Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssäkäyvät äidit! Onko teillä ollenkaan ns. omaa aikaa?

Vierailija

Kiinnostaa tietää, koska tuntuu, että mulla ei todellakaan ole. Tunnen itseni välillä todella väsyneeksi, kun kaipaisin edes hetken illassa omaa rauhaa, mutta ei onnistu millään. Lapsi käy nukkumaan vasta klo 22-23 ja sen jälkeen olen itsekin niin poikki, etten jaksa kuin suihkussa käydä ja sitten nukkumaan. Kertokaahan, miten teillä muilla on!

Kommentit (14)

Vierailija

Mieheni on vuorotöissä, joten lasten hoitopäivät eivät veny kovin pitkiksi. Maksimissaan 6h. Tämän varjolla uskallan ottaa aika itselleni esimerkiksi jumppaan. Lapset nukahtavatkin jo 20.30 aikaan, joten hyvin jää illallakin aikaa. Työkin on sellaista aivotyötä ja leppoisaa, että saatan esim ruokatauolla käydä lounaalla ystävän kanssa. Aika ihanalta tuntuu elämä tällä hetkellä. Ymmärrän hyvin kuinka väsyttävää on olla joka sekunti kiinni, itsekin olen siitä tilanteessa ollut. Luultavasti kohta helpottaa, kun lapsesi kasvavat ja alkavat leikkiä omia leikkejä ja voit kotonakin viettää " omaa aikaa" , vaikka lapset valvoisivat.

Vierailija

Olen vieläpä yh, jonka lapsen isä ei juuri tapaa lastaan. Lapsi menee n. klo 21 nukkumaan ja itse viim. klo 22. Tuona aikana jaksan juuri ja juuri vähän tv:tä katsoa. Työ on oikeastaan minulle sitä omaa aikaa. Yhteinen aikamme on viikolla niin vähäistä, etten millään viitsi alkaa mitään hoitajaa siihen järjestämään. Tällä hetkellä elän lapselleni, harrrastusten aika koittaa sitten myöhemmin.

Vierailija

Hyväksyn tilanteen. Kaikkea ei voi saada: työtä, pikkulasta, harrastuksia, kavereita jne. Mä olen torpedoinut elämästäni kaiken ylimääräisen kodin ja työn ympäriltä. Vapaa-aika on 100% lapselle.

Vierailija

Voisin miehen puolesta ruveta harrastamaan jotain jonain arki-iltana, mutten raaski olla poissa kotoa. Ehtii sitä myöhemminkin. Kotitöitä en tee lapsen nukkuessa, vaan illat on rentoutumista varten.

Vierailija

Entä kummit tai isovanhemmat?

Vierailija:

Lainaus:

Saattaa mennä puolikin vuotta ilman, että olen hetkeäkään erossa lapsesta, paitsi työajan tietysti.

ap

Vierailija

Kummit asuvat kaukana, samoin isovanhemmat. Kaiken lisäksi isovanhemmat ottavat lapsen vain, jos lapsi esim. sairas, emmekä voi olla pois töistä. Eivät ota luokseen / suostu tulemaan hoitamaan jonkun " joutavan" harrastuksen tms. oman ajan takia =( Koskaan ei päästä miehen kanssa kahdestaankaan mihinkään, kun ei ole hoitajaa.

Tämä on ongelma, jota olen yrittänyt pähkäillä jo pidempään. Lapsella on myös perussairaus, jonka takia kuka tahansa " koulutyttö" ei tule hoitajana kyseeseen, koska tiukan paikan tullen hoitajan täytyy osata toimia ja toimittaa lapsi sairaalaan.

ap

Vierailija

n. 1 h päivässä menee työmatkoihin julkisillä. Tämän ajan luen lehtiä/rentoudun. Illalla klo 21-23, josta tunti menee kotitöihin ja toinen tunti netissä roikkuen tai telkkaa katsellen. Harrastuksia ei ole, välillä piipahdan kaupoissa töistä tullessa.

Vierailija

yksi oma harrastus viikottain lasten yhdeksän harrastuksen lomassa. Onneksi mies ei harrasta mitään. Hirveä järjestely aina sinne lähdössä, joten ei se välttämättä niin hauskaa ole.

Vierailija

lapsellasi. Ehkä sitten nukkuu aamulla pitempään? Silloinhan sulla olis omaa aikaa, mutta ei voi mitään, jos käytät sen nukkumiseen.

Meillä skidi menee 20-21 aikaan nukkumaan, herää 6.30-7.30 maissa. Iltaisin jää siis vapaata aikaa puuhailla kaikkea. Jos lapsi nukkuisi aamulla pitempään ja valvoisi myöhempään, omaa aikaa ei sitten minullakaan olisi.,

Vierailija

Illalla lapsen mentyä nukkumaan pyörin täällä av:lla tai kirjoittelen sähköposteja. Usein kyllä lapsi vielä huutelee sängystään, joten ei sekään ole täysin rauhallista aikaa.

Joskus otan omaa aikaa siten, että laitan lapsen ensin sänkyyn ja sitten lähden kaverini kanssa kävelylenkille. Mies jää sitten valvomaan, että lapsi nukahtaa.

Pääsen kyllä irrottautumaan kotoa, mutta en kauheasti halua olla poissa kotoa, kun olen päivät töissä. Nyt tilannetta on helpottanut osittainen hoitovapaa. Kun pääsen jo klo 14 töistä, uskaltaa omaa aikaakin ottaa hiukan enemmän.

Vierailija

Lapsi herää viimeistään klo 7, joku sitä kyseli. Itse herään heti viiden jälkeen, että ehdin syödä aamupalan ja selata lehden sekä meikata, ennen lapsen heräämistä, mutta en sitä oikein omaksi ajaksi osaa lukea, koska se on vaan töihin valmistautumista. Satunniasesti mullakin on omaa aikaa, mutta välillä tosi harvoin. Saattaa mennä puolikin vuotta ilman, että olen hetkeäkään erossa lapsesta, paitsi työajan tietysti.

ap

Vierailija

Viikonloppuisin vietetään aika yleensä aika tarkaan lasten kanssa, koska molemmat treenataan paljon. Teen töissä 7-15 päivää joten ilta on vähän pidempi.

Vierailija

ettei halua lapsen nukkuvan päikkäreitä. Nukahtaa aiemmin kotona, niin jää omaa aikaa. Mun poika nukahti ennen noin klo 22, mutta kun päikkäreille torkahtaminen jätettiin pois, aikaistui tunnilla. Toki mun poika on jo 5-vuotias. Päiväunien väliin jättäminen vaatii kuitenkin totuttelua kotona, kannattaa uhrata vaikka joku viikon loma rytmin vaihtoon...

Uusimmat

Suosituimmat