Helpotusta iskias-vaivoihin?

Vierailija

Töissä (ajan autoa) alaselkäni tulee tosi kipeäksi. Siihen ei auta edes venyttely eikä roikkumisesta puhettakaan. Tänään tehtyäni kevyitä pihahommia... voi hertsileijaa sentään tätä tuskaa! Varsinkin kun vasemmalta jalalta siirtää painoa oikealle, kipu on suorastaan säkenöivää. Mikä auttaa? Raskauden loppuun saakka saitsia, 20 vk jäljellä? Lääkkeitäkään en kehtaisi syödä.

Keinoja?

Kommentit (7)

Vierailija

Staattinen asento ja lantion 90 asteen kulma on ainakin minulle pahin mahdollinen yhdistelmä. Yritä pysyä jalkeilla ja pienessä liikkeessä niin paljon kuin mahdollista ja lepää, milloin et muuta jaksa. Sängynpohjaankaan ei saa jäädä.

Minulle on parhaan avun antanut aamuvenytys. Heti herättyäni venyttelen iskiashermon liikkeelle selinmakuulla nostelemalla jalkoja ja venyttelemällä (kantapää koukussa!) niin korkealle kuin jalka tuskitta nousee. Selkää saa myös rentoutettua makaamalla jalat esim. kumotun keittiötuolin yli nostettuna (ts. jalat koukussa tuen päällä).

Nyt hus pois tietokoneen äärestä! Syö kipulääkkeesi säännöllisesti ja toimi sen mukaan, miten selkäsi sallii.

Vierailija

No mutta kun on pakko istua sen kellon ympäri töissä. Auuuts.

Eikä tää varmaan helpotukaan loppuraskautta kohti?

Ja nyt jo armoton särky näillä viikoilla. Sairaslomako ainut vaihtoehto?

t:ap

Vierailija

Mulla on ollut tällainen kuuri. Jos siellä on joku tulehdus ja se on rauhoittunut niin silloin voi aloittaa varovaisesti liikunnan. Autolla ajaessa esim. selkä on pitkään paikoillaan ja se on myrkkyä kun on tällaisia vaivoja. (Tämä on sitten oman kokemukseni perusteella kirjoitettu, ei mikään lääketieteellinen totuus..)

Sun tilanne tuntuu tosi tutulta omasta raskausajastani, varsinkin esikoisen kanssa. Silloin en iskiaksen takia viimeisillä viikoilla pystynyt kävelemään kuin ihan lyhyitä matkoja. Keksimmäisen lapsen raskausaikana iskias ei ollut niin paha, mutta jotenkin synnytyksen jälkeen paikat palautuivat " väärään järjestykseen" ja seuraavat 6 vuotta iskias vaivasi, siinä meni kuopuksenkin odotusaika.

Mulla otettiin vuosi sitten magneettikuva alaselästä ja mulla on yksi nikama siirtynyt eteenpäin ja se välillä painaa hermoa. Leikkaushoitoa ei voi tehdä.

Käy lääkärissä ja vaadi, jos ei muuten, että keksivät jonkun ratkaisun tuohon tilanteeseesi. Ja jos saat lääkkeitä joita saa syödä raskauden aikana niin syö. Itse söin sallittua kipulääkettä tosi paljon ja mietin että mitähän tästä seuraa, mutta nevolassa sanottiin että ei huolta jos ei ylitä annostusohjeita. Ja ihan terveitä ovat lapset lääkkeistä huolimatta.

Paljon voimia ja sietokykyä sinulle ap, tiedän millaista tuo on: kamalaa!

Vierailija

Viime syksynä oli tosi pahana (oli ollut jo pitkään ennen viime syksyäkin), lääkkeet eivät auttaneet ja kipu tuntui koko valveillaoloajan, joskus en saanut nukuttua. Joulukuussa aloin kuntosalilla ja kipu katosi parissa viikossa. Tuntui tosi uskomattomalta, kun oli kokonainen päivä ettei kipua ollut! Joskus kipu ilmoittelee itsestään.

Mutta kun olet raskaana niin varmasti kannattaa kysyä lääkäriltä ennen kuin aloittaa mitään.

Vierailija

Tässä tietsikalla plösiessäni ei ole mitään hätää. Ajattelinkin, että johtuisi nolla-liikunnastani, mutta kun liikuin, se iski.

t: ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat