Taysissa tutustumassa....

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Jo on meininkiä! Siellä sitä taaperrettiin ja kuunneltiin kun mamma kertoili mitkä on systeemit nykyään. Että totaalista vierihoitoa,ei mitään vauvalaa, tai on siellä 3a:lla mutta ei sitä varten että vauvat siellä olisivat. Äiti itse hoitaa kaiken. Tuttia ei enää anneta, kun herranjestas se äitihän on siinä että rintaa vaan kun se vauva äännähtää. Kun se symbioosi siinä sitten syntyy...Ja jos vaikka sektio on tehty niin ei heti ekana mutta toisena päivänä sitten jo vauvaa reippaasti hoitamaan. Ja mitä sillä vauvalalla tekisi, eihän kotonakaan kukaan ole sitä hoitamassa kun käyt suihkussa tms...

Mitä sit näin, no olihan se kai hieno se 2a, ja hoitajilla oli mukavan kokonen kanslia, mutta eipä hoitsu edes kääntänyt päätään kun sinne saavuttiin. Uupuneen näköisiä äitejä käytävillä punnitsemassa vauvojaan syötön jälkeen. Yks pitelee mahaansa ja samalla yrittää selvitä vauvansa kanssa...Mutta kuuletteko, ei kuulu juuri mitään vauvan itkua kun ovat sen rakkaan äitinsä kanssa sen 24h.....Joo-o, mutta entäs sitten kun synnytys kestää ja kestää...kotona on valvottu jo muutama yö epämäärästen suppareiden kanssa ja sitten salissa lisää. Kaipa jokainen synnytys ja synnyttäjä on omanlaisiaan ja toipuminen yksilöllistä. Mitäs jos et jaksa, kykene...koska saa nukkua sen väsymyksen ja ponnistelun pois? Jos idea on se että salista suoraan vierihoitoon, niin miten sen toipumisen kanssa on. Se on helvetin rankka fyysinen suoritus yleensä, ja mitä edellisistä muistan niin olin ihan tööt sen jälkeen.

Miks pitää mennä noin totaalisuuksiin ja heti annetaan sellanen fiilis että sulla on asenteessa vikaa jos et nyt riemumielin ole sitä 24 tuntia sen vauvasi kanssa. Kokemuksesta tiedän että kaikki äidit eivät pysty nukkumaan, vaistot on heränneet, uni on pintaunta. Jokaiseeen ynähdykseen herää ja jos kotona odottaa toinen vappaikäinen tai muuten vaan perherumba, on ihan hirveetä palata kotiin ja alkaa pyörtittämään arkea, jo valmiiksi ihan kuoleman väsyneenä...Ja senkin että imetys, vauvan hoito sujuu paljon paremmin kun on sen suurimman väsymyksensä levännyt pois.

Olenkohan mä ainoa joka ajattelee näin? Ehkä tosiaan on parempi lähteä sieltä kotiin heti kun vaan voi, jos vaihtoehto on tosiaan tämä...Kotona on sit se etu rumbasta huolimatta että voi sitä huvituttia rauhassa antaa ja vaikka lypsää pulloon jos haluaa käydä happea haukkaamassa ulkona, eikä ole täti syyllistämässä....Et kyllähän minäkin laspsestani olen varmasti haltioissani ja tuijottelen sitä päivät pitkät, mutta en kuitenkaan ole tälläkään kertaa ajatellut elää täysin 24h:n symbioosissa vauvani kanssa. Et ei se äiti-lapsi suhde nyt niin kovasti kärsi vaikka välillä muistais olevansa vielä ihan oma itsensäkkin...

Kommentit (14)

Vierailija

Kummasti näyttää siltä, että ammesaliin pääsee synnyttämää ne jotka eivät siihen edes halua tai kerkiä. Näin ei tarvitse kätilöiden täyttää ja siivoojien pestä sitä jos siihen pääsisi joku joka haluaa :PP Hieman kärjistäen. Itse olen siihen aina halunnut mutta ikinä en ole koko ammetta nähnyt nyt olen kuullut parilta ihmiseltä tarinan kuinka ovat päässeen ammesaliin vaikka toinen oli sinne mennessään jo 9 cm auki ja toinen ei siihen edes halunnut... että silleen

Vierailija

kysellyt sen altaan perään tänään ja on siellä kuulemma sellanen ollut avautumisvaihetta varten. Eivät varmaan tosiaan sitä kovasti mainosta etukäteen...Ihmetyttää vaan et se eilinen esittelijä oli niin ehdoton sanoissaan. No, mä olen jo päättänyt että menen sinne vanhalle osastolle ja katon kunnon mukaan mitä jaksan ja mitä en ja otan omat tutit mukaan. Panikoin ihan silläkin että kun omat kaks edellistä synnytystä on olleet vaikeat ja rankat ja pelottaa jo etukäteen tää kolmaskin. Ja sitä olis kai hallunnut kuulla että kyllä sitten annetaan sun levätä ja kyllä me hoidetaan jne....Ei muuta kun tsemppiä kaikille!

Vierailija

ettei kiitos. Eli sairaalassa vauvat on punnittu kaksi kertaa: heti syntymän jälkeen ja kotiutumispäivänä.

Itse haluan sairaalasta äkkiä pois koska kotona pystyn kuitenkin lepäämään huomattavasti paremmin kuin sairaalassa. Ja oli tuo lopetettu 4 B vierihoito-osasto ja silti suurin osa vauvoista näytti nukkuvan/itkevän " vauvalassa" ja lisämaitoa sekä tuttia sai käyttää.

Vierailija

Tosi positiivinen kuva jäi, kaikki olivat ystävällisiä. Syöttöpunnituksista ei puhuttu mitään, aamuisin otettiin normaalisti vauvan paino. Vauvalaa ei ollut, mutta kätilöiden toimistossa näytti pari vauvaa yöpyvän. Minä pidin vauvan vieressäni alusta asti ja imetin PALJON ennen kuin maito alkoi nousta. Pari päivää siis vauva söi lähes koko ajan. Joku kätilö kysyi, haluanko antaa alkuun lisämaitoa, mutta kieltäydyin. Tutti mulla oli kotoa mukana, mutta niitä antoivat sieltäkin. Huonetoverille toivat, kun vauva itki kovasti. Vanhoihin osastoihin verrattuna positiivista oli oma hoitopöytä joka huoneessa ja oma wc ja suihku. Esikoisen annoin pari vuotta sitten ekaksi yöksi vauvalaan ja mitään en ole katunut niin paljon. Pieni oli itkenyt paljon ja äiti olisi voinut lohduttaa.. Nyt päätin, että jos edes vähän henki pihisee, pidän vauvan vieressäni.

Vierailija

Olen synnyttänyt siellä 4/02 (3A) ja 11/03 (3B), kummallakaan kerralla en kuullutkaan mistään syöttöpunnituksista! Ekan synnytyksen jälkeen oli ihanaa antaa vauva ekaksi yöksi (tulimme osastolle ennen puoltayötä) vauvalaan, rinnalle hänet toki tuotiin. Huonon omatunnon asiasta sain vasta myöhemmin, kun kaverini kehui, ettei olisi kuuna päivänä antanut esikoistaan pois vierestään, vaikka hoitajat kävivät mankumassa. Näin me äidit olemme erilaisia. Tosin on synnytykset ja vauvatkin, kakkosta en minäkään halunnut vauvalaan antaa, mutta se mitä kaipasin olisi ollut ne laidat sänkyihin, kun vauva kainalossa nukuin. Viime kesänä olin näkevinäni laidat myös kolmosen sängyissä - edistystä! ;)

Nyt seuraavan kanssa toivon totisesti pääseväni sinne 2A:lle! Siellä ei olisi pelkoa siitä, että on kolme äitiä samassa huoneessa, ja ne suihkut, vessat ja telkkarit ihan siinä vieressä. :) Se kai on se pointti, että kun suihku on siinä huoneen yhteydessä, niin eipä sitä vastasyntynyt sen kummempaa valvojaa tarvitse kuin se pleksisänky. Kolmosella kyllä veisin ehdottomasti vauvalaan suihkun ajaksi, kun pitää rötveltää sinne käytävän kolossisuihkuihin.

Tietysti tuo sairaalakokemus riippuu pitkälti myös siitä, millainen huonekaveri(t) sattuu tulemaan ja minkälaiseen hoitohenkilökuntaan törmää. Itse olen viihtynyt TAYSissa niin hyvin, että aion olla siellä nytkin ainakin sen kolme päivää. Mikäs siinä on ollessa, kun joku muu laittaa (hyvää!) ruokaa ja pesee pyykit. Lisäksi saisin edes pari päivää keskittyä rauhassa uuteen vauvaan!

[b]Sumunen[/b] rv 29+0

Vierailija

nuo antiikkiset syöttöpunnitukset käytössä?? Kaikilla? Joka syötön jälkeen? Muutama ystäväni oli kovasti stressaantunut noista punnituksista. Itse synnytin Seks:ssä ja ei siellä kertaakaan syönnin päälle punnittu. Kummastellen,

Lila75

Vierailija

Kyllä niitä tehtiin jonkin verran, mutta en minä ainakaan jokaisen ruokailun yhteydessä moisia harrastellut eikä siihen patistettukaan. Olisi kyllä minun puolestani voitu, koska vauvan paino laski ja laskevalla painolla lähdettiin kotiinkin...

Kaiken lisäksi vauva vielä sairastui (sai RS-viruksen) ja joutui takaisin sairaalaan infektio-osastolle. Tauti huomattiin ekaksi siitä, kun vauva ei enää jaksanut syödä ja oli kovin tukkoinen ja paino senkun laski. Ainoa todella negatiivinen asia osastolta oli, että henkilökunta vakuutti iloisesti, että ei noin pieni VOI saada flunssa, se on ihan mahdotonta. Itselläni siis moinen riemu oli. No, kantapään kautta tuli koettua, että kyllä voi... :P Nyt kaikki on jo melko lailla ok, mutta tuo pelästytti.

Vierailija

Tayssissa opiskelijan näkökulmasta ja positiivinen kuva jäi. ammeita taisi olla parikin kappaletta ja käyttää saa jos ovat vapaina. ja meille se kätilö ainakin sanoi että rohkeasti pitää apua pyytää synnytyksen jälkeen vaikka he pyrkivätkin siihen että äiti hoitaisi itse vauvansa. mutta kaikki kun eivät pysty tai jaksa, silloin on osattava asia ilmaista. :)

-neitoperhonen ja Toukka 34+

Vierailija

Olin 3a:lla, jossa on vielä vauvala. Itse pidin vauvan vierellä koko ajan, vaikka suunnitellun sektion takia en pystynyt vauvaa hoitamaan. Hoitaja vaihtoi vaipan ja asetteli vauvan rinnalle, kun pyysin. Kaksi muuta huonekaveria antoi vauvansa yöksi vauvalaan, ja toinen taisi katsoa hiukan pahallakin kun halusin pitää vauvan luonani... Mutta heitä ei kuitenkaan kukaan hoitaja kritisoinut vaikka toisen vauva oli koko sairaala-ajan vauvalassa yöt (hänellä oli tosin rankka synnytys ja sen päätteeksi kiireellinen sektio, joten ymmärsin ratkaisun). Lisämaitoakin tämä vauva sai jatkuvasti, koska äiti ei jaksanut imettää " kun ei sieltä mitään vielä tule" , ja maito oli vieläpä luovutettua.

Syöttöpunnituksista ei tällä kertaa ollut mitään puhetta, esikoista punnittiin pari kertaa (9/03). Eivät tainneet uskaltaa edes ehdottaa, sillä taisivat pitää minua liian imetyshörhönä. Laitoin nimittäin vauvan sänkyyn lapun " Ei lisämaitoa ilman lääketieteellistä syytä ja ei tuttia" :o)

Ainakin 3a:lla hoitajat siis hoitivat vauvoja mukisematta kiireestä huolimatta. Tietysti olisi toivottavaa, että tätä käyttäisivät hyväkseen vain todella väsyneet ja kipeät äidit, ja muut pitäisivät vierihoidossa.

Vierailija

ainakin ollut, yhdessä synnytyssalissa amme. Ei kait sitä poistettu ole? Ehkeivät vain mainosta sitä tutustumiskäynnillä, sillä jos juuri se sali on varattu niin ammeeseen ei tietenkään pääse.

Lila75

Vierailija

Tajusin juuri, että en ollut edes ajatellut mitään keinutuoleja, palloja saati sitten ammeita synnytyksen aikana. Minulla oli helpointa maata kyljelläni sängyllä kaikessa rauhassa ja ksikoa ilokaasua kitaan synnytytksen ajan. Suihkussakin taisin käydä edellisen vuorokauden puolella, kun synnyttämättömien osastolla oikein patistivat, että se helpottaa. Siinä vaiheessa vain ei sattunut niin paljon, että helpotusta olisin kaivannut. ;) Toisaalta: Synnytyksen vihdoin alkaessa minua oli tropattu jo niin paljon, että makuuasento saattoi siinäkin suhteessa olla turvallisin valinta...

Ilmeiseti olen vähään tyytyväinen yksilö, koska synnytyksestä ja sairaala-ajasta kaikkineen jäi oikeasti ihana tunne ja hyvä mieli. ;)

Vierailija

Teoria on teoriaa ja käytäntö välillä vähän toista... Eli aika lailla hoitajasta riippui ainakin minulla, miten tiukkaa lapsentahtisuus oli. Eli minulla ainakin ekana yönä yöhoitsu vei lapsen huoneesta muutamaksi tunniksi ja oli yrittänyt antaa vastikettakin, että saisin nukkua. Maito nousi sitten toisena päivänä tosi rajusti ja kolmantena kyllä lypsettiin, että se saataisiin lapsellekin toimitettua. Lisäksi ihan kätilö toi omasta aloitteestaan tutin vauvalle rokotusta annettaessa lohduksi. Ja muutenkin apua ja neuvoja kyllä sai, kun vain pyysi. Ainoa ikävä juttu oli kaksi viimeistä yötä, jotka jouduin nukkumaan vauvan kanssa, kun hoitaja nosti sänkyyn reunat enkä saanut niitä alas enkä myöskään päässyt kiipeämään niiden ylitse kivuiltani. :P Ja kutsulaite pitää kamalaa mölinää eli huonekaverikin olisi herännyt... Kamalaa oli siis se, että omat vaipat kastuivat. ;)

Olin TAYSissa osastolla 2a enkä kauheita traumoja saanut. Tottakai kaikki äidit näyttävät synnytyksen jälkeen aika raadoilta muutaman päivän. Kokemus on kuitenkin aika rankka... Mutta minun vauvaani kyllä vaihtoivat kätilöt kuiviin ja pesivät ym., kun sanoin, että kyljet ovat niin kipeät ja olo niin hutera, että en yksinkertaisesti itse uskalla vielä. Eli rohkeutta vain. Itsekin tutustumiskäynnin perusteella olin aika paniikissa. Onneksi todellisuus oli esittelypuheita lempeämpi. :)

-kirahvi ja Tupsukorva 3vkoa ja 1 pvä-

Vierailija

että ne oli niitä syöttöpunnituksia, kun vaakoja oli muutama käytävällä ja äidit oli punnitsemassa vauvojaan siellä...Sillon ainakin oli punnitukset käytössä kun viimeksi olin siellä, tosin siitä nyt on jo muutamia vuosia aikaa.

Tosiaan onhan siellä se omahoitaja, täytyy sille sit sanoa että jos sais edes sen synnytksen jälkeisen yön, jos se nyt on päivä kun synnyttää, no joka tapauksessa että sais nukkua...

Kuulemma tarjolla on keinutuoli, säkkituoli ja pallo jonkan päällä voi keikkua...miten noin isossa sairaalassa ei ole jotain allasta missä kellutella..ainakin ajatuksena tuntuu ihanalle.....ja ajatella että 10 synnyttyssalista kolmessa ei ole edes musiikinkuuntelumahdollisuutta. No, ei ehkä tule kuunneltua, mutta mikä siinäkin on että sit niihin kolmeen ei ole jotain soitinta voitu ostaa....

No, kaipa se siitä.....

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat