Kuinka usein kaverit kylässä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen 6-vuotiaan eskarilaisen yh-äiti ja itse opiskelen amk:ssa. Koulutehtäviä itselleni tulee todella paljon, joten vapaa-ajasta suuri osa kuluu hyvin pitkälti niiden parissa. Niiden tekoa vaikeuttaa kovasti se, että ovikello soi vähän väliä. Yleensä poikani kaverit tulevat kysymään pääseekö meille, mutta välillä kyllä sanon, ettei meille tänään pääse, mutta usein poikani huoneessa on jopa 5 kaveria mm. pelaamassa pleikkaria ja ääntä lähtee. Ja sitten kun ne vielä ramppaavat edes takaisin ja vähän väliä saa ovea aukaista. Olen hyvin onnellinen, että poikani on löytänyt kavereita pihapiiristä, mutta jatkuvat vierailut tahtovat väsyttää välillä, kun kouluhommia on enemmän kuin tarpeeksi ja välillä tekisi mieli ottaa pienet nokosetkin opintojen jälkeen. Poikani kaverit ovat meillä väh. joka toinen päivä 2-6h/pvä.

Ajattelin siis kysyä, että miten te muut olette hoitaneet nämä vierailut eli kuinka usein ja kuinka kauan kerralla/päivässä, entä onko vieraitten määrissä max. rajoja?

Entä miten teette pelaamisen suhteen eli onko tiettyjä pelipäiviä vai jokin max. määrä päivässä vai?

Kommentit (6)

Vierailija

Olen insinööriäidin kanssa samoilla linjoilla.

Koska olemme saaneet nauttia näin kauniista syksystä, pojat leikkivät ulkona pelaillen ja urheillen. Tässä meidän kadulla on varsin helppoa, koska kaikilla kaveripiirin vanhemmilla on riittävän yhteneväiset säännöt poikien touhuista. Ovatkohan kertaakaan olleet sisällä leikkimässä koulun alun jälkeen...

Välitunnit ja iltiskerho sekä n. 1-2 tunnin leikkipätkät saman kadun kavereiden kanssa (2-5 kertaa viikossa) riittävät mainiosti tyydyttämään meidän ekaluokkalaisen kaveritarpeen. Toki viikonloppuisin ja loma-aikaan leikkii enemmän naapuruston poikien kanssa. Illat työpäivän, koulun ja iltiskerhon jälkeen rauhoitetaan perheelle ja kotona olemiselle; tuntuu, ettei siihen työpäivän jälkeen kovin pitkää hetkeä edes jää. Emme kyllä ehtisi viettää rauhaisaa elämää perheen kera ollenkaan, jos vielä iltasella lapset olisivat enemmän kavereiden kanssa. Itse en varmaan edes jaksaisi enää iltaisin kotonani katsella ja kuunnella vilkasta menoa: työpäivät kun kuluvat varsin intensiivisesti koulussa lasten kanssa.

Vierailija

Meillä ei enää kysellä edes joka päivä, yleensä leikkivät ulkona näin hienoilla säillä. Mielelläni otan 1-2kaveria kylään, mutta mitään 5pojan lössiä en meille ota. Siitä tulee sellainen meno ja leikki ei ole isossa porukassa kovinkaan pitkäjänteistä, sillä joku aina kyllästyy johonkin leikkiin ja porukka jakaantuu leikkimään eri leikkejä ja minä olen sitä mieltä että otan meille pojan kavereita meille leikkimään poikamme kanssa, enkä vaan oleskelemaan. Meillä siis jos isompi porukka leikkii, niin joutuvat leikkimään ulkona ja yleensä on isompi porukka, joten ulkona järjestäin leikkivät. Eivätpä kyllä muutkaan ole tuota lössiä pahemmin sisälle leikkimään ottanut...

Meillä kotona on myös 4v pikkusisko ja 6kk vauva. Vauvan päiväunet vaihtelevat ja siksi meillä aikataulu menee paljon vauvan mukaan ja myös 4v kanssa ulkoilu vaikuttaa siihen ettemme ole aina sisällä. Myös me aikuiset viihdymme usein ulkona (hyvät säät enimmäkseen), joten kesällä usein kun pojat kysyivät meille sisälle leikkimään, vastasimme että ei koska itsekin menemme ulos. Sisällä haluan myös että poikamme voi leikkiä siskonsa kanssa ja keskenään saattavatkin leikkiä paljon ja tällöin haluan että sisarukset saavat leikkiä rauhassa. Lisäksi meillä jo omista lapsista lähtee sen verran ääntä ja menoa, että en pahemmin halua ylimääräistä meteliä ympärilleni.

Meillä ei yleensä pelailla ja katsella telkkaa kavereiden kanssa. Pelaamiseen pyydetään erillinen lupa ja muutenkin meillä on pojan pelaaminen pidetty 1-2krt viikossa ehkä 30min kerrallaan. Kavereiden kanssa on minusta tarkoitus leikkiä, joten sisällä leikkiessä lelut ovat käytössä. Meillä lelut on yhteisessä " leikkihuoneessa" , eivätkä yksin pojan huoneessa (siskokin pääsee leikkimään), joten usein nuo pojat eivät pojan huoneessa olekaan. Viimeksi oli kavereiden kanssa olohuoneessa meidän muiden seurana ja mieheni leikki lasten kanssa. Meillä aika nopeasti sekä mies, että minä olemme muodostaneet käsityksen keiden lasten kanssa pojallamme heltiää sisälläleikkimislupa helpostikin ja keiden lasten kanssa sanomme usein ei- tietysti jollain tasapuolisella tavalla asiaa huomioiden (ettei toisille aina lupaa ja toisille ei koskaan). Tämä siksi että olemme huomanneet varsinkin yhden lapsen sorsivan ja laittavan leikistä toisia lapsia ulos ja sellainen leikki ei ole kivaa.

Olen kyllä alkanut miettiä että jatkossa pojan on saatava itse paremmin sopia kavereiden kanssa kyläilyt ilman luvan pyytämistä. Ehkä tämä on enemmän kouluikäisenä ja silloin kun tuntee kellon. Silloin voidaan sopia tietyt kellonajat milloin kaverit voi tulla kylään (ei vauvan kasvun myötä hänen päiväuniaikaan, e ruoka-aikaan, eikä illalla kovin myöhään). Meillä myös halutaan viettää perheen kesken aikaa. Lisäksi poikamme pitää oppia tiettyjä sosiaalisia taitoja ennen kuin itse saa vapaasti sopia kavereiden kanssa, ettei kyläilyistä tule kiristyksen välinettä kaveripiirissä (nyt juuri tällä yhdellä kaverilla tälläistä taipumusta) ja ettei tällä sisällä leikkimisellä suljeta toisia kavereita ulkopuolelle.

Vierailija

Poikamme on ekaluokkalainen ja kaverin tarve on suuri. Iltapäivisin pyrin pyytämään jonkun kaverin meille pari, kolme kertaa viikossa. Vierailuaika on 2-3 tuntia. Asumme kolmiossa, joten leikkitilat eivät ole hyvin suuret. Mm. tämän vuoksi en ota kuin yhden lapsen kerrallaan leikkimään. Toisekseen olen huomannut kolmen lapsen porukassa tulevan helposti kinaa leikkimisen suhteen, joku saatetaan pudottaa porukasta yms.

Tietokonepelejä ja videoita ei vieraitten aikana katsota. Tokihan niitä joka kerta pyydetään, mutta selvitän, että leikkiminen on kaikkein tärkeintä yhdessä oloa. Tämän suhteen olen tarkka, kun vielä pystyn vaikuttamaan...

Jos ympäristössä olisi lapsia, en oikein osaisi kuvitella isoa porukkaa meille aikaa viettämään...Ja varmaankin sopisin tietyn ajan, että kavereita ei olisi koko iltaa. Rauhoittumiselle ja perheellekin pitää olla aikaa. Yrittäisin motivoida vanhoihin kunnon pihaleikkeihin ja ulkotouhuihin.

Toivon tietenkin, että lapseni kavereilla olisi mukava tulla meille. Mutta välillä soisin lapseni pääsevän myös muitten luokse leikkimään, mutta usein on mutkia matkassa...Tällä hetkellä elämäntilanteemme varmaankin " tuo lapset meille" . Olen vielä kotona " joutavana" , jatkan työelämää syksymmällä. Saa nähdä, miten sitten kaveripiiri " elää" .

Vierailija

Joskus kerran viikossa, toisinaan voi mennä parikin viikkoa ilman pelejä. Mitään erityistä pelipäivää emme ole sopineet, koska peleihin ei ole tullut niin valtavaa " hinkua" , vielä.

Vierailija

mutta meillä tilanne on eri sillä tavalla, että ei tarvitse opiskella iltaisin. Työstä väsyneenä maataan sängyssä ja lueskellaan, samaan aikaan kun sohvalla saattaa 7 poikaa kannustaa toinen toistaan pelin iloissa. Sellainen sääntö on, että kavereiden kanssa saa pelata max. 1tunti. Sitten ylös tai ulos (yläkerrassa lastenhuone). Lähetän kaverit viimeistään kahdeksalta kotiin, jos heitä ei ole aikaisemmin " kyselty" . Olen ajatellut asian sillä tavalla, että mukavaa, jos meillä viihtyvät ja saavat olla... Jos sitten vaikka isompanakin ovat, eikä tarvitse ihmetellä ja huolestua, missä mahtavat olla.

Ruokaa en ikinä tarjoa, jäätelöä tai karkkia joskus.

Usein perjantaisin on vielä joku kaveri yökylässä. Pojilla aina tosi hauskaa ja tuntuu, että itsekin pääsee " helpommalla" kun kaveri kylässä. Eli aikamoista vipinää joka päivä =)

Voisitko mahdollisesti sopia sääntöjä pelaamisesta, esim. niin kauan kuin pelataan, niin yhtä kauan ulkoillaan, jolloin saisit lukurauhaa. Tai hanki itsellesi korvatulpat ;))

Vierailija

Meillä on ekaluokkalaisen kaverina alkanut käymään tokaluokkalainen toinen poika.Ei siinä mitään mutta kun viime sunnuntainakin se ilmestyi oven taakse 10.30 ,siinä sitten istuivat,pelasivat aikansa kunnes sanoin että me lähdetään vähän ennen yhtä kun oli sovittu kyläreissu.Annan yleensä pojan saattaa kaverinsa kotiin,matkaa vajaa kilometri,yleensä pyörällä.Poika tuli kotiin ja sanoi että se kaveri lähti heti toiselle kaverille kun oli ovi lukossa eikä tämä päässyt sisään!!Ja muutenkin tämän kaverin äiti on vähän kummallinen tapaus,asun pienellä paikkakunnalla ja sillai tiedän sen,yh-äiti.Mutta kun tällä pojalla tuntuu olevan aina nälkä!Ja mulla ei ole tapana muitten mukuloita ruokkia,tietysti annan välipalaa jos omatkin syö.Yksi ilta se istui meillä 13-20.30 asti,ihmetyttää onko sen äidillä hajuakaan missä poika on?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat