Liian isoko vauva?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Minä olin taas tänään masentunut kun sain jälleen kerran kuulla millaisen hirviön olen synnyttänyt!

Poikani on nimittäin " iso" vauva. Nyt 4kk 3pv vanhana 9280 g ja 68 cm.

Syntyi 36 rv:lla ja painoi syntyessään 3060 ja oli 49 cm pitkä ja aloitti syntymänsä jälkeen ihan kauhean syömisen. On syönyt koko tämän ajan 2-3h välein tissimaitoa ja varmaan paljon kerralla koska noin kamalan suureksi on kasvanut.

Mutta ihmisten kauhistelua en enää kohta jaksa, melkein päivittäin kuulen ihmettelyjä miten suuri poika on.

Neuvolassa sanotaan että hän on poika ja kova syömään ja ei huolta niin kauan kun rintamaidolla mennään ja kyllä se painon nousu tasoittuu kun rupeaa liikkumaan, mutta kuitenkin hirvittää vähän minuakin että millainen jättiläinen hänestä kasvaa.

Ventovierailla ihmisilläkin on oikeus näköjään sanoa mitä sylki suuhun tuo kun kuulevat että poikani on vasta 4kuinen eikä 8kuinen niinkuin he ensin arvaavat. Olen kuullut todella törkeitäkin kommentteja.Kohta en enää uskalla lähteä minnekkään vauvan kanssa.

Onko ketään ison vauvan hoitajaa ja miten te hoidatte " ihmettelyt" , ja kertokaa tasoittuuko todella vauvan kasvu joskus?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Kommentoida voi niin monella tavalla, ja ne kommentit voi ottaa monella tavalla vastaan. Anna epäasiallisten kommenttien mennä suoraan toisesta korvasta ulos! Joka ikisestä vauvasta löytyy jotain arvosteltavaa, jos niin halutaan.

Siskollani on myös varsin isokokoinen poika, joka komistui jo rintamaidolla tosi jöntykäksi. Mä katson suorastaan ihailevasti tuollaisia " jättiläisiä" ja jos joskus olen todennut, että on ollut ruoka-aikaan kotona, sanon sen positiivisessa mielessä. Ei terve vauva voi olla liian lihava.

Itselläni on keskosena syntynyt tirppana (1620 g), jonka mitat vuoden iässä olivat 68,5 cm ja 7170 g. Voit uskoa, että tästäkin riitti sanomista. " Mikä sussa oli vikana?" (ei todettu mitään vikaa), " Etkö pystynyt imettämään?" (pystyin, 13 kk), kauhisteltiin, kuinka noin pientä jo istutetaan (ikää 9 kk) jne. Aina löytyy näitä neuvojia ja ei-niin-hienovaraisia kommentoijia.

Vierailija

Kyllä minäkin olen tuumannut parille tuttavalle, että ihanan iso jötkäle heillä, kun lapsi on ollut juuri semmoinen ikäisekseen iso. En sitten tiedä, ovatko pahoittaneet mieltään, ei ainakaan ole ollut tarkoitukseni. Ja siis on toki sitten puhuttu muutenkin siitä, miten lapset kasvavat. Meidän tyttömme on aina ollut semmoinen keskiverto, ehkä jopa vähän muita ikäisiään lyhyempi mutta ei merkittävästi. Ja totta kai se pistää silmään, jos jonkun lähes vuoden verran nuorempi vauva painaa melkein saman verran kuin meidän tyttömme. ;) Mutta olen kuitenkin lähinnä ihastellut sitä, miten hyvin lapsi on kasvanut ja varsinkin kun nämä lähipiirin tapaukset ovat molemmat olleet pelkällä rintaruokinnalla, niin olemmepa voineet sitten äidin kanssa todeta, että on ainakin hyvää maitoa.

Sehän on kai ihan faktatietoa, että terve lapsi ei liho liikaa pelkällä rintamaidolla ollessaan. Totta kai jotkut vauvat ovat jopa " lihavia" , siis semmoisia pulskia, mutta se nyt vain on heidän tapansa kasvaa. Esim. serkkuni oli pienenä oikea super-michelinmies, mutta aikuisena ihan normaalivartaloinen, enemmän hoikka kuin tukeva. Ja teini-iässä hän oli jopa laiha. Nykyään vain tuo painonvahtaaminen on mennyt niin pitkälle, että monet tuntuvat ajattelevan että vauvojenkin pitäisi kasvaa vain sillä nollakäyrällä tai olla mieluummin sitten laihoja. Mutta kyllähän lapselle pitää ruokaa antaa jos nälättää! Että olkaa vain ylpeitä maidostanne, te joilla lapset kasvavat noin hyvin pelkällä rintamaidolla. Sehän on vain hieno asia. :)

Vierailija

Pituus 64.0cm ja paino 7565g, että hyvää vauhtia tullaan perässä.

Minä en osaa ottaa loukkauksena ihmisten kommentteja. Oon oikeestaan onnellinen että näin, entä jos joutuisi olemaan huolissaan siitä että lapsi ei syö? Se voisi olla paljon raskaampaa. Silloin ihmiset ehkä nielisivät typerät kommenttinsa, ja ymmärtäisivät, että niitä ei tarvita. Oon huomannut pojassamme muutenkin aikaisia kehityksen merkkejä. toissapäivänä puhkesi ensimmäinen hammas, kääntyi ympäri 2kk+1vko.

Ihmisten heitot toisesta korvasta ulos!!

Ollaan ylpeitä että vauvamme kasvavat omalla maidolla niin hyvin, sitäpaitsi kasvu varmasti tasoittuu pian teillä. Meille ainakin sanottiin neuvolassa että käyrä kyllä alkaa piakkoin tasaantumaan! (olin kyllä itsekin aika järkyttynyt kun piirsin vauvkirjaan käyrän, joka nousi melkein pystysuoraan, yleiseen käyrään verraten. :)

[color=red][size=5]♥[/size][/color] tilda

Vierailija

Älä välitä,vauvasi on juuri oikeankokoinen!!!

Meillä on kolme lasta ja kaikki ovat olleet syntymästään saakka isokokoisia.Ei omena kauas puusta putoa.Me vanhemmatkin olemme ISOJA.Olen 178cm ja mieheni 190cm.Olisi varmaan erikoista jos lapsemme olisivat pieniä.

Olen kuullut samanlaisia kommentteja paljon.Voi mahdoton kun teidän lapset on älyttömän isoja!!!Olen ylpeästi nostanut pääni ja sanonut että eikö olekin hyvänkokoisia ja hyvin kehittyneitä.Meidän esikoinen(tyttö) oli syntyessään 55cm ja 4440g,keskimmäinen(tyttö) 53cm ja 4170g ja kuopus(poika) 55cm ja 4430g.

Esikoistyttömme kasvu on ollut vertaansa vailla.Hän on kasvanut koko ajan aivan omilla käyrillä +3.5.Hän oli vuoden ikäisenä 83,5cm ja 13350g.Keskimmäinen on ollut hivenen pienempi,vuoden ikäisenä 80cm ja 12300g.Kuopuksemme on nyt melkein 5kk.Poika oli 4kk neuvolassa 68cm ja 8000g.

Olen ollut kiitollinen että lapset ovat terveitä.Kaikki ovat kehittyneet hyvin omassa tahdissaan.Tytöt ovat nyt 6v ja 8v.Meidän tyttö 8v. on 151cm ja tyttömme 6v. 132cm pitkiä.Ihmettelijöitä riittää edelleen.Mutta olen tytöille aina muistanut kehua kuinka kauniita ovat ja kuinka hienoa on olla juuri tämän kokoinen,sopivankokoinen!

Vierailija

Poika painoi 2kk vanhana 7470g ja 5kk vanhana 9620g. Tässä näitä esimerkkejä:)

Poitsu söi ensimmäiset 4kk melkein pelkkää rintaa ja hereillä ollessaan 1h välein.

Meille ei taida olla kertaakaan tullut kukaan sanomaan muuta kuin ihailevasti kuinka iso poika on. Ja jos joku vieraampi on kokoa ihmetellyt, niin minä olen vain ylpeästi sanonut, että eikös olekkin hienosti kasvanut:)

Yhden kerran lääkärissä, lääkäri sanoi neljään kertaa, sen 10min aikana mitä oltiin sisällä, että ompas iso poika ja se rupesi jo minuakin tökkimään. Se kun ei kuulostanut pelkältä kehulta.

Neuvolassakin meillä on suhtauduttu lähinnä ihailevasti pojan kokoon ja varsinkin silloin kun imetin. Hoitaja lähinnä ihaili sitä miten hyvin poika kasvoi pelkällä rintamaidolla.

Meillä oli esikoinenkin aika iso vauvana, mutta hänellä paino rupesi tasoittumaan siinä 6kk tienoilla ja nyt on tosi hoikka poika.

Ole sinäkin vain ylpeä, että noin hyvin on poikasi kasvanut omalla maidollasi. Kyllä se varmasti välillä ottaa päähän kun jatkuvasti koosta huomautellaan, mutta kyllähän sitä voi itsekkin sanoa pamauttaa ihmisille takaisin jotain jos ei jaksa kiltisti ihmettelyitä kuunnella:)

Vierailija

ihanille ihmisille kun osasitte lohduttaa ihanasti. Luin viestejänne tippa silmässä. Nimittäin en ole kuullut pojastani kuin huonoa palautetta lähi aikoina siksi vähän ylireakoinkin. Nimittäin anoppini tokaisi eilen kun kävi kylässä ja toi liian pienen nutun pojalle ja siitä syömmistyneenä että " sinä taidat olla vähän ulalla tuossa lapsen hoidossa kun et tajua pitää sitä 4tunnin ruokaväliä vaan syötät tuon lapsen sairaaksi, ei se aina nälkäänsä itke ja ajattele mikä tulevaisuus lapsella on jo valmiiksi noin lihavana"

Nielin itkua ja yritin väittää että pojalla on todellä NÄLKÄ niin usein ja en voi huudattaa häntä turhaan. Mutta suvussamme on tällä hetkellä muitakin vauvoja ja tietysti pienenpiä kuin omani ja vastaus tulikin että miksi sitten sen vauva.....jne jne..plääp plääp plääp.

Yritän ottaa kaiken huumorilla,mutta kaikenlaiset läskinimitykset ja jättiläisvitsit ei jaksa jatkuvasti naurattaa ja jotenkin poikani hyväntuulisuus ja helppohoitoisuus jää ison koon varjoon, ja tuntuu että vain minä osaan olla kiitollinen pojan rauhallisesta luonteesta.

Mutta kiitos vielä teille ihanat ihmiset,yritän nauttia hänenstä kaikin siemauksin ja olla hyvilläni että poika kasvaa niinkin hyvin ja maitoa riittää. Onneksi laitettiin perunaa kasvamaan tänä kesänä että on sitä sitten kun kiinteiden anto alkaa, eikä lopu kesken ;)

Vierailija

vaikka se ajoittain vaikeaa onkin (ainakin minulle). Meillä on tyttö 5 kk ja painoa 10700 g ja pituutta 71 cm. Onhan neiti aika painava, kun painaa jo saman minkä nuoremmat sisaruksensa vuoden vanhana. Tyttö on kuitenkin ainoa täysimetetty vauvani ja olen laittanut kasvun äidinmaidon piikkiin.

Minäkin olen pahoittanut mieleni tosi monta kertaa ihmisten kommenteista. Esim. kun kävin työpaikalla näyttämässä vauvaa jokainen kommentoi vauvan kokoa. Täytyy sanoa ,että otti tosi koville hymyillä noin kahdellekymmenelle pulloposki, kuulantyöntäjä yms. kommentille. Sanoinkin jossain vaiheessa " esittelykierrosta" , että pitää muistaa kirjoittaa vauvakirjaan kaikki nämä kohteliaisuudet. Toinen loukkaantuessani käyttämäni kommentti on, että tuskinpa hän aikuisena on sen suurempi kuin me muutkaan.

Nautihan omasta pehmoisesta vauvastasi. Niin minäkin teen:)

Vierailija

Uskon tietäväni totisesti miltä susta tuntuu!!!!

Mua raivostuttaa se että nykyaikana tarttis kaikkien olla just sellasia OIKEEN kokosia. Meillä taas on neuvolan puolesta enämpi, tai oikeastaan aina tullut palautetta että KASVAA LIIKAA ym. Meillä neiti syntyi 21.4, helkatinmoisen synnytyksen (3.lapsi) jälkeen ja itelleni on aivan sama minkä kokoinen tämä on. Syntyessään oli ISO 3830g ja 50cm ja tasasesti on neuvolassa mutistu että kasvaa runsaasti, painoa tullut runsaasti mutta silti ekalla kerralla oli aivan liian vähän tullut.

3kk iässä oli 6560 ja 60.4 ja nyt 5kk 7885g ja 65.5cm. Kova on likka syömään, kaikki veikkaavat vanhemmaksi kun on sillä jo alle 3 kuisena alkoi kääntymään ja nyt jo istuu ja hyppii sylissä.

Onhan tyttö...sanoisinko...reisevä, hehheh, mutta pääasia on jos kaikki muut on kunnossa ja lapsi tyytyväinen. Rupea sanomaan niille arvostelijoille että kävelevät peilin eteen ja miettivät sitten kuka on ja mitä!!!Nauti lapsestas sellaisena kuin tämä on ja ole iloinen että olet pystynyt imettämään noinkin kauan.

Tsemppiä sulle ja mukavia hetkiä teille sitten kun alatte treenaamaan kiinteiden syöntiä...siinä sitä hermoa sitten tarvitaankin!!!!

Vierailija

juuri lueskelin heinäkuisten 3 kk neuvolapinoa ja ei löytynyt kuin yksi meidän poikaa isompi, mutta hänellä oli pituuttakin enempi. Meillä poika 3 kk on siis nyt 7275 g ja 60,5 cm (syntyessä rv 38+2 3630 g ja 50 cm). Pelkällä rintamaidolla kasvaa ja meillä neuvolassa terkkari leikkisästi nimitteli poikaamme " maito-micheliniksi" . Pojan pyöreät posket herättävät ihmisissä lähinnä ihastusta joten positiivista kokemusta vain meillä.

Vierailija

3 kk neuvolassa tyttö oli 7140g ja 65cm. Syntyessään oli 4740g ja 55cm. Ihmiset ovat alusta asti ihmetelleet sitä että on niin iso. Neuvolassakin sanottiin että voisi kuvitella että tyttömme olisi vanhempi. Kyllä se vähän harmittaa ja tuntuu aina etten kehtaa sanoa tyttömme ikää kun heti alkaa ihmettely.

Vierailija

jälkeen todella nopeasti. Kasvu tasoittui vasta pojan lähtiessä liikkumaan. Pojalla oli kokoajan hyvä ruokahalu, kiinteää ruokaa syödessä hän söi aterialla kaksikin puurolautasellista kerralla ja perunoita kului yli kuusi kuisena 4-6/ateria.

Kun poika söi pelkää rintamaitoa, hänen poskensa olivat todella pullukat imemiseen tarvittavien lihasten vuoksi.

Nyt poika on jo murrosiässä, hoikka liikuntaharrastusten vuoksi. Pituutta on 160 cm, odotuspituus lienee 180 cm.

Vierailija

täytti eilen 9kk. 8 kk neuvolassa painoa oli jo 11 kg ja pituutta 80 cm. Nyt on jo turha enää ostella 86-senttisiä vaatteita, 92-senttiset on hitusen reiluja, mutta ei paljoa. Kommentteja on tullut kovasti joo, tyyliin " meidän lapsi painoi kaksivuotiaana tuon verran" . Olen aina vastannutkin, että ai, oliko hän jotenkin erikoisen pienikokoinen? Tyttö on reipas junttura, ääntä ja liikettä riittää. Ja terve kuin mikä (koputan puuta). Nauroin juuri vauva-vanhempi-jumpassa, että meidän vauva on muutaman kilon painavampi kuin muut muksut siellä, ja siten tehokkaampi puntti. Meikäläinen on aina kolmen vartin jumpan jälkeen tutiseva raunio, käsivarret on kuin spagettia... Mutta tosiaankin terve neiti, ja kasvaa hyvin omalla käyrällään, niinkuin neuvolassakin sanottiin.

Vierailija

Poju oli reilun 5 vkon iässä 6140g ja 56,5cm, viidessä viikossa kasvanut 2,6kg ja 5,5cm.. Esikoinen (tyttö tosin) painoi 4kk iässä 6060g... :o) Noooh, miehet on miehiä.. Iso tämä on, mut mun mielestä tosi sopusuhtainen. Kyllä se siitä tasottuu, toiset ottaa sitten kasvupyrähdyksensä myöhemmin.. :)

C & Aleksanteri (nyt 7vkoa)

Vierailija

Meillä tämän pikkukakkosen kohdalla vähän päinvastainen tilanne kuin sinulla eli vauva on pienempi kuin esim tuttavamme samanikäiset vauvelit. Tasaisesti kuitenkin kasvetaan, joten äidinmaidolla on menty puolivuotiaaksi saakka. Ei kyllä ole pottu kelvannut, vaikka tuossa pari viikkoa sitten yriteltiinkin.

Neuvolassa täti tosiaan tuumas, että ollaanhan me aikuisetkin eri kokoisia, joten miten ne pikkuvauvat voisivat kaikki samalla tavalla kasvaa! Se oli minusta ihanasti sanottu.

Meille usein sanotaan, että " ompa ihana pikkuvauva" , vaikka ei nyt enää ihan iältään mini olekaan.. Sekin on äidistä tietty suru, kai se kaikenlainen kommentoiti niin ottaa herkkään mieleen.

Mutta nauti sinäkin omasta vaavista sellaisena kuin hän on! Minä olen tuota neuvolantädin tokaisua nyt käyttänytkin vastauksena muiden ihmettyihin. Pääsiahan on kuitenkin se tasainen kasvu. =)

t.Maikki

Vierailija

Nimittäin anoppini tokaisi eilen kun kävi kylässä ja toi liian pienen nutun pojalle ja siitä syömmistyneenä että " sinä taidat olla vähän ulalla tuossa lapsen hoidossa kun et tajua pitää sitä 4tunnin ruokaväliä vaan syötät tuon lapsen sairaaksi, ei se aina nälkäänsä itke ja ajattele mikä tulevaisuus lapsella on jo valmiiksi noin lihavana"

Siis mä oon tooooodella järkyttynyt, että anoppisi on sanonut sinulle noin!!!

Viime aikoina on puhuttu medioissa tosi paljon lasten lihavuudesta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä keskivertoa pyöreämpien vauvojen kanssa. Olen monesta lehdestä lukenut, että nimenomaan rintaruokitut vauvat ovat aikuisina vähemmän ylipainoisia kuin muut eli siis rintaruokinta voi suojata lihavuudelta. Lasten lihavuuskeskustelussa ollaan huolissaan roskaruoasta ja ÄIDINMAITO ON KAIKKEA MUUTA KUIN ROSKARUOKAA!!!! Voisit ehkä valistaa anoppiasi... Ja ehkä anoppisi on sen vuosikymmenen äitejä, jolloin hyväätarkoittavat ohjeet 4h syöntiväleistä tuhosivat yhden jos toisenkin äidin imetyksen kokonaan ,koska harvalle rintaruokitulle lapselle ja rinnoillle 4h välit ovat luontaisia.

En osaa edes kuvitella miten pahalta anoppisi kommentti on tuntunut. Itselläni on hyvä itsetunto ja osaan vauvaani hoitaa hienosti. Vauvani on koko ajan ollut keskikäyrillä. Silti olen häntä syöttänyt anoppini mielestä liian vähän, koska itki pienempänä paljon (hänestä pidin vauvaani nälässä tahallani) ja koska olen itse ollut tosi pieni vauva, äitini on hienovaraisesti kommentoinut että syötän liian usein (vertaa tietysti minuun)!!!!

Ja koska kyseessä on äidille maailman rakkaimman ihmisen perusasiat niin takuuvarmasti kommenteista loukkaantuu.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat