Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytyksen käynnistämisestä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Minulla on nyt viime päivien aikana noussut verenpaine huimiin lukemiin. Tänään oli äitiyspolilla käydessä RR 166/92 ja pissassa valkuainen oli heikosti plussalla. Lääkäri tuumasi, että jos verenpaine on pitempään korkealla, voitaisiin sitä lähteä laskemaan lääkkeitse tai sitten ehkä käynnistää synnytys raskausmyrkytysuhan vuoksi.

Nyt kysymys kuuluukin; onko minulla oikeus vaatia ennemmin synnytyksen käynnistämistä verenpainelääkityksen sijaan? Tuntuu niin tyhmältä aloittaa lääkitys, koska vauva olisi jo valmis syntymään. Tietty jos vauvalle vielä halutaan painoa lisää, käynnistystä ehkä viivytellään, mutta eikös vauvan olisi ennemmin parempi olla ulkomaailmassa kuin altistua lääkitykselle?

Tänään vauvan painoksi arvioitiin 2700g. Pieni on vielä, mutta täysin kehittynyt.

Kertokaa ihmeessä mielipiteitänne ja kokemuksia jos sellaisia on.

Äitiyspolille minulla on seuraava aika ensi viikon tiistaina, jossa voisin ottaa asian puheeksi ellei vauva ole ehtinyt syntyä sitä ennen tai on tullut aikaisemmin tarvetta käydä lääkärillä.

-Pepca rv 37+6-

Kommentit (7)

Vierailija

Odottaessani neljättä lastani minulla oli raskauden lopulla n. rv 38-39 verenpaine koholla ja minulle sanottiin myös verenpainelääkityksestä. Mielestäni oli aivan järjetöntä koska vauva oli n.3,5kg ja kaikki muuten ok. Kaksi ensimmäistä raskautta on käynnistetty yliaikaisina mutta minusta tuntuu että kriteerejä vain tiukennetaan koko ajan.

Sinuna juttelisin lääkärin kanssa, jos eivät käynnistä niin ei sitten voi mitään . Onnea matkaan!

Vierailija

korkeasta verenpaineesta kyllä. Eli esikoista odottaessa mulla alkoi verenpaineet nousta jostain rv35 lähtien ja ne oli siinä 85-95/120-140 luokkaa sitten loppuajan. Proteiinit oli koko ajan nollilla. Mulla ei missään vaiheessa tehty muuta kuin seurattiin verenpainetta ja proteiineja neuvolassa. Äitipolilla en käynyt kertaakaan. Eli odotin vain loppuun saakka ja tyttö syntyi lopulta ilman käynnistelyjä rv41+6. Mitään lääkityksiä ei kukaan ehdottanutkaan...

t.Sinisiipi rv41+3

Vierailija

Kun noita viikkoja kuitenkin on jo noin paljon, niin kyllä minä kysyisin käynnistysmahdollisuutta ennemmin kuin sitä verenpainelääkitystä. Tosin jos kohdunsuu ei ole vielä yhtään kypsynyt, ei se käynnistely todennäköisesti auta mitään. Korkeasta verenpaineesta (ellei nyt ihan hurjan korkeaksi nouse) ei ole oikeastaan muuta vaaraa kuin se, että istukan toiminta häiriintyy. Ja tosiaan jos verenpaine pysyy korkeana pidempään, niin onhan siinä sekin mahdollisuus, että omakin kroppa alkaa olla vaarassa. Mutta suurin vaara kohdistunee kuitenkin sikiöön.

Jos kohdunsuusi näyttää sille, että käynnistelystä ja kypsyttelystä voisi jo olla apua, niin sitten ehdottomasti kannattaa sanoa, että mieluummin ne kuin verenpainelääkitys. Mutta jos pitäisi valita sektio tai lääkitys, sitten en tiedä kumpi olisi parempi.

Muistathan ottaa mahdollisimman rennosti, lepäile ja loikoile niin paljon kuin mahdollista, vaikka olo ei " sairaalle" tuntuisikaan. Minulla tuli raskausmyrkytysoireita ihan viimeisinä päivinä ja tuntui hölmölle vain maata, kun olo oli kuitenkin ihan hyvä, mutta silti pysyttelin pötköllään koska se lepo alentaa verenpainetta. Nyt toivon, ettei toksemiaoireita tule ollenkaan, koska mitenkäs sitä sitten lepäilet, kun on esikko kotosalla...

Vierailija

Lyhyt kommentti:

Se verenpaine hoidetaan äidin suojaksi: ettet saisi aivoverenvuotoa. Toksemia jatkuu vielä 5 pv synnytyksen jälkeenkin ja sinulla on terveelle päälle käyttöä :-)

Käynnistystä voi harkita jos on ihan pakko pahan toksemian vuoksi- tai aiemminkin jos kohdunsuu on kypsä. Muuten käy niin että kypsyt vaan sinä eikä kohdunsuu vielä ollenkaan jos ei kohtu ole vielä valmis synnytykseen.

ellu

Vierailija

verenpaine samoilla viikoilla, muttei kyllä kovin paljoa, kun kuitenkin oli proteiini plussalla, niin asiaa seurattiin polilla. Eivät lähteneet käynnistämään kun vasta rv41+4, kun sainoin kärsiväni päänsärystä (oli hiukkasen kipea ollutkin, mutta hieman myös liioittelin). Tuolloin paineet olivat hieman nousussa, mutteivat mitenkään kovin korkeat. Ihmeen helposti minulla käynnistivät, mutta olihan noita viikkojakin jo kasassa. Uskoisin, että ennen la:ta eivät käynnistä kuin hätä tapauksessa tai vauvan suuren koon takia. Aina kannattaa kuitenkin kysyä!

Niin ja minulla luokiteltiin toksemia, mutta kyllä verenpaineeni laski heti synnytyksen jälkeen normaaliksi!

Vierailija

Riippuu varmaan aika paljon synnytyssairaalasta ja lääkäristä, kuinka helposti käynnistellään.Ja vaikuttaa siihen, kuinka se vauva siellä kasvaa,napavirtaukset jne jos verenpaine korkealle niin se vaikuttaa istukan toimintaan.Käynnistystapaan vaikuttaa kohdunsuuntilanne.Kyllä se musta ainakin tuntuis paremmalta käynnistää, kun syödä verenpainelääkitystä(albetol?).Ja sullakin PEPCA viikkoja noin hyvin, niin luulisi miettivän käynnistystä ennemmin kuin lääkitystä, jos tarpeen.

ponnyt rv 39+1

Vierailija

Mä tässä vähän aikaa sitte kokemusta saaneena, mulla oli rv 37+6, kun illalla alkoi päätä särkee ihan tajuttomasti, siis ei koskaan oo ollu ees mitää lähellä noin kauheeta särkyä. Soitin tyksiin ja käskivät näytille. Paineet 170/ 100, proteiinia pissassa, verikokeessa toxemiaarvot kohollaan, ja muut oireet viittasi vahvasti myrkytykseen, joten lääkäri pääti käynnistää synnytyksen välittömästi. Magnesiumtippa laitettiin toxemian hoitoon, ja vahva särkylääke toiseen tippaan. Synnytyksen aikana paineet kohosi entisestään, käyden korkeimmillaan 190/120. Ja neiti syntyi rv 38+0. Maanantai iltapäivällä. Mutta meillä oli kokoarvio 3700, ja sen takia käynnistys olisi tapahtunut joka tapauksessa maanantaiaamuna, nyt aikaistui vaan 12 tunnilla.. Ja neiti painoi 3900 tasan. Eli ei ne helpolla lähe käynnistää jos ei vielä ole muita oireita. Ja vauvelisi on kuitenkin pieni vielä. Toivotaan että sulla toxemia ei pahaksi pääse, vaan vauva sitte syntyy itsestään.

-Minttu & Neiti 8 viikkoa

Uusimmat

Suosituimmat