Onko työnantajalle pakko kertoa sairasloman syy?OV

Vierailija

Jos ois esim.abortissa ja pitäs pitää lomaa.Kirjottaako ne syyn siihen sairaslomalappuun vai voiko sen kieltää.Ku eihän se pomolle kuulu mikä on se syy?

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

että jos kela vaikka myöntää mulle äitiyspäivärahaa, niin se ei automaattisesti tarkoita, että työnantajalta saa äitiyslomaa. Ne vaan on kaksi ihan eri asiaa. Eli se äitiysloma haetaan työnantajalta ja se tekee siitä aivan itsenäisesti päätöksen. Tietysti se päätös pohjautuu kelan tietoihin ja joka työnantaja sen loman myöntää, mutta nää työnantajien tekemät päätökset on periaatteessa ihan sen omia.

Ja eihän työnantaja myönnä/kiellä sairaslomaa, vaan työnantaja voi olla myöntämättä palkallista sairaslomaa. Jos sairaslomatodistuksessa ei ole koodia tai muuta selvitystä sairausloman tarpeesta (diagnoosi), voi työnantaja jättää palkan maksamatta poissaolopäiviltä.

Ja abortti ei kuulu listaan palkallinen sairasloma=kyseessä ei ole sairaus. Kerran olen törmännyt sellaiseen sairaslomatodistukseen jossa raiskatulle naisella(raiskaus tiedettiin työpaikalla) tehtiin abortti, työnantaja maksoi palkan. Tämä oli minusta ainakin hienosti toimittu työnatajalta! Yleensä meillä ainakin henkilökunta pyytää vapaapäivää henkilökohtaisiin syihin vedoten.

Vierailija

että jos kela vaikka myöntää mulle äitiyspäivärahaa, niin se ei automaattisesti tarkoita, että työnantajalta saa äitiyslomaa. Ne vaan on kaksi ihan eri asiaa. Eli se äitiysloma haetaan työnantajalta ja se tekee siitä aivan itsenäisesti päätöksen. Tietysti se päätös pohjautuu kelan tietoihin ja joka työnantaja sen loman myöntää, mutta nää työnantajien tekemät päätökset on periaatteessa ihan sen omia.

Vierailija

Kyllä se nyt vaan on niin että jos työntekijällä on esittää lääkärintodistus sairaslomasta ei syytä tarvitse sen enempää työnantajalle selvittää.

Siitä oli juuri myös pieni artikkeli seurassa (uusin tai toiseksi uusin)

Lue sieltä jos et muuten tajua.

Vierailija

Jos siis mielii saada palkkaa kyseiseltä ajalta. Koodit tarkistan joka kerta, koska meillä on käytössä sellainen työkalu, jolla se vie aikaa joitain sekunteja. Minun hyväksymäni todistus menee sitten sellaisenaan palkanlaskentaan, jossa minun hyväksyntäni on yksi edellytys sille, että palkka maksetaan. Tietenkin siellä vielä erikseen tarkastetaan, että syy on hyväksyttävä.

Diagnoosikoodeja on mm. runsaalle alkoholinkäytölle, joten pelkkä koodi ei sinänsä kerro mitään.

Vierailija

Taidat olla perin pätevä ihminen..

Ja kyllä abortin jälkeinen aika on sairaudenhoitoa josta saa palkan,ainakin minun työpaikallani.

En sitten tiedä missä sortofirmassa sinä olet töissä.

Vierailija

Työnantaja ei enää " myönnä" sairauslomaa.

Lääkäri myöntää sairausloman, mutta työnantaja määrittää sen, onko syys ellainen, että siltä ajalta maksetaan palkkaa.

Eli työntekijä voi olla sairauden takia pois, mutta ei ole varmaa, saako palkkaa.

Olen ollut sellaisessa työpaikassa, missä piti erikseen anoa sairausloma palkalliseksi siinä yhteydessä kun antoi sairauslomalapun työnantajalle.

Eli abortti on syy olla pois töistä, mutta työnantajan ei ole pakko siitä maksaa palkkaa. Mutta työnantaja ei myönnä sairauslomaa erikseen lääkärin jälkeen.

Vierailija

Jos alat kaivelemaan työntekijän sairauden syytä jotain muuta kautta, syyllistyt vilppiin. Työnantajan täytyy luottaa lääkärin antamaan lääkärintodistukseen ja noistahan on monta oikeusjuttuahan. Työnantaja voi halutessaan pyytää työntekijää käymään jossain määrätyssä lääkärissä varmistuakseen sairauden syystä, mutta jos lääkäri kirjoittaa vaan koodin, niin ei työnantajalla ole mitään muuta tehtävissä kuin maksaa liksaa. Jos työntekijä ei kerro sairauden syytä, niin ei se ole sunkaan asia alkaa kaivamaan.

Itse olen myös *työnantajan edustaja palkka-asioissa* joten jonkun verran tietoa löytyy täältäkin. On teillä aikamoinen palkan laskija talossa jos tollasia asioita alkaa tonkimaan, suorastaan pilkun nussija.

Lääkärissä käynti on jokaisen henkilökohtainen asia eikä sen sairasloman syy kuulu muille kuin lääkärille. Ei se lääkärikään työnatajalle kerro verikokeiden tai muiden tuloksia.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

lääkäri voi kirjoittaa sairaslomatodistukseen vaan sairauden koodin. Itelleni tehtiin abortissa näin ku en halunnut kertoa töihin mitään.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Ei kuulu, edes se, oletko sairaana vai missä. Riittää, että tietää sun olevan poissa.

Aiheeton poissaolohan on ihan laillinen irtisanomisen syy.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat