Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskenmenon kokeneille kysymys:

Vierailija

Mitä asioita te halusitte kuulla teille sanottavan heti keskenmenon jälkeen, ja mitä asioita ette missään tapauksessa olisi halunneet kuulla? Miten teitä pystyi sinä hetkenä lohduttamaan?

Ystäväni sai keskenmenon rv13 ja olen ihan voimaton sen edessä.

Tekisi mieli lohduttaa ja olla läsnä ja tukena mutten löydä sanoja, ja pelkään että sanon jotain loukkaavaa. Olenkin siis suurimmaksi osaksi ollut hiljaa vaan. Ja yöllä mietin tuota asiaa että mitä sellaisessa tilanteessa edes on sopivaa sanoa ja mitä ei?

Kommentit (7)

Vierailija

älä sano:

- se oli viallinen, parempi että tuli nyt ulos

(äidille vauva on aina täydellinen)

- yrittäkää vaan heti uutta!

( ensin pitää surra tätä vauvaa, tämä oli se vauva mitä odotettiin)

olet vaan tukena. sano vaikka ettet keksi mitään sanottavaa.

Vierailija

TOTTAKAI jos äiti ensin sanoo toivovansa uutta lasta asia on ihan eri!!

mutta toiset eivät saa sanoa niin surevalle äidille, jos äiti ei itse ota asiaa esille.

monet kyllä haluavat heti yrittää uutta, mutta eivät kaikki. jos keskenmeno on tapahtunut eilen, ei äiti taatusti mieti, että kauan jälkivuoto kestää, millonkohan päästään taas touhuumaan sänkyyn.

jos keskenmenosta on viikko, äiti saattaa jo odottaa uutta yritystä innolla.

on ihan tilanteesta kiinni, nuo neuvoni ovat lähinnä sellaisia yleispäteviä...

t:3

Vierailija

Ja että pääsispä pian uuden yritykseen?

Nämä on sen verran vaikeita asioita, ettei niissä voi antaa yleispäteviä neuvoja. Minulla ystävä itse kertoi, että koska vauvalla oli havaittu juuri todella paljon niskaturvotusta (siis ei mitään vähän yli sallittujen arvojen vaan TODELLA paljon), niin todennäköisesti oli sairas ja eipä sille mitään voinut, kun kerran lapsi ei ollut elinkelpoinen. Ja että toivoi saavansa pian lääkäriltä luvan uuteen yritykseen, vauvan kaipuu oli niin kova...

No mitä minä olisin voinut sanoa? Tietysti tuin ystävääni ja sanoin, että niinhän se oli ja toivottavasti seuraava raskaus menee paremmin ja ihmettelimme siinä sitten yhdessä, että miten pienestä se uuden elämän syntyminen on kiinni, pieni virhe ja kaikki menee pieleen. En todellakaan olisi voinut vähätellä ystäväni päätelmää sanomalla, että ei se mikään sairas vauva ollut vaan terve, kunhan meni kesken... Ystävääni tieto vauvan poikkeavuudesta nimen omaan lohdutti, siis toki oli surullinen että heille kävi näin, mutta tiesi ettei sille itse mitään v oinut. Vauvassa _oli_ vikaa.

Ja samoin toteamus, että haluaa heti uutta yrittää... Totta kai sanoin, että toivottavasti saatte pian luvan uuteen yritykseen. Vai olisiko pitänyt sanoa, että älkää nyt uutta heti, surkaa vaan, minä tiedän miten teidän pitää toimia....

Nää on ihan oikeasti jokaisella erilaiset mielipiteet ja suhtautumistavat. Jos joku ei halua kuulla, että vauvassa oli vikaa, niin joku toinen saa siitä suuren lohdun. Samoin jolla kulla kestää aikansa ennen kuin haluaa uuutta raskautta, toinen on heti valmis.

Joten ap, kuulostele ystävääsi. Pyydä, että hän kertoo mitä keskenmenosta ajattelee, jos kokee puhumisen hyväksi. Mutta sano myös, että ei ole pakko puhua jos ei jaksa. Myötäile hänen tuntojaan, älä töksäyttele suuntaan tai toiseen. Ole valpas. Tue ystävääsi juuri niin kuin häntä tuetaan. Valmista mallia ei ole.

Vierailija:

Lainaus:

älä sano:

- se oli viallinen, parempi että tuli nyt ulos

(äidille vauva on aina täydellinen)

- yrittäkää vaan heti uutta!

( ensin pitää surra tätä vauvaa, tämä oli se vauva mitä odotettiin)

olet vaan tukena. sano vaikka ettet keksi mitään sanottavaa.

Vierailija

Voit vain sanoa, että minusta tuntui siltä ja en olisi halunnut kuulla sitä ja tätä. Et voi yleistää. Pilkunnussimista tai ei, mutta näin herkässä ja vaikeassa asiassa ei todellakaan voi mielestäni olla leväperäinen ja jakaa yleispäteviä neuvoja. Yleispätevä siis tarkoittaa, että sopii joka tilanteeseen. Eikä sellaista neuvoa ole, paitsi se että kuuntelee ja kuulostelee. Myötäelää.

Vierailija:

Lainaus:

on ihan tilanteesta kiinni, nuo neuvoni ovat lähinnä sellaisia yleispäteviä...

t:3

Uusimmat

Suosituimmat