Voiko määräaikaisesta työsuhteesta irtisanoutua kesken kaiken?

Vierailija

Olen joskus jopa ollut määräaikaisessa työssä, mutta en lahopäänä enää muista, miten se juridinen puoli meni. Äkkipäätään tuntuisi että tietenkin pitää voida irtisanoutua, mutta jotenkin mielen pohjalla kummittelee sellainen mahdollisuus, että ei voikaan.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Kiitos asian perusteellisesta ja ärhäkästä selvittämisestä. En ole missään määräaikaisessa työssä nyt, mutta harkitsen sellaiseen menemistä. Siksi en voi esim. tsekata asiaa työsopimuksestani, kuten joku ehdotti.

ap

Vierailija

Jos pomo on humanisti ja ymmärtää, että et halua olla täällä töissä, purkakaa työsuhde, sillion työtodistukseen tulee merkintä " työsopimus purettu" . Jos olet työkkärin pakkohommassa, tulee ongelmia kyllä tuostakin.

Yritä välttää tilannetta, että irtisanoutuisit, tulee karenssit työkkäristä ym. rahallista tappiota. Joskus olen nähnyt työtodistuksen, johon oli suoraan kirjoitettu purkamisen syyksi " sopimattomuus alalle" . Sitä saisi kyllä käyttää useamminkin...

Vierailija

lain mukaan ei...

eli vaikka haluaisin hakea vakkari duunia ja sellaisen saisin, niin työnantaja voi asettaa minulle korvauksia maksettavaksi... jos ei ole tyytyväinen. Eli käytännössä ei kannata vaihtaa ennen määräaikaisuuden päättymistä.. mutta ei hemmetti, kyllähän ihmiset vaihtavat työpaikkoja tuon tuosta..

Vierailija

Ettekö te ymmärrä että siitäkin seuraa kaikenmaailman kustannuksia työnantajalle? Uuden ihmisen hakeminen ei ole ilmaista, uusi koulutus jne. Kyllä olen useastakin tapauksesta kuullut joissa työnantaja ei suostu irtisanoutumiseen. Harva työntekijä taas lähtee sitten tuossa tilanteessa ja menee käräjöimään korvauksista.

Vierailija

Mutta ei ainakaan kaikki työnantajat halua pitää töissä ihmistä, joka oikeasti haluaa olla muualla. Joten sitä kannattaa vain kysyä työnantajalta ja katsoa kuinka käy. Ja aina pois tietenkin pääsee, mutta siitä saattaa seurata juuri noita yllä mainittuja taloudellisia juttuja.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

No voi herranen aika! Ei mulla ainakaan mitään siitä lue työsopimuksessa.

...kesken määräaikaa.

Kaikenlaisia hörhöjä täällä palstalla! Ettekö te oikeasti selvitä tällaisia asioita kun teette työsopimuksia??????

Asiasta olen kysynyt työnantajalta suullisesti, eikä irtisanoutumisen tarvetta edes ollut näköpiirissä, koska koulutuksellani ei ollut mahdollista saada alalta vakityötä. Olin siis täysin tyytyväinen määräaikaiseen työsuhteeseen. Vaikka asiat olivat minulle aivan selviä, ei siitä silti ollut työsopimuksessa. Että siinä sulle hörhöä.

Vierailija

Jos työsopimuksessa on erikseen mainita, että sopimuksen voi irtisanoa esim. 2 viikon irtisanomisajalla, niin sitten voi. Mutta jos tästä e ole mitään mainintaa, niin sitten ei voi.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Siksi en voi esim. tsekata asiaa työsopimuksestani, kuten joku ehdotti.

ap

Niin kuin kannattaisi muutenkin tehdä! ;-)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

.. mutta ei hemmetti, kyllähän ihmiset vaihtavat työpaikkoja tuon tuosta..

Ja tuon tuostakin ihmisillä loppuu määräaikaisuudet. Ja voihan sitä hakea työtä jo vaikka 2-3kk ennen määräaikaisuuden loppumista. Sopii sitten vaan työn aloittamisesta heti määräajan loppumisen jälkeen. Eihän sitä kannata hakea uutta paikkaa vasta määräaikaisuuden loputtua - siitähän tulisi jatkuvia työttömyyspätkiä jos tekisi niin.

Vierailija

Määräaikainen työsuhde parhaillaan ensi toukokuun loppuun asti ja mielin vakkari hommia nyt. Olen ymmärtänyt, että ei voi irtisanoa, mutta nimenomaan purkaa voi yhteisellä sopimuksella työnantajan kanssa. Mutta kärsiikö siitä sitten jotain... ja miten " irtisanomisaika" sitten? Itse viihdyn tämän hetkisessä työssäni loistavasti, mutta elämäntilanteeni pakottaa ajattelemaan tulevaisuutta.

Vierailija

vuokrasopimus. Molemmat tahot ovat luvanneet olla töissö/tarjota töitä tuon ajan. Jos sanot sopimuksen irti, on työnantajalla oikeus periä hänelle siitä aiheutuneet kulut esim. uuden työntekijän palkkaamiseksi lehteen laitettu ilmoitus etc.

Mutta tietysti kannattaa neuvotella työnantajan kanssa, voi olla, että he suostuvat esim. 1 kk irtisanomisaikaan.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

No voi herranen aika! Ei mulla ainakaan mitään siitä lue työsopimuksessa.

...kesken määräaikaa.

Kaikenlaisia hörhöjä täällä palstalla! Ettekö te oikeasti selvitä tällaisia asioita kun teette työsopimuksia??????

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat