^^JOULUISTEN keskiviikkoa^^

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Tai eihän nyt enää ihan aamu ole mutta kuitenkin.

Tyttö oksensi tuossa aamulla, nyt nukkuu eikä ole tullut enempää laatoitusta, toivottavasti ei ole mitään mahatautia. VIHAAN oksennustautia yli kaiken ja hirvittää vähän jos joutuu ite vuorokauden oksentaa vartin välein, mitäs ne supistelut sellaisesta tykkää, yltyvätkö synntystä käynnistämään...Kaverilla meinasi syntyä vauva kun oksensi niin kovaa.

Mustikkasoppaa aloin keitellä niin saa tyttö sitä syödä kun herää, hyvää masulle. Reppana.

Piti taas ukollekin suuttua, eka se eilen illalla lupaili kaivinkonehommia lauantaille kun meidänhän on tarkoitus mennä porukalla johonkin kun on se lomittaja. Nyt sitten kun tyttö oksensi ja herra oli kirkolla, soitin, että tuoda lapselle pillimehuja kun oksensi, tykkää niitä juoda. Ei voinu hakea. Kusipää mikä kusipää. laitoin kyllä vmäisen viestin perään kun eka löin luurin korvaan sanottuani aika nätisti. Alkaa se selibaatti sittenkin vaikuttaa ei voi mitään........

Olkoonpa tälläkertaa lyhyestä virsi kaunis, ei täällä mitään kummempaa, yöllä sain nukuttuakin, näin vaan painajaisen joka oli ikään kuin niitä launtai iltaisia saksaalaisa dekkarisarjoja...

Pikkusenhan tuo taas supistelee mutta tänään oon päättänyt pitää hartaan lepopäivän, ruuan laitan siinä Lahjan kotihommat..

Hauskaa päivää!!

Lahja rv 30+5

Vierailija

Toivottavasti oksennustauti jäi lyhyeen, se on sitten kurja tauti.

Täällä alkanut aamu rauhallisesti, viime yönä särki niin kovasti päätä, että oli pakko turvautua särkylääkkeeseen. Särky meni kyllä sillä onneksi ohi. Aamulla nukuin pitkään, äsken vasta kömmin ylös. Viimeisen tunnin olen tosin maannut sängyssä hereillä ja katsellut kirpun liikkumista, on se metkan näköistä kun maha heiluu ees taas. Mieskin vietti hetken mun kanssa ennen kun lähti töihin. Lupasi yrittää tulla tänään ajoissa kotiin, kun on viime aikoina tehny niin paljon ylitöitä.

Ite taidan alkaa taas ompeluhommiin.

Hauskaa keskiviikkoa!

Minea ja kirppu 31+6

Vierailija

mä oon miettinyt tismalleen samaa. Edellinen mulla käynnistettiin ja tuntuu, että siitä oli luonnollinen synnytys kaukana - kaikki eteni lääkkeitten avulla eli mun mielestä ihan sama sitten leikata, jospa vauva edes pysyisi paremmassa kunnossa kuin viimeksi. Mulle ehdoteltiin käynnistystä nyt, että tällä kertaa vaan aloitettaisiin aiemmin ja pikkuhiljaa. Oon itsekseni keräillyt rohkeutta pitää kiinni tosta, että ei käynnistystä. Sen sijaan jos synnytys alkaa luonnollisesti ennen laskettua aikaa, niin ok, yritetään sitten alakautta.

Hippomama rv 31

Vierailija

Onpa " mukava" lukea että jotain muutakin tympäsee... Jotenkin tuntuu siltä että kaikki vaan painottaa raskauden ihanuutta koko ajan eikä puhu siitä miten ei aina jaksa hymyillä ja olla autuaassa tilassa.

Täällä on kans ollut taas tuskanen yö. Jotwnkin tuo Pyllerö painaa nivusiin ja keuhkoihin ja välillä on sellanen olo ettei tosiaan tiedä itkiskö vai mitä kun vaan sattuu. Ja se vitutus... Niin, kun edes tietäis mikä nyt niin kovin edes ottaa aivoon, olis helpompi tuoda itteensä julki. Taas olin meinaan koko yön aivan sairaan kiukkunen ukolle... Eikä tää aamu ole kyllä muuttanut asiaa... Onko muita äkäpusseja linjoilla?

Pitäis lähtee Kelaan tappeleen niitten naisten kanssa. On sairaslomapäiviä... Liikaa... Ja jotain päätöstä pitäis saada....

Parempaa päivää teille! :)

Joulumöhis ja Pyllerö (rv32)

Vierailija

Keskella viikkoa terkkuja taalta sumuiselta ja sateiselta saarelta.

Paadyin tanaan sitten sairaalaan - nyt jo kotona ja kaikki hyvin. Eli pahoinvointi vaan jatkuu ja toissa sitten oksensin oikein kunnolla ja maailma alkoi pyoria ja tahtia nakyi (en oo ikina pyortynyt niin en tieda tuntuuko silloin samalle?). Meidan ensiapuvastaava sitten soitti aippapolille ja ne kaski tuoda mut heti sinne. Siella sitten meni aamu kun ne mittaili kaikkea - vauvasta en itse ollut huolissani kun se vaan jatkoi nyrkkeilyaan, mutta oma olo oli vetelampi kuin monesti alkuraskauden pahoinvoinnissa jolloin en omin avuin sangysta paassyt ulos. Laittoivat sitten minut kotiin nukkumaan kun varsinaisesti ei ole muuta kuin vaan nestehukka (vaikka yritan juoda niin paljon kuin pystyn) ja kun taas kerran vastustin kovasti etta pitaisivat minut sairaalassa. Nukuinkin sitten koko iltapaivan - paremmin kuin moneen yohon ja huomenna on vapaapaiva ja aion ottaa rennosti!

Paivia lasken etta tyot loppuu ja toivon etta olo siita helpottuu sitten.

En ole viela ehtinyt lukea ollenkaan alkuviikon pinoja, mutta eikohan tassa kotona istuessa huomenna ehdi :-)

Tumble rv 32+6

Vierailija

kerrankin kotosalla näinkin aamusta. olin tossa neuvola lääkärissä ja kaikki on oikeen kunnossa. olin kyllä hiukan epäillyt ettei välttämättä olisi, kun vaan supistaa...

vein esikoisen hoitoon ja nyt täytyy oikeen miettiä mitä tänään tekisi... oikeestaan aika kiva olla välillä ihan yksinään ja rauhassa. äärettömän harvinaista vaan.

sain sairaalan esitietolomakkeen täytettäväksi ja kovasti koitan tuumailla mitä siihen nimikohtaan laittaisi. viimeksi laitoin siihen ihan sen nimen minkä olin päättänyt antaakin ja harmitti hirveesti kun kaikki sitten heti kyselemään että onko se oikea nimi..

tämmöstä ajatuksen juoksua vaan täällä

lilay rv 29

Vierailija

Jotenki karsee pöhnä päällä..Oon muutamana yönä nukkunu Erittäin huonosti ja tänä aamuna olis sitten taas nukuttanu senkin edestä.Piti vaan nousta mammajumppaan JO kymmeneltä..

Ehkä se on noi huolet kun painaa ja muutenki kaikki perhanan kivut ja krempat.Ehkä tää raskaus vaan on yksinkertasesti liikaa mun kropalle..paikat sanoo kohta poks.Melkeen toivon että olisin vähän isompi ihminen ollu alunperin niin kestäis ehkä enemmän..Mä oon varmaan tosi huonossa kunnossa ja pakko alkaa harrastaa jotain kunnon liikuntaa sitten kun paikat taas kestää.. *valivalivali* kunhan valittelen aikani kuluks..

Mulla alkoi muuten maanantaina äippäloma!! :D ikäänkuin se nyt toisi jotain uutta näihin päiviin..samaa kökkimistä ollu jo kuukaus tolkulla ;)

Quarra mietiskeli joku päivä että miten sitä saisi ajan kulumaan..niin noh,samaa tässä ollaan mietitty jo elokuusta asti..Nyt oon vaan yrittäny kehittää joka päivälle jonkun pienen menon tai jutun.Silleen sitä kai pysyy jotenki järjissään ;)

Tällä hetkellä mä oon koukussa kirjomiseen..Eilenkin päivällä kirjoin tommosta joulubanderollia monta tuntia enkä millään olis malttanu lähtee edes sinne sanomatalon tapaamiseen ;))

Niin ja sekin vielä kun ei noi paikat enää tahdo kestää edes kahvilla istumista niin heleijaa..pöpilä kutsuu kohta :) Mitäs sitä sitten keksii.

Joku päivä oli puhetta autossa istumisesta.Mulla tekee tiukkaa jo vartin istuminen..Onneks täällä pk-seudulla välimatkat on lyhyitä :O (paitsi ruuhka-aikoina kestää) niin kylässä pystyy VIELÄ käyä..Jos julkisilla joutuu menee niin mä kyllä ihan ronskisti pyydän istumapaikan jos on täyttä.En kertakaikkiaan pysty seisoo pitkään paikoillani. Tuskinpa siitä nyt kukaan suuttuu :)

Missäs on Violet??Ei oo vähään aikaan näkyny..

Meillä alkaa huomenna perhevalmennus.Vähän jo jänskättää :D

Selkä ilmottaa että jos en nyt mee maate niin sopimus irtisanotaan..Eli menen lepuuttamaan.Koittakaahan te nauttia olostanne jotka siihen pystytte (meikällä se on jo haasteellista)

-Tiggr&Nasu 32+6

ps.Lahja Kiitos sinulle rohkaisevista sanoista silloin yks päivä.Mitähän tämä meidän jouluisten pino olisikaan ilman sinua!!!Taidat olla meille nuoremmille sellainen ' äitihahmo' :DDDD

Vierailija

Se unohtuikin, että sulla on tosi ihanan kuulonen mies, monesti on ihan kateeksi käynyt kun toi oma on tuollainen oikeen perusjunttijukuripäämaalaisjässikkä, työhullu vielä kaiken päälle.

Pidä kiinni lujasti!!

lahja

Vierailija

Nettipimennossa muuton takia..nyt vanhempieni luona käymässä joten ajattelin tulla kuulumisiani kertomaan.

Muutto meni hyvin ja reilu viikko ollaan asuttu nyt uudessa rivitalokolmiossa. Hyvin ollaan viihdytty ja tilaa on taas hieman enemmän. Ihanaa on tavata taas lähimpiä ystäviäni jotka ovat nyt kivenheiton päässä!! Kyllä ne parhaimmat ystävät ovat niitä jotka ovat tärkeimpiä.

Mittasin tuossa vatsan ympäryksen navan kohdin ja se näytti huikeat 120 cm!! Esikoisesta näillä viikoilla oli 10 cm pienempi!!! :O Moni on kysynyt että onko aivan varma että on yksi tulossa... hieman ärsyttää jo vastailla.. MINKÄ kokoinen maha on sitten NORMAALI???? Esikoisesta kuuntelin sitä samaa virttä kuinka on kauheen iso maha.. ja nyt sitten mulla on vielä isompi ja joidenkin mielestä pienempi kuin esikoisesta..hoh hoijaa. Ihmiset kun eivät ymmärrä että toisilla ne vauvat ovat tuolla lantion suojissa enemmän, mulla nämä vauvelit asettuvat aivan eteen :)

Selkäkivut jatkuvat ja pahenevat niin että kävelykin tekee huonoa, öisin herään kipuun. Iskias myös samalla vaivaa... Väsymystä alkais täälläkin olla ilmassa, esikoinen on alkanut heräämään ja kitisemään joka yö ja välillä kaksikin tuntia saa rauhoitella. En tiedä onko hampaita tulossa vaiko kävelyn takia. Mutta hermot alkaa siihen jo mennä kun joka yö valvottaa.

Seuraava neuvola 24.10... uusi neuvola ja terkkari. Se vähän mietityttää millainen terkkari tulee kun entinen oli aivan ihana ihminen!

t. beal rv 29+4

Vierailija

ainakin ensi viikon loppuun. Kauankohan mulle maksellaan palkkaa? Tietääkohän kukaan? Olikohan täällä joskus juttua 28 päivästä? Mietin, että jaksaisin ehkä tehdä osapäivää tai vähän vähemmän asiakkaita, mutta aamulla liikkeellelähtö on tuskaista. Alapää huutaa kivusta ja en pysty kävelemään, mutta kyllä se siitä sitten yleensä paranee. Mutta eilen päivällä just tuntu, että tuskanhiki helmeili nenällä kun kolotti ihanaiset suonikohjut nivusissa ja nyt ne ovat levinneet muuallekin alapäähän. Jätte intressant, varmaankin ajattelette... Joo, mutta mietin, että tarjoutuisinko pitämään joitakin koulutustunteja töissä vaikka mulla sairaslomaa ihan vaan siks, etten jättäis pomoa pulaan? Oonko ihan pönttö? Olin eilen neuvolassa ja vauvan pitäis olla ihan ok, mulla vaan paikat prakaa. Muuten vihlooko teidän muitten lonkkia, jos nukutte kyljellä (tai miten muuten enää voi nukkua?) Mä herään kymmenen kertaa yössä tohon vihlontaan + kädet on ihan puutuneet. Puhuin lääkärille naprapaatista, jota hieroja suositteli - lääkäri ei suositellut, lähinnä kielsi tässä vaiheessa. Mun sf-mitta on muutes 36 jo nyt eli aika valtava maha, kaikki tuossa edessä kuin potkupallo. Eilen " neuvolantäti" + sen harjoittelija kehuivat niin kauniiksi vatsaksi, kuulemma tuntuu ulospäinkin hyvin missä peppu ja jalat ovat, pää oli ainakin silloin jo alaspäin. Pikkuisen on hyörinä hiljentynyt, aikaisemmin oli kovin liikkuva vauveli. Mulle sanottiin, että jo nyt alkaa seurailla, että tulee 10 liikettä tunnissa ja jos ei tule, niin seurata vielä toinen tunti ja jos silloinkaan en huomaa 10 liikettä tunnin aikana, niin on syytä ottaa yhteyttä äitipoliin. Nyt taidan ottaa pikaiset nokoset ennen kuin lähden hakemaan esikoista. Olinkin yön äitini luona mörön syöttinä, kun mun isä oli työmatkalla ja äiti pelkää olla yksin öitä - nyt kuorsas tyytyväisenä.

Vierailija

Kerrankin on rauhallinen päivä, kun laitoin esikoisen mummolaan ja jäin pienemmän kanssa kotiin. Tänään on kerhopäivä, saa tyttö mennä kerhoon mummolasta, me pidetään vapaaviikko siitä riemusta. Pienemmällä on flunssa päällä, enkä viitsi viedä sitä sinne niiskuttamaan. Vaikka muut tuovatkin lapsensa kerhoon yskäisinä ja räkäisinä. Flunssa alkoi maanantai-iltana kunnon oksentamisella ja pelkäsin jo, että oksennustautu on tulossa. Mutta onneksi vain liiat limat piti päästä tytön oksentamaan.

Ihania päivä; lapsetkin tykkää, kun on kaunis ilma. Ovat ikäänkuin paremmalla tuulellakin. Pihaa ollaan haravoitu vähemmän vakavissaan ja mieli on hyvä, kun tuli synttäreitä varte vihdoinkin siivottua ja paikat on sisällä siistinä. Vauvan vaatteet on kaapissa ja niitä täytyy päästä vlillä hipelöimään. Saa nähdä, maltanko olla ostamatta mitään uutta tälle vauvalle. Ihan tarpeeksi vaatteita kyllä olisi.

Nivuset on vaan ihan törkeen kipeet ja välillä on kipeä paikka tuossa navan alla keskellä. Siinä oli kuopuksella istukka, oliskos voinut jäädä joku arpi, jota nyt sitten kiristää. Paljon helpompaa nyt, kun on istukka taas takana niinkuin esikoisella. Tuossa edessä se oli niin pirun kipeä ja potkuille altis.

Mies totesi iltaisiin valituksiini (jalkojani hieroessa= näitä raskausajan ihanampia puolia), että älä valita, kun sitten taas kaipaat tätä raskausaikaa. Totta kylläkin, nyt on jo haikea olo, että tämä kohta loppuu. Raskaus vaan sopii minulle, on jotenkin itsensä kanssa sinut. Ihanaa se on saada se vauva syliinkin, et sitä mikään voita, mutta ihanaa aikaa tämäkin kaikkine vaivoineen.

Mullakin tulee luettua näitä jouluisten kuulumisia melkein päivittäin, mutta harvoin jaksaa itse sitten kirjoittaa. Tuntuu, että ei mitään uutta taivaan alla. Mutta samalla tässä tulee itsellekin päivitettyä, missä mennään ja että aika sentään kuluu ja vauhdilla. Huomasin juuri, että tuolla on pino jo kesäkuisille!! Ja sinne on sentään vielä hirveästi aikaa. Nämäkin lapset on silloin jo puolivuotiaita. Käsittämätöntä. Eiköhän tämä riitä omasta navasta.

Kitta75 ja masuvauva rv 29+5

Ps. nyt on sitten esitietolomakkeessa nimetkin, mies tuli apuun, eikä edes huonoin tuloksin. Silti kävin vielä eilen hakemassa pari nimikirjaa.

Vierailija

Neuvolassa käyty ja hieman kylmää vettä tuli niskaan niistä aikaisemmin mainitsemistani sokereista...jos nyt kukaan edes huomasi mainintaani niistä...elikkäs siis heittelevät arvot kotimittauksissa ja nyt sitten tulokset lähtee huomenissa kohti äitipolia ja he sitten siellä päättävät jatkoista,mutta neuvolantäti oli sitä mieltä,että koska arvot todellakin heittelee ihan miten sattuu saatettaisiin miule ottaa onsuliini käyttöön...=(

Sanoinkin tätille,että sitä tässä nyt kaikkein vähiten kaipaan tuon toisen pistoslääkkeen lisäksi...huoh...

Vaan tokihan se on sitten pistettävä jos niin määrätään.

Kuitenkin on lapsen ja itseni terveydestä kysymys ja onneksi insuliini ei sitten jatkuisi kuin vain raskausajan.

Muuten oli kaikki hyvin, pissa puhdas, rr122/82 perätilassa tulokas on vaan edelleen ja sf32!!

Nyt kuitenkin vetäydyn näiden huonojen fiilisteni kanssa tuonne sohvan pohjalle kun tuo tänään rokotuksen saanut esikoinenkin on unillaan.

Minny ja masu 32+6

Vierailija

Oon taas päivittäin käynyt lukeen pinoa, mutten ole jaksanut kirjoitella.

Mulla vointi on ihan ok, ainoastaan päänsäryt on taas alkaneet vaivata (verenpaine on ok, mitattiin viimeksi maanantaina). Tai no, onhan tässä muutakin kremppaa. Öisin särkee lonkkia, eikä missään asennossa ole hyvä olla. Kun joudun lisäksi käymään 5 kertaa yöllä vessassa, niin nukkuminen ei oo enää miellyttävää. Onneksi pystyn nukkuun päikkärit, muuten olisin varmaan ihan loppu.

Mä olen tässä mietiskellyt synnytystä ja olen päättänyt, etten suostu käynnistykseen. Mielummin vaadin sektion. Meillehän on siis luultavasti tulossa ISO vauva. Painokontrolli ja synnytystapa-arvio tehdään 3 viikon päästä. Oon vaan yleensä sellainen " lääkäreiden myötäilijä" , saa nähdä uskallanko vaatia mitään...

Sain tuossa pari iltaa sitten neulottua vauvalle villahaalarin ja aloitin heti tekemään villatakkia. Onpas mukava tehdä vaatteita vihdoin omalle vauvalle :)

Onko muilla pahoinvointia??? Mulla on usein nälkä, mutten uskalla syödä kerralla paljoa kun tulee niin helposti huono olo. Kai tää kuuluu " taudinkuvaan" ;)

En nyt muista mitä mun vielä piti kirjoittaa, ehkä tulee mieleen myöhemmin. Koittakaahan jaksella, loppusuoralla ollaan jo!!

violet ja masu-Aarre rv 32+5

Vierailija

nyt alkaa kyllä Lahjan tukka harmaantua...

Ei vaan, ihan hyvä jos en ihan pöljiä höpötä. Alkoi minua kyllä jälkeenpäin harmittamaan kun kirjoitin, ettei saa/kannata huolehtia vanhemmistaan yms. Sellainen on rumasti sanottu, on ihan hyvä että huolehtii vanhemmistaan, sehän osoittaa, että välittää. Tähän maailmaan mahtuu niin paljon hälläväliä tyyppejä joille muut ihmiset, jopa omat äiti, isä ja sisarukset on ihan yhden tekeviä.

Minua ei ole elämä kohdellut silkkihansikkain, päinvastoin monen monet asiat on pitänyt oppia kantapään kautta ja usein ilman omaa syytä (takana ei siis mitään kaljanhuuruista hurjaa nuoruutta alati vaihtuvine hulttiopoikaystävineen) ja on ollut asioita joiden takia on pitänyt kasvaa aikuiseksi liian varhain.

Ite olen sellainen, että huolehdin rakkaimmistani ihan liikaa ja mieleen tulee aina pahin vaihtoehto. on kyllä ollut aihettakin huolehtia ja siksi on ollut pakko oman mielenterveyden takia oppia kattelemaan asioita rennommin ja olemaan miettimättä liikaa asioita joille ei ite kertakaikkiaan voi mitään. se on vaikeaa eikä aina onnistukaan mutta koko ajan paremmin.Nyt jo hirvittää aika kun lapset alkaa kulkea Tuiskulassa perjantai-iltaisin, on tasan varmaa, että tämä mamma on housut kuralla siihen saakka kun ne sieltä kotiin kömpii..

tarkoitin kai sitä, että sinä ja miehesi ja tuleva suloinen käärö ovat elämäsi keskipiste nyt, koita keskittyä niihin ja saada niistä voimia elämään, ja vaikka kannat huolta vanhemmistasi, vastuu heidän elämästään on loppupeleissä heillä itsellään, voit vain yrittää auttaa, jos haluja ei ole mennä keskutelemaan minnekään, ei sille voi mitään. pakolla ei ketään minnekään saa. Ehkä narraamalla?? Joskus aikuisiin pätee sama kuin lapsiin, pakolla ei saa mitään aikaan mutta kauttarantain narraamalla onnistuu?........

Onhan se outoa ja turhan tuntuista kun pitkään yhdessä ollut pari eroaa, nyt kun elämä helpottaa lasten kasvaessa ja muuttaessa pois kotoa. Mutta ehkä siinä voi olla syykin(vai onko sinulla vielä pienempiä sisaruksia kotona asumassa?), monesti sitä pysytään yhdessä lasten takia, että lapsilla on ehjä koti. Kun lapset lentää pesästä ei ole enää mitään mikä sitoo yhteen. Huom. Luen Kodin Kuvalehteä ja näitä tarinoita on siellä paljon, siksi tuli mieleeni. Antaapas olla taas lahjan lahjakaat analyysit kun en oikeasti tunne vanhempiasi enkä mitään muutakaan oikeasti asiasta tiedä.

Toivotan vaan paljon paljon voimia matkaan. asioilla on tapana järjestyä!!

Nyt menen jatkamaan hommia, lepopäivää tästä ei tullut ja onneksi tytön oksennus oli vaan se kerta, tuolla tuo jo velipojan kanssa touhuaa. Häkkisänky on nyt nätisti petattuna meidän kamarissa, kyllä siitä tulikin nätin värinen!!

Vierailija

Väsyttää ihan mielettömästi.. Ei olis millään jaksanut 9 nousta kun kello kilkutti. :/ Mut pakko kun taas tänään tulee yksi kaveri käymään ja pitäis suihkussakin ehtiä käymään ennen kuin se pyyhältää kylään. En kyllä tiedä mihin aikaan se tulee, mut tulipahan taas noustua.

Alamassua särkee taas tympeästi.. :( En tiedä kyllä mistä ihmeestä nämä vatsakivut on löytänyt mun luokse tiensä, tuntuu ettei päivääkään mee ettei alkais alavatsaa, nivusia ja jalkoja särkemään. Ja kun ei oo autoa, niin pitäis kävellä mennä joka suuntaan. Jos sitä tänään jaksais raahautua kirjastoon, olis pakko. Muuten tuun ihan pöhköksi kun tuntuu ettei oo mitään tekemistä täällä. Olis edes joku kirja mitä lukea, ei viittis koko ajan istua tietokoneella. Hirvittää että miten kamalasti tää koneen koko päiväinen päällä olo lisää sähkölaskua.

Juu, taidan siirtyä sinne suihkuun. On vähän veto kylläkin pois, mutta eipä tässä muukaan auta.

Quarra ja tirriäinen rv32+0 *hokasin just et eilen meninkin päivän jäljessä laskuissa :) Ei noissa enää tahdo pysyä perillä millään*

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat