Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

----MARRASMAMMAT KESKIVIIKKOON-----

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Heipsan ja hyvää huomenta!

Tässä sitä istuskelen koneella,esikoinen syö aamupalaa ja katselee nelosen piirrettyjä...Kohta saa lähteä viemään häntä eskariin.

Eilen sitten tosiaan aloitin tuon herpes.estolääkityksen...joku varmaan huomasi kun olin kysellyt hiukan kokemuksista.Pakkohan se oli aloittaa,ettei tule ylläreitä.

Mulla oli ekaa kertaa eilen koko päivän supisteluja.Koko päivän vatsakovettui,olin sitten makuulla tai tein kotihommia.Vatsa pingottui ja kuukautispolttelua oli alavatsalla ja alaselkäkin oli aika tulessa.Myös repi tuolta oikean reiden sisäpinnalta.

Nää on mulle ihan outoja,koska esikoisesta mä en tuntenut mitään tälläisiä jossa on kipua mukana.Vaikkakin hyvin siedettyä,mutta epämukavaa.

-Siksi kysynkin,koska pitää käydä näyttämässä itteens tuolla polilla?Voiko jo turvallisin mielin ajatella,vaikka viikkoja ei ole täydet,että lähtee vasta tosiaan kun on jo kamala olla?Eilen kun sen verran supisteli,oli vaikee tuntea liikkeitäkään,kun vatta oli pinkeänä.Mutta onneksi vaavi sitten iltasella aloitti urheilemaan :)

Nyt taas on saanut n ukuttua,kun muutamana iltana otti rentouttavan.Saa paremmin rytmistä kiinni.Vaavi tuntuu olevan laskeutunut ja nyt on alkanut paineen tunne tuolla persuksissa.Sellaisena jännänä tykytyksenä.Onks muilla?:))

No niin,mutta nyt mäkin syön jotain,muuten heittää nuo sokerit...

Hauskaa päivää kaikille!

Erkku ja tiituska rv 36+2

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

tuli sitten käytyä neuvolassa ja ennen sitä piti olla syöny että saavat sen aterian jälkeisen sokerin otettua. No laitoin makaronilootan uuniin ja katoin sit sitä dokkaria ootellessa. Ei oikeen meinannu ruoka maistua kun oli niin jotenki outuo olo sen jälkeen. Kaikkee sitä voikin olla...

Onneks suomessa on näitä ultria vähän useemmin kuin vasta 9kk tienoilla. Ei tuu niin hirmusia yllätyksiä.

Xtreme: Joko sulle on alotettu se fragmin? millä viikolla? Itellä olis tarkotus viikolla 36 alottaa eli pari viikkoa vielä ja sit piikkiä lihaan. Onneks se on aika helppoa. onko sulla ollu tukoksia?vai vaan taipumus? Miulla tuota on suvussa ja sit sitä tutkittiin ja löytyhän se poikeema multakin. On uulema tosi yleinen mutta sitä ei tutkita ihan noin vaan, niin monetkaan ei sitä tiedä ennen kuin tulppaa.

Niin neuvolassa oli sf mitta 30,5 verenpaineet 130/77 ja hb 122. EI turvotuksia ja painoo oli tullu nyt 500g eli n.semmonen 9kg koko aikana. Liikkeitä pitäs laskea jos ei tunnu mutta kyllä tuntuu koko ajan niin ei antanu edes mitään kaavakkeita.

Mukava oli jutella thn kanssa synnytyksestä ja mahdollisista kivunlievityksistä. Haluisin nyt olla ilman epiduraalia mahd. pitkään enkä ainakaan petidiiniä ota kun viimeks tuli niin pökkelö olo. Ja jotenki ärsytti olla niissä lettkuissa kiinni koko ajan. TAHTOO LIIKKUA ja olla pystyssä eikä vaan maata. No saa nähän mitä sitä sitten tuumaan kun on hetki käsillä. Ei kyllä tullu viimekskään kirottua eikä edes kiljuttua. pelkät irvistykset riitti.

Hmm.. no josko sitä unille nyt tämmösen sepustuksen jälkeen.

pilponaatti rv34+ 1

Vierailija

Neuvolapäivä tainnu olla tänäään monellakin, itsekin kotiuduin vasta neuvolasta ja lääkäristä. Painoa tulee lisää, vaikka kuinka yritän liikkua ja syödä terveellisesti :(. Nyt olen kerännyt kiloja jo 18 ja loppua ei taida näkyä. Turvotusta on ja aika reippaasti, mutta onneksi verenpaineet ja pissa ok! Miun äiti oli myös kova kilojen kerääjä ja sisko myös ja hyvin ovat molemmat päässeet entisiin mittoihin. Tuntuu vaan aina ihan karmeelle astua siihen vaakaan...

Lääkärissä kaikki ennallaan. Vauva rt:ssa ja ei ole vielä laskeutunut. Kohdunsuu hiukan pehmentynyt ja hiukan auennut ja kanavaa jäljellä 2 cm. En ole kyllä tuntenutkaan kauheesti supisteluja, ainoastaan sitä pään kairaamista tuonne alas. Sf-mittaa ei ottanut, mutta se oli viikko sitten rv 35+5 35 cm. Koosta lääkäri sanoi, että alta nelikiloinen tulee vauva olemaan. Kaikki siis hyvin, pitää tuota turvotusta saada jotenkin pois, onko kellään vinkkejä???

Miullakin on se eilinen 4 D nauhalla, joten kohta taidan alkaa sitä kattelee. Mies tulee töistä kohta kotiin ja haluaa varmasti ottaa päikkärit!

Mukavaa keskiviikkoa!

T: Näpiskä rv 36+6

Vierailija

Ajattelinpas miekin taas kirjoitella kuulumisia. Tuossa viikonlopun ja viime viikon lopulla tuli muutamana iltana ensimmäisiä kertoja kivuliaita supistuksia, ei kuitenkaan säännöllisesti eikä kovin montaa. Niitä harjoitussuppareita nyt tulee joka päivä, joskus enemmän ja joskus vähemmän.

Maanantai-iltana aloin odottelemaan jätkän liikkeitä ja kun tuntu, että ei niitä tule niin aloin oikein laskemaan ja kyllähän se 10liikettä/tunti juuri tuli täyteen. Mutta ei harrastanut ollenkaan perinteistä iltajumppaa nukkumaan laittaessa ja jäi pieni pelko jonnekkin takaraivoon. Tiistai aamuna sitten jatkoin liikkeiden laskentaa, kyllä niitä tuli, mutta paljon hennompina ja kevyempinä kuin ennen. Terveydenhoitajalle kun oli puhelinaika niin päätin sitte soittaa ja varmistaa oman mielenrauhan. Kävin sitte neuvolassa, jossa kuunneltiin sydänäänet ja hyvin sydän hakkasi. Ja selvisi miksi liikkeetkin oli muuttunut niin erituntuisiksi. Jätkä on mennyt kääntämään itsensä raivotarjonnasta poikittain masuun. Nyt on sitte ens viikon perjantaiksi varattu ultraääni, jossa katotaan miten päin silloin ollaan. TOivotavasti kääntää ittensä nopeasti takaisin oikeaan asentoon.

Tänään pitäisi lähteä miehen kanssa tutustumaan synnärille. Toivottavasti on edes sellainen käynti, että siitä on jotain hyötyä eikä vaan näytetä jotain videonpätkää ja sanota, että no tervetuloa sitten vaan!

Nyt koiran kanssa lenkille ja sitte syömään. Päivän jatkoja kaikille marrasmasuille ja mameille!

Myy + jätkä rv 34+4

Vierailija

Tuli sitte käytyä neuvolassa. Oli ihan oikein päin ja ei ollu kiinnittynyt. Sykkeet oli 140 ja sf-mitta 31. Viimeksi oli 33 mutta sen mittasi lääkäri. Verenpaine 111/67 ja painoa oli tullu vaivaiset 117g edellisestä käynnistä(reilussa viikossa). Huomenna menen mikä se nyt olikaan paastosokeri?? Kun mua on janottanu aikas paljon, normaalia enemmän. Epäiltiin että mitään ei löydy mutta katotaan nyt kummiskin. Pitää syödä että jaksaa olla syömättä 12h....Että silleen

Kävin sitte kaupassa, se olikin yhtä tuskaa. Vauva työnsi ihteään tonne jalkojen välii. Ihankuin luihin kopsahtelis...Askel oli hidasta, ja ihmiset kahto kuin tiiätte varmaan!!

Meillä lapsevahti asuu tossa alle 50m päässä(appivanhemmat) ja kun mies ei tule synnytykseen mukaan niin niin..ajatuskatkos....niin mies vie minut sairaalaan ja ajaa takaisin kotia.

Rauhallista iltaa kaikille, ilman kolotuksia :)

Eija ja eemeli 36+6

Vierailija

Pitkästä aikaa jaksan mikänkin pinoutua äippälomalla kun ollaan. On jotenkin voimavarat olleet niin loppu, ettei ole jaksanut käydä kun lukemassa marrasmasujen pinoa. Pari kk:tta taaksepäin ahdisti ajatus kotiinjäämisestä, mutta kyllä äityisloma tuli kuin taivaanlahjana, niin poikki oli jotenkin :)

(.) Tänään olin neuvolassa viimeisessä lääkärintarkastuksessa. Kohdunkaulaa jäljellä 1,5 cm ja ulkosuu auki, vauvan pää painaa kohdunsuuta. Saas nähdä kuinka pitkälle synnytys menee, oon aatellu itse että menee yli 2 viikkoa. Jotenkin ainakin pari viikkoa olisi kiva olla rauhassa kotona keräämässä voimia :)) No eipä se taida olla itsestä kiinni.

Sain lääkekuurin Dalacinia emättimeen, kun näytti että vuotoa on melko runsaasti ja on erityisen pahan hajuista ollut jo pitkään. Hyvä jos korjaantuu tuolla. Muuten kaikki ok, painokin oli tippunut jopa 600g, ihan hyvä, kyllä sitä on alusta jo 10 kg tullut. Ja nyt uskaltaa taas syödä ehdotonta raskausherkkua tuplaa (yksi maxi tupla odottaa jääkaapissa).

Täällä ollut myös kuukautistyyppistä alaselkä ja -vatsa särkyä öisin.

Täytyy jatkaa lattioiden vahaamista ennen kuin vieraat tulevat

touko79 rv 35+2

Vierailija

Se nyt on mahdotonta kun on nuo pienet lapset 4v ja 2v ja vanhinta pitää viedä kerhoihin ym. ja sellaista pientä hommaa pukkaa. Maha on jo iso ja ruokahalu todella hyvä, painoa tullut jo 15kg! Vähän kauhistuttaa pääseekö sitä enää koskaan omiin mittoihin takaisin..

No eipä muuta. Jaksamista kaikille marrasmasuille :-)

Vierailija

Vauvalla oli tosi hurjat sykkeet ja niitä pitkään kuunneltiinkin ennen kuin laskivat normaalitasolle. Laitoinkin siitä ihan oman aloituksen, josko joku tietäisi aiheesta enemmän. Tänään sykkeet huitelivat 190-195 välillä.

Muuten kaikki oli kunnossa.

Olo tosin alkaa olla jo aika kärsimätön...ja sitäkin edesauttaa nämä kaksi riiviötä...tai kullanmurua. Toisella kauhea uhma menossa ja toinen 18kk ikäisenä matkii siskonsa uhmakohtauksia antaumuksella. Välillä tuntuu siltä että aina kun avaan suuni niin sieltä tulee vain kauheata karjuntaa lapsille.

Ei tässä onneksi enää pitkää aikaa laskettuun aikaan ole, mutta mistäpä sitä lopulta tietää milloin vauva päättää syntyä. Kovasti on kyllä neuvolassa hoettu että saattaa syntyä ennen la:a. Saapi nähdä miten käy.

Muska 37+1

Vierailija

Vietin taas aamun labrassa, käyrällä ja lääkärillä tuolla äitipolilla. Viimeviikolla neuvolassa lapsen painoarvio oli jo 3,5 kg ja tuntui tosi hurjalta kun edelliset olleet syntyessään 3190 ja 3480. No tänään sitten painoarvio oli 2830 g heh. Ultrattuna siis. Että onhan kutistunut herra ;) No hyvä näin. Ihan hirvitti että 4,5 kg vauva syntyy. Tuo on meille sopiva koko. Niinpä niin arvioitahan nuo ovat.

Ja mikä ihanaa maksa-arvot ja sappihapot laskussa hurjaa vauhtia. Sappihapot jo normaalit ja maksa-arvot lähenee normaalia. Jee! Eli en joudu ainakaan sairaalaan makoilemaan eiikä vauvan vointi ole vaarassa. Ei siis näillänäkymin käynnistetä. Saa köllötellä rauhassa. Niin jos pysyy. Kohdunsuu oli jo auki 1,5 cm ja pehmeää kanavaa 2 cm jäljellä. Supistelee päivittäin ihan napakastikkin. Näin ne tilanteet muuttuu. Huh kun huokasin helpotuksesta.

Viimeyökin meni suht hyvin ja nukuin jopa pitkiä pätkiä. Hesarin kolahdus herätti kyllä puol viis ja oli vaikea nukahtaa uudelleen.

Mutta meille siis vain hyvää :) Kerrankin näin.

Massu 36+6 niin ja täälläkin massu napsuu!

Vierailija

Kiinnikekivut on mulla ainakin lähinnä kyljissä esiintyvää repivää kiristystä. Pahimmillaan olleet siinä vaiheessa kun painopiste muuttuu selvästi eli kun selkä kävellessä menee notkolle. Mulla siis kolme sectiota alla ja kolmennen odotuksessa kipu oli vain vasemmalla kyljessä aavistuksen navan alapuolella, nyt neljännessä oikella ja hiukan ylempänä.

Esiintyy kävellessä ilta-aikaan, helpottaa (yleensä) heti kun laskeutuu istumaan tai esim. kaupassa nojaa ostoskärryyn etukenossa. Arpikudoshan siellä ei jotenkin periksi anna ts. kiinnikkeitä on sinne arpiin muodostunut.

Huoh... ompa vaikeaa kuvailla... toivottavasti saat tästä jotain irti=) Mua ei supistele, en tiedä esiintyykö silloin. Joskus myös vauvan liikkeet saa aikaseksi tuon saman ilmiön, tässä raskaudessa potkut on jossain vaiheessa aiheuttnu myös niinkun " uuden" haavan kipua, josta olen ollu hyvin huolissani... että vaan kohtuparka kestäis vielä hetken, tän leikkuksen jälkeen saa olla rauhassa hamaan hautaan asti=)

Vierailija

Neuvolassa kävin ja kyselin, että mitä mun tulee odottaa siltä perjantain kättärin keikalta. Neuvo sanoi, että ensin ne tarkastaa ultralla perätilan ja sitten yrittävät ylipuhua minut synnyttämään, vaikka vauva on perätilassa. Voi vee! Miksi tämä väuva ei nyt vain käänny raivotarjontaan? Perhana soikoon!

Xtreme: Ihme kun sun kanssa ei olla mitään asiasta puhuttu. Mulla on tosiaan aika perjantaiksi kättärille, jossa suunnitellaan jatkoa. Mulla on kyllä maha jo laskeutunut, jolloin kääntyminen on aika epätodennäköistä. Voi olla, että asiantuntijat ovat heittäneet toivonsa luonnolliselle kääntymiselle ja siksi tilannetta seurataan ja pohditaan jo tässä vaiheessa.

Kiitos kovasti kaikista perätilaan ja kääntämiseen liittyvistä kommenteista! Se taskulamppu homma kuulosti vängältä, pitää kokeilla ;)

Napsunnasta kysyin neuvolassa, eivätkä osanneet siellä sanoa mitä voisi olla. Nivelten napsuminen kuulostaisi järkevältä selitykseltä. Hassua, ettei kukaan oikein tiedä mistä ääni johtuu.

Nyt lopetan, hyvät illat!

Vierailija

Heti alkuun, etten unohda, lahopää, kun olen.. VAIMO75: Hienoa, et ne tajuu tuolla laitoksessa jotain!! Kuka päivysti? Oliko se kaljaa kittaavan näköinen nainen? Mulla oli se ja siksi jäi ilman " palvelua" . Neuvolantäti on eilen keksustellut mua " hoitaneen" kätilön kanssa. Saas nähdä onko niillä maailman sota pystyssä!?! Me ollaan hiukan niinku päätetty siirtyy tuohon seuraavan kaupungin sairaalaan synnyttelee JOS mies kotona ja auto perseen alla. Sen verran tuo la kokemus ottaa päästä. Ja kun ottaa huomioon, että kahdesti oon siellä jo " tapellut" niin ehkä olisi viisasta koklata jotain muuta.

Ja lähtikö hammas??

Sitten (.) Mulla on TAAS tämä aamupahoinvointi kuvioissa, YÖKS!! Tuntuu, et laattaa lentää hetkenä minä hyvänsä. Vauvan ei pitäis palleaa ahdistaa, kun on jo " valunut" alaspäin lupaavasti..Mitä tarkoittaa PÄÄTILA??? Tiedän, et vauva on pää alspäin, mut ultran jälk kortissa lukee PÄÄTILA? Onko sama ku rt??

Tänään oli koko maha jotenki kipee..Ihan niinku nahka olis jo maksimi venytyksessä. Tiedä häntä sitten.

Nyt puuron keittoon, pikkuinen höpöttää nalle puurosta..Äiti tekee pienelle puuroo..Isompi irvistää, et MÄ EN AINAKAAN SYÖ!

Rapuäiskä puhu lastenvahti onkelmista. Myötätunto halaus, täällä sama onkelma. Mä en ees tiedä mihin lapset menee, ku synnytän!! Mies saattaa olla rekalla missä kissan pierussa asti..Mun vanhemmat töissä..sisaruksii ei ole..KÄÄK! No jospa se järjestyisi, joskus..

Hormoonihirviö ja salkkari rv 33+

Vierailija

Kyllä ärsyttäviä nää koneet kun ei meinaa pelittää sitten millään vaikka nyt olis ite kerinny kirjotteleenkin kunnolla kun poju on sinisen talon nallen lumoissa.

On tosiaan ruvennut olemaan lähdön hetket mielessä. Pesin tossa pikku vaatteita ja tein isille päivä ohjelma listaa että tietää suunnilleen mitä syöttää pojalle ja mihkä aikaan sinä aikana kun oon saikulla.

On ollut aikalailla miulla tää päävastuu pojasta ja sen syönneistä yms. No isi käy töissä ja maksaa taloa.

Hehe eilen käytiin pankissa kattomassa tylsää asuntolainaa ja eikös poju päättänyt kakkia siellä. Onneks tajusin sen jo kulmakarvojen asennosta että nyt on jööti tulollaan ja juoksin vessaan. Eikä yhtään menny vaippaan!!!! Hirmusen prööt äänet varmaan raiku konttorissa mutta kakka tuli hienosti vessanpyttyyn ja pojalla on ikää siis vuos ja kaks kk. Onneks ei vierastanut outoa vessaa.

Haistatti pa---t pankille! Heh...

Pitäs varmaan pakkailla sitä kassiakin sinne saikulle vaikka eihän siell mitään oikeen tarvia. Jänskättää vähän että millon se lähtö tulee kun viimeks olin jo saikulla valmiiks käynnisteltävänä.

Masu on kyllä jo niin pinkee että tuntuu koko ajan kun punkaa sinne tänne. ei enää semmosia pikkupotkuja vaan kunnon möyryämistä. No tänään neuvola joss katotaan että mitenkä päin sitä ollan, viimeks oli riippukeinussa ja heti kotona sit kuitenkin pääalaspäin. Niinku nytkin omasta mielestä.

No tiedotan sitten iltasella miten meni.

Pilponaatti 34+ 1

Ja hei kattoko kukaan eilistä 4d dokkaria? kaksoisveli sisälläni? Vaikutti aika mielenkiintoselta, vaikkakin vähän pelottavalta. On nauhalla pitää kattoa kun kerkiää.

Vierailija

Aivan kauhee yö. Hikoilen ihan älyttömästi ja sitte vielä tämä räkätauti.

Vauva puski eilen illalla ihan tosissaan tonne alas. Kyllä tuli mieleen et lähetäänkö tänä iltana. Selkää särki ja oli tuska olla!!!!Yöllä oli niitä kuukautiskipuja, kivuliaita siis pitivät hereillä. Nytteki on selainen tunne alapäässä et jotain " lorahtaisi" . Miehenikin sanoi saunassa että mahani on laskeutunut, alkaa epäilyttämään et syntyykö lokakuussa??

No tänään on se neuvola jospa se sanois jotain " viisaampia" . Nyt mie meen kahvilla ja sen jälkeen aamupalan tekoon.

Hitsi et on väsy olo...toivottavasti te muut olette pirteämpiä!!

Eija ja eemeli 36+6

Vierailija

Mullakin napsuu masussa aina välillä enkä kyl tiedä kans mistä lie johtunee:/Joku musta väitti joskus et ne olis ne vauvan nivelet jotka sielllä naksuu mut en tiedä uskoakko...heh...mut jos joku tietää mistä moinen ääni niin kertokaa ihmeessä..en ole edes tajunnut kysyä koskaan lääkäriltä tai neuvolatädiltä:)mutta tuskin mitään vakavaa:)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat