Vatsa kuralla heti herätessä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tyttärelläni (6 v) on joka aamu nyt ollut vatsa kipeä ja kuralla heti herätessä. Päiväkodissakin kuulema on vielä kipeä ja kuralla, mutta iltapäivällä tai illalla ei sitten mitään oireita.

Ei kai oireet viittaa mihinkään ruoka-aineallergiaan, kun oireita ei varsinaisesti tule minkään ruoka-aineen nauttimisen jälkeen?

Tää mahakipu on ihan mystinen juttu, sitä on ollut jo vuosi sitten ja silloin käytiin lääkärissäkin mutta syytä ei löytynyt. Silloin vatsa oli välillä kovalla ja välillä kuralla mutta lähinnä aina kipeänä.

Jos jollain heräsi ideoita tai on ollut kokemusta vastaavasta, niin kertokaa!

Kommentit (4)

Vierailija

Onko ollut flunssaa lähiaikoina? Onko saatu antibioottia lähiaikoina? Vai voiko olla ihan vatsatautia? Entä ruokavalio, millainen?

Onko lapsella jotain jota jännittää esim. päiväkodissa? Sekin voi herkästi laittaa vatsan kuralle/kipeeks, varsinkin jos ne oireet ovat aamulla.

Lapsi ei kuitenkaan ilmeisesti herää oireisiin? Että ne sit ilmaantuu lapsen herättyä?

Lääkäriin kannattaa mennä jos ei itse vastausta oireille löydä tai ne jatkuu pitkään..

-iskä21-

Vierailija

Kiitos vastauksista. Tuota maitohommaa täytynee kokeilla uudestaan. Vuosi sitten kun käytiin lääkärissä, kokeiltiin kaksi viikkoa mutta sillä ei tuntunut silloin olevan kummempaa vaikutusta.

Keliakiatesti (verikoe) mun tietääkseni otettiin silloin, mutta siinä ei ollut mitään.

Flunssaa ei hetkeen ole ollut eikä lääkekuureja kuin joskus ihan pienenä. Tuo stressi tai jännitys täytyy varmaan kanssa miettiä, voi kai sitä noinkin pienellä jo esiintyä. Itse ei ole mitään kertonut, mutta juttelutuokio varmaan paikallaan.

Vierailija

Hei,

Hyvin vaikea noin vähällä tiedolla sanoa mistä on kyse. Joten tietenkin tässä vain esitän muutaman mahdollisen vaihtoehdon. Koska minulla itselläni on juuri nuo oireet, voin kertoa siitä. Minulla on ärtynyt paksusuoli, joka ei siis ole varsinaisesti sairaus, vaan oire tai oikeastaan joillekin ihmisille tyypillinen ominaisuus. Minulla se johtuu laktoosi-intoleranssista. Tai siis siitä että jonkun verran käytän maitotuotteita. Tyypillistä ärtyneelle paksusuolelle on juuri tuo aamuyön ripuli.

Ärtynyt paksusuoli-ongelma voi tietääkseni johtua myös keliakiasta tai stressistä. Jos oire on jatkuvaa, niin kokeile jättää lapselta 2 viikoksi KAIKKI maitotuotteet pois ja katso lähteekö oireet pois. Jo ei niin sitten kannattaisi ehkä käydä keliakia-kokeissa. Vai onko hänellä koulussa tai muuten juuri nyt stressiä. Stressi toisilla ihmisillä vaikuttaa heti vatsantoimintaan. Yksi asia mitä myös kannattaa miettiä on Ksylitoli-pastillit tai -purkat. Käyttääkö hän niitä. Kokeile jättää ne pois. Kaikki oli-loppuiset sokerit ovat sellasia, että ne voivat ärsyttä herkkää suolta ja aiheutttaa helposti sinne mm. ilmaa.

Tarja

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat