Synnytyksen käynnistämisestä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Minulla on nyt viime päivien aikana noussut verenpaine huimiin lukemiin. Tänään oli äitiyspolilla käydessä RR 166/92 ja pissassa valkuainen oli heikosti plussalla. Lääkäri tuumasi, että jos verenpaine on pitempään korkealla, voitaisiin sitä lähteä laskemaan lääkkeitse tai sitten ehkä käynnistää synnytys raskausmyrkytysuhan vuoksi.

Nyt kysymys kuuluukin; onko minulla oikeus vaatia ennemmin synnytyksen käynnistämistä verenpainelääkityksen sijaan? Tuntuu niin tyhmältä aloittaa lääkitys, koska vauva olisi jo valmis syntymään. Tietty jos vauvalle vielä halutaan painoa lisää, käynnistystä ehkä viivytellään, mutta eikös vauvan olisi ennemmin parempi olla ulkomaailmassa kuin altistua lääkitykselle?

Tänään vauvan painoksi arvioitiin 2700g. Pieni on vielä, mutta täysin kehittynyt.

Kertokaa ihmeessä mielipiteitänne ja kokemuksia jos sellaisia on.

Äitiyspolille minulla on seuraava aika ensi viikon tiistaina, jossa voisin ottaa asian puheeksi ellei vauva ole ehtinyt syntyä sitä ennen tai on tullut aikaisemmin tarvetta käydä lääkärillä.

-Pepca rv 37+6-

Kommentit (6)

Vierailija

Samantapaiset kuviot kokeneena voisin suositella sitä lääkitystä. Tosin paineeni oli korkeemmat, mutta proteiinin ei pissassa ollut (kummakyllä, lähtöpaineisiini verrattuna loppuraskauden arvot oli järkyttävät) Lääkitys (Albetol) on turvallista, kun taas synnytyksen käynnistämiseen liittyy riskejä ja on rankempaa niin äidille kuin lapsellekin. Mullä kävin niin että lääkityksellä paineet normalisoitui ja kun pääsin sairaalasta kotiin, alkoi lapsivettä loiskahdella ja loppujen lopuksi jouduttiin synnytys kuitenkin käynnistämään

Vierailija

Unohdinkin kertoa, että joudun nyt käymään päivittäin neuvolassa mittauttamassa tuon verenpaineen ja antamassa pissanäytteen. Olisihan se helpompaa jos nuo toimenpiteet voisi tehdä kotona ettei tarvisi ravata neuvolassa yhtenään.

Vierailija

Tuntuu aika pitkältä ajalta, jos vasta viikon päästä menet näytille seuraavan kerran. Itse jouduin jo rv 35 osastolle makailemaan, kun verenpainelukemat oli tuollaiset ja proteiini yhdellä plussalla (mitään muita oireita esim. päänsärkyä, turvotusta tms. ei ollut). Lääkitystä en aloittanut, synnytys käynnistettiin, kun verenpaine 170/110, vajaan viikon ehdin sairaalassa olla.

Raskausmyrkytyksen etenemistähän ei voi ennustaa, voi pahentua nopeastikin.

Vierailija

Luulisin, että lääkärit halusivat pitkittää käynnistämistä mahdollisimman pitkään, koska esim. vauvan keuhkot voivat tuossa vaiheessa vielä olla sen verran heikommat kuin aivan täysiaikaisella, että käynnistys voisi rasittaa vauvaa enemmän kuin verenpainelääkitys. Mene ja tiedä...Ymmärsin ainakin silloin, että käynnistyksen jälkeen supistukset voivat tulla niin paljon nopeammin ja rajummin, että esim. vauvan sydänkäyrät voi heiketä helpommin kuin luonnollisissa supistuksissa ja muutenkin keisarinleikkaukseen päädytään useammin.

Vierailija

raskausviikot oli maanantaina tasan 39 ja verenpaineet nousseet ihan tolkuttomasti (luokkaa 150/100 joka on lähtötasoon nähden todella paljon).

Lääkäri määräsi vaan lepoon, käynnistyksestä ei edes suostuttu puhumaan...

Saa nähdä miten käy jos paineet edelleen koholla perjantaina kun neuvolaan menen, josko sitten jotain tapahtuisi...

Vierailija

Omasta kokemuksesta voin kertoa että eivät helposti käynnistä verenpaineen takia vaan ottavat sisälle tarkkailuun vaikka laskettuun aikaan ei olisikaan kauaa. Itse olin Jorvissa sisällä kahteen kertaan raskausmyrkytysoireiden takia. Eka kerralla ottivat sisään (rv 37+3) kun verenpaine oli 158/98 ja ylävatsakipua, ei proteiinia. Olin sisällä 5 vrk ja pääsin kotiin ja neuvolatarkkailuun.

Neuvolakontrollissa 6 vrk:n päästä paineet 168/105 ja proteiinia yhdellä plussalla niin ei muuta kuin takaisin Jorviin sisälle (rv 38+6). Käynnistettiin vasta kun viikkoa 39+5, paineet 160/104 ja proteiinit kolmella plussalla. Aloittivat vielä Albetol lääkityksenkin joka ei sitten kuitenkaan auttanut sen enempää.

Eli näin ainakin mulla. Vauvan kokoarvio oli (rv 38+6) 3,2 kg ja painoi syntyessään 3,180 kg.

Tsemppiä tulevaan synnytykseen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat