OYSsin toimintaa:

Vierailija

Pojallani oli ollut pari viikkoa sitten pissatulehdus, joka oli asianmukaisesti näytetty lääkärille ja lääkitty. No, pari viikkoa siitä lapsi sai kuumetta ja mielestäni pissasi vähän tiheämmin. Koska lapsella ei näyttänyt olevan mitään hätää, katsoin aiheettomaksi lähteä lääkäriin, mutta halusin otattaa varalta pissatulehdusnäytteen. Soitin OYSsiin ja selitin asiani.

-Jos lapsi on kipeä se on tuotava lääkäriin, kuului nuoren mieshoitajan vastaus.

-No, mielestäni olisi lapsiystävällisempää tuoda vain näyte eikä tulla sinne jonottamaan pitkäksi aikaa lääkäriin, vaan sama hoituisi näytteellä.

-EIKÖ SE OLE NIIN ETTÄ JOS LAPSI ON KIPEÄ NIIN TE TUOTTE SEN LÄÄKÄRIIN, OLETTEKO IHAN EDESVASTUUTON??

Tästä säikähtäneenä minä vein kuumeisen lapsen päivystykseen, pissanäyte otettiin ja se oli puhdas. Odotimme 4 tuntia pääsevämme lääkäriin, joka totesi, että eipä hätää, tavallinen kuume, menkää kotiin. Siinäpä meni taas eräs sunnuntai.

Kommentit (7)

Vierailija

jos siellä on tälläinen menettely ettei saa vain lähetettä niin...?Meillä on molemmilla lapsilla ollut se munuaistasoinen virtsatie-infektio, ja voin sanoo, että olen vain ja ainoastaan onnellinen jos heidän kanssaan 4 TURHAAN istun odottamassa, mieluummin niin kuin taas viikon sairaalaresiiu tipassa.

Vierailija

lääkärille jos näytteessä olisi ollut jotain.

Ihmettelen, miksei voida tehdä niin, että ensin tuodaan vain näyte, ei lasta ja jos näytteessä on jotain, lapsi tuodaan sinne. Näin säästyy kuumeisen lapsen turha roudaaminen lääkäriin.

Vierailija

Minä olen aina kuvitellut näin.

Jos sinne soittaa, saa aina kuulla, että lapsi täytyy tuoda. Ilmeisesti hoitajat eivät halua vastuuseen tilanteessa, jossa lapsella olisi vakavampi hätä ja he olisivat antanet luvan tai kehottaneet jäämään kotiin.

Kuvittelin (tai näin minulle kerrottiin), että siellä ei juurikaan tutkita näytteitä, vaan ne lähetetään omaan terveyskeskukseen tutkittaviksi, heti kun se aukeaa. Ainoastaan hätätilanteessa näytteet menevät OYSin puolelle tutkittaviksi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat