np-ultrasta mielipiteitä kyselen

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kannattaako teiän mielestä käydä np-ultrassa?

Mitä muuta sillä kerralla ultrasta katotaan? Kun musta untuu etten haluu tietää onko sitä niska turvotusta vai ei, kun ei siitä tiedosta oo mitn hyötyä. Turhaa vaan alkaa murehtii sitä, jos onkin jotain epänormaalii. Ajattelin mennä ultraan, mutta sanoa etten haluu niskaturvotusmittausta.

Kommentit (3)

Vierailija

Jos kuntasi sinulle ultran tarjoaa, käy ihmeessä. Jos et halua että niskaturvotus mitataan, sano ennen ultraa lääkärille. Saatpahan ainakin nähdä vauvan ja la varmistuu ja samoin sikiöiden määrä... Mulla np ultra huomenna, enkä ole vieläkään varma sanonko ettei mittaa turvotusta (meillähän on sama vakaumus kanssasi) turvotuksella ei ole merkitystä haluammeko vauvan syntyvän.

Minulle tämä on aika vaikea asia päättää. Toisaalta olisihan se ihan hyvä tietää että jokin riski saada vammainen lapsi on, jos siis turvotusta olisi liikaa, osaishan sitä ite henkisesti varautua ja sitten sairaalassa aikanaan olisi siihen myös varauduttu, erityislapsi kun saattaa tarvita erityishoitoa heti syntymänsä jälkeen. En tiä pitäis pikku hiljaa päättää meilläki et miten tehdään... Esikoiselta turvotus mitattiin, silloin en oikeastaan edes ajatellut asiaa, kuitenkin olin sanonut lääkärille ettei muita tutkimuksia tehdä (esim. veriseulaa), vaikka turvotusta löytyisikin. Tuon nykyisen kuopuksen aikaan asuttiin paikkakunnalla jossa tarjottiin vain rakenneultra, joten säästyin pähkäilyltä :) Oli vaan tosi pitkä aika oottaa sitä rakenneultraa, missä vauvan ekaa kertaa näin ja varmennus raskauden kulusta ja vauvojen lukumäärästä saatiin vasta silloin puolessa välissä raskautta (meillä la aika siirtyi silloin 1kk aikasemmaks) .

Jos tuntuu raskaalta ajatella odotusaikaa epätietoisuudessa onko vauvalla jokin vika niin sano ultraajalle ettei mittaa turvotusta. Toisaalta lapsen kannalta olisi hyvä että mahdolliseen sairauteen olisi varauduttu etukäteen...

Tulipas sekavaa tekstiä, mutta yritä saada jotain tolkkua :)

Meilläkin tätä asiaa on pohdittu paljon, mutta luulen että annan turvotuksen huomenna mitata...

Voimia teille!!!

Vierailija

Siinä tarkastetaan että sikiö näyttää siltä miltä pitääkin ;). Katsotaan mm. virtsarakko, vatsalaukku ja aivojen keskiviiva.

Laskettu aikakin varmistetaan siinä sitten lopulliseen virallisuuteensa (toki ilman np-ultraakin on sitten se neuvolan antama la virallisissa papereissa).

Eli kyllä sinne mun mielestä on ihan kiva mennä, vaikka niskaturvotuksesta sinänsä ei olisi kiinnostunut :).

Vierailija

ovat yhtenevät ap:n kanssa. Niskapoimua en halua tietää, mutta olisi kiva tietää että siellä on todella joku olemassa. Ensimmäisen raskauteni päätyminen keskenmenoon selvisi juuri np-ultrassa, sikiö oli kuollut jo kolmisen viikkoa aiemmin enkä tiennyt asiasta mitään... Ja tietty ultrassa näkisi että kaikki noin alkuun näyttää olevan ok ja laskettu aika varmistuisi.

Mitä niskapoimuun muuten tulee, en haluaisi jatkotutkimuksiin (istukkanäyte/lapsivesipunktio) mennä keskenmenonpelon vuoksi. Enkä toisaalta aborttiakaan tekisi, mikäli sikiöllä ylipäätänsä on jotain mahdollisuuksia selvitä. Jonkun mielestä itsekästä, mutta en vaan kykenisi... Ja loppupelissä en edes luota np:n tulokseen. Lapseni kohdalla ei niskapoimuturvotusta ollut, vaikka downista kysymys olikin. Eli kohdallani kohonnut np-arvo aiheuttaisi vaan turhaa huolta loppuraskauden ajaksi. Näin ollen toivoisin pääseväni kyseiseen ultraan ilman tuota mittausta =)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat