ihan hyvin kölliä, koska maha antaa kuitenkin paremman tuen kuin tyynyt ja siinä saa paremmin pidettyä huolen siitä, että lapsi pikemminkin " makaa pystyasennossa" kuin istuisi. Eli jalat jatkavat siis matkaansa suorassa tai lähes suorassa linjassa vartaloon nähden, jolloin lonkille ja lantiolle ei kohdistu painetta. Ihan vaaka-asennossa tuon ikäistä ei mielestäni kuitenkaan enää tarvitse pitää vaan ihan hyvin voi olla tuolla tavalla " kaltevalla alustalla" .

Niistä tyynyistä on kanssa siinä mielessä vaikea sanoa, että kun ei tiedä, millainen se lapsen asento todellisuudessa on ja miten hyvin ne tyynyt tukevat. Siksi varmuuden vuoksi sanoisin, että kannattaa vielä odottaa ennen kuin laittaa lasta sohvalle tyynyjen varaan. Lisäksi sohvalle tyynyjen varaan on vaikea saada noin pientä lasta sillä tavalla, että asento olisi hyvä, mutta putoamisvaaraa ei ole.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat