Vinkkejä iltakitinöihin

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä 2-viikkoinen aloittaa joka ilta hirveät iltakitinät kun olis nukkumaanmenoaika. Iltaysiltä alkaa hirveä vatkaaminen ja varsinkin pinnasänkyyn laitettaessa vatkaus ja vispaus on huipussaan. Tuttia imee ihan hulluna, rinnalle ei myöskään rauhoitu. Yleensä noin tunti menee rauhoitellessa ennenkuin nukahtaa. Tämä siis vain illalla. Nytkin yritin laittaa nukuttaa kylvyn, kuivan vaipan , syönnin ja röyhtäysten jälkeen, mutta ei. Olisko mitään vinkkejä?

Kommentit (3)

Vierailija

Meillä vauva kitisi 2,5 kuukautta ihan aina unille laitettaessa. Poti pahoja vatsavaivoja, mutta mitä todennäköisimmin itku oli ns. " eron tuskaa" . Uni on vieroitus vanhemmista ja se voi pelottaa. Mitään helpotusta emme keksineet. Kokeilimme nukuttamista syliin, sänkyyn, vaunuun, ulkona, sisällä, tutilla, rinnalle, silittämällä, taputtamalla jne. Mikää muu kuin aika ei auttanut. Koita vaan pysyä rauhallisena itse ja uskalla luottaa siihen, että kitinä menee aikanaan ohi. Vieläkin meillä kitistään varsinkin illalla, jos erehdymme laittamaan unille liian varhain. Kaikista lapsistahan unentulon merkkejä ei ole ihan helppo tulkita.

Vatsallaanhan ei kai kannatta valvomatta nukuttaa ennen kuin lapsi itse kääntyy (ja ennen muuta kannattelee päätään). Voi pieni pää muutoin tahattomasti jäädä patjaa vasten... Vatsavaivoihin vatsallaanolo toi meilläkin helpotuksen ja nukutinkin niin esim. aamulla, kun jo itse olin hereillä.

Vierailija

Ehkä tuo on vaan ihan normaalia väsymystä mitä vauva kitisee. Saattaa olla myös vatsavaivoja, kokeile auttaako Cuplaton. Kokeile myös vaihtaa nukkuma-asentoa, et maininnut missä asennossa nukutat mutta ilmeisesti selällään joten kokeile kyljellään, tukea voi vaikka tyynyllä tai pehmoleluilla selän takaa. Meillä aikanaan kitinät loppuivat kun laitettiin poika vatsallensa nukkumaan, viihtyi huomattavasti paremmin kuin selällään (kyljelleen ei voitu laittaa ollenkaan koska hänellä oli lonkkalastat).

Vierailija

Siirrettiin iltarutiineja ja nukkumaanmenoa tuntia aikaisemmaksi. Jos vauva pääsee liian väsyneeksi niin nukuttamiseen menee tupla-aika. Jos kello ei ole vielä yöuni aika niin vauva ottaa vielä sohvalla pienet tirsat herää ja vähän aikaa viihtyy vanhempien kanssa ja sit alkaa yöunirutiinit. Tämä toimii siis useimpina iltoina, kyllä täällä kitistään välillä vieläkin. :)

...tai jos nyt vauvan kanssa voi rutiineista puhua...

-s-

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat