Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

OYS--millaisia kätilöitä? Kertokaa kokemuksia!

Vierailija

Synnyttämään meno Oyssiin lähitulevaisuudessa jännittää.. :) Kertokaa kokemuksia kätilöistä jne?

Kiitos, Ap

Kommentit (5)

Vierailija

Itse olen synnyttänyt sekä Kemissä että Oulussa. Ja kyllä oulussa synnytys on kuin tehtaan liukuhihnalla, ei minkäänlaista inhimillisyyttä, itse raahaat itsesi tavaroinesi osastolle salista, hoitajat lähes tönivät, olet tiellä kun he kiirehtivät käytävällä paikasta toiseen.

Kemi oli taas hiljainen, joskus hoitajia oli 5 samassa salissa meidän esikoista auttamassa maailmaan. Ihana paikka näin oulun synnytyksen kokeneena.

Vierailija

Jos sinulla ei ole synnytyksen suhteen mitään toiveita, niin kätilöt hoitavat synnytyksen oman mielensä mukaan, mikä käytännössä tarkoittaa, että makaat synnytyssängyssä/pöydällä, et saa liikkua jne. Mullekin pistettiin tippa ensimmäisenä kun tulin synnytyssaliin, että " vauhditetaan vähän näitä supistuksia" . Epiduraalin sain, ja käsittääkseni sen ovat muutkin saaneet jotka ovat sitä pyytäneet.

Kannattaa OYSiin mennessä tosiaan miettiä, että mitä omalta synnytykseltä haluaa, ja kirjoittaa vaikka etukäteen paperille ja antaa se kätilöille. Esim. ammeessa rentoutuminen onnistuu jne, mikä tahansa, mitä itse osaat pyytää...

Mulla kyllä synnytys oli juuri sellainen liukuhihnajuttu, tuntui että kätilöillä oli hirveä kiire vain saada minut pois sieltä salista. Silti kätilöt olivat fiksuja ja ihan kivoja, ei mulle mitään traumaa jäänyt eikä pahaa mieltä. Synnytyksen hoitovat ihan hyvin.

Osastolla meininki on ihan hullua, jokainen kätilö antaa erilaisia neuvoja. Kenelläkään ei tunnu olevan tietoa mistään eikä vastuuta mistään. Ensin tuodaan lääkkeitä ja sitten ne haetaankin pois, sitten tuodaan astiaa, että virtsanäyte pitää antaa. Kun näytteen on antanut, tuleekin joku sanomaan, että ei sun sitä olisikaan tarvinnut antaa, meidän moka... Vauvanhoidosta kaikki neuvoo eri lailla. Kaikilla on kiire (jopa näin syksyllä!), eikä kukaan jouda kunnolla neuvoa imetyksessä. Minulle esim. neuvottiin vasta kolmantena päivänä, miten onnistun imettämään istualtani, vaikka olin sitä jo kaksi päivää pyytänyt, useamman kerran... Kotiin lähtiessä en siis edes osannut imettää istualtani, ja se piti ihan itse opetella...

Osa kätilöistä oli todella tympeitä ja tylyjä, mutta olihan siellä sitten tietenkin niitäkin, jotka olivat mukavia ja ihan fiksun oloisia. Vaan niinhän se taitaa olla joka sairaalassa ;)

Vierailija

Tilastojen mukaan OYS:ssa annetaan epiduraalipuutus vain 38 % synnyttäjistä, kun vastaava luku HYKSissä on lähes 80 %. OYKsin kätilöt siis suosittelevat sinulle aquarakkuloita ja akupunktiota.

Uusimmat

Suosituimmat