hei karpit yksi kysymys...tai hirvee tilitys oikeestaan näköjään

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

mites on kun norm vähärasvaisella dieettisysteemillä 5-10 kilon pudotus on vaikeampaa kuin jonkun 20-30 kilon ( ja näissäkin ne vikat 5-10 on hitaimmat)....onko karpatessa painonpudotus yhtä nopeaa pudotettaessa vähän tai paljon? Minä haluaisin laihtua 10 kiloa ja tää karppaus kuulostaa tehokkaalta, mutta sattumoisin rakastan riisiä ja pitsaa(mitä ihmettä lisäkkeeksi ei varmaan couscouskaan kelpaa...) ja on vaikea kuvitella olevansa ilman leipää, vaikka mitään pullaa (siis ranskanleipää) en syökään...en tykkää ruisleivästäkään tosin. Karkkeja en syö, mutta joskus tekee mieli suklaajuttuja...kakkua tai ihan levynä. Lisäksi jos teen esim tomaattipohjaisen jutun, usein käytän sokeria ( esim teen tortillakastiketta, johon laitan sokeria) ja myös maustan ruokaa vaahterasiirapilla. Perunaa ilman voisin olla kun jo nyt syön sitä tosi harvoin. Sitten parisuhteessa vaikeaa, koska mies ei takuulla innostu. Sitäpaitsi arveluttaa, kun asiantuntijat sanoo että atkinsit jne on vaarallisia...Onko olemassa mitään sellaista joka sallisi edes jotain noista silloin tällöin, vaikka nyt syön esim riisiä kolme-neljä kertaa viikossa.

Kommentit (5)

Vierailija

Mutta tulet huomaamaan etta nuo himot johtuvat vain siita etta insuliini ja verensokeri eivat ole tasapainossa, ja himot haviaa kun tasapaino on saavutettu. Eli mielestani karppaukseen tarvitaan todella vahan tahdonvoimaa. Ja motivaatio vaan kasvaa kun naet ekan parin viikon numerot vaa' alla!

Vierailija

en panisi pahitteeksi muutenkaan hyvä oloa jne laihtumisen lisäksi. onko sun elämä kovinkin vaikeaa siis tarkoitan että jos käy töissä, vieraisilla jne niin onko se sitten kerralla pilalla....meinaan anoppilassa esim ei kehtaa hirveesti alkaa säätää että en syö tota enkä tota...kiitti vinkistä taidan lukaista sen kirjan mutta saattaa olla ettei mulla oo itsekuria tarpeeksi. Kun varmaankin on niin että karppauksella pudotettu paino hiipii takaisin jos alkaa taas syödä enempi hiilareita?

Vierailija

Joo, se kirja on tosi hyvä ja antaa todella paljon ajattelemisen aihetta!

No, mulla kaikki tuttavat tietää, että oon karppi, joten eipä ne tyrkytä mitään herkkuja. Sitten jos oon jossain vieraammassa paikassa, niin saatan ottaa esim. täytekakkua ihan minimaalisen ohuen palan ja liiskata sen lautaselle niin, että näyttää kuin oisin siitä syönyt. Toki kermat syön mielelläni!! Jos joku utelee, enkä jaksa alkaa historiaa selittämään, niin sanon, että oon vilja-allergikko.

Useat tutut, jotka tietää, että oon karppi laittaakin sitten tarjottavaksi vaikka kasviksia ja dippiä tai marjarahkaa tai tummaa suklaata tms.

Hedelmät on joillakin karpeilla sallittuja, tyylistä riippuen. Itse en näe mitään järkeä niiden syömisessä (paitsi joskus herkkuina) sillä samat vitamiinit saa kasviksista - ilman sitä hedelmäsokeria.. Esim. kaali on ihan ylivoimainen C-vitamiinin lähde!

Totta maar karpit herkuttelee. Mutta kun on karpannut jonkun aikaa, niin makuaisti muuttuu eikä enää tee mieli mitään makeaa. Ainakaan mulla. Esim. joku Fazerin sininen maistuu ihan kuvottavan äitelältä. Mun herkkua on tummasta suklaasta tehty mousse ja päälle aimo kasa kermavaahtoa. Myös jäiset marjat kermavaahdolla toimii. Ja mutakakku. Ja juustot viinin kera..

Ihan tosi! Karpin elämä on jokapäiväistä herkuttelua (ilman makeaa) koska ei tartte pelätä rasvaa ja kermaa ruoanlaitossa.

Ja juu, jos karppaamisen lopettaa ja alkaa syömään taas runsaasti hiilareita, niin todennäköisesti lihoo, koska tarpeettomat hiilarit kroppa muuttaa rasvaksi.. Näin se elimistö toimii..

Vierailija

Se on kovin yksilöllistä miten paino tippuu. Ei pysty lupaamaan, että karppaamalla lähtee yhtään sen nopeampaa kuin low-fatillakaan. Toki karpeissakin on sellaisia, jotka tiputtaa 10 kg parissa kuukaudessa. Mulla meni 12 kilon tiputtamiseen 3,5 kk. Sen suuntaista olen huomannut, että ne, jotka pudottaa hiilaritason tosi alhaalle, pudottavat painoaan nopeammin.

Sun ruoanlaitto/syömistottumukset on kyllä vähän sillä mallilla, että sun täytyis tehdä aika totaalinen muutos kaikkeen, jos karpiksi aiot.

Kroppa ei nimittäin tunne mitään eroa siinä, syötkö karkkia vai suklaata vai perunaa vai pullaa. Kaikki on hiilihydraattia ja muuttuu sokeriksi suunnilleen sillä sekunnilla, kun suljet suusi.

Toki on joitain ruokavalioita, joissa hiilareiden määrä on suurempi (esim. Zone), mutta siinäkin se on se hiilareiden laatu, joka ratkaisee. Eli vaikka energiasta 40% tulee hiilareista, niin se ei tarkoita, että voit syödä sen edestä valkoista riisiä ja leipää.

Tuohon terveellisyyspointtiin voin sanoa sen verran, että se mitä julkisuudessa puhutaan karppiruokavalioista on täyttä soopaa. Annetaan se kuva, että syödään voita ja kermaa ja lihaa ja munia. Juu, syödäänhän niitä, mutta aina unohtuu mainita, että ruokavalioon kuuluu myös yli puoli kiloa kasviksia päivässä (hedelmät ei sisälly tähän), siemeniä, pähkinöitä, terveellisiä rasvoja. Itse oon elävä esimerkki lähes kaikista karppauksen terveysvaikutuksista; kokonaiskolesteroli laski vuoden karppauksen aikana 4,2:een, allergiat ja astma ja atooppinen iho on menneen talven lumia. Jos joku kehtaa tulla mulle väittämään, että tämä siitä huolimatta on epäterveellistä, niin mä nauran sen suohon. Ja jos kuolen aiemmin, niin kuolen ainakin tyytyväisenä siitä, että elämänlaatu on parantunut n. 100%.

Jos päätät kokeilla karppaamista, niin hanki luettavaksesi joku kirja! Esim. Laihdu ilman nälkää (Tavi/SAlmenkaita) on todella hyvä. Sitten ymmärrät mitä karppaaminen on ja miksi se ei todellakaan ole epäterveellistä!!

PS. Mun mies on myös karppi. Se ei ollenkaan surkuttele pastan ja perunan puuttumista, kun saa sen sijaan meheviä lihapatoja maukkaiden kasvisten kera.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat