Katsoiko kukaan eilen Inhimillisen tekijän?? Oli aika järkyttävä ohjelma!

Vierailija

En tajua, miksi ne teki tollasen jakson. Yleensä ohjelma on ollut tosi mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä. Nyt herätti lähinnä ärtymystä!

" kaikilla on oikeus lapseen"

ja pah!!

paljonpa välittävätkin lapsestaan, kun ovat sitä mieltä, että ei sillä väliä, vaikka lapsi ei tietäisikään omia juuriaan!

ihan tosiko??

ja itse ovat lähtöisin " ydinperheestä" eivätkä tiedä, miten vaikeaa ihmisellä on, jos ei tiedä juuriaan!

Sivut

Kommentit (79)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

He tietävät taustansa ja juurensa ja sen, mistä tulevat.

nää sinkkujen, lesbojen ja homojen lapset tulevat vaan jostain spermapankista Tanskasta!! Siinäpä sitä onkin lapselle juuria!!

T. avioerolapsi, isä alkoholisti

Vierailija

Mun mielestä lapsi tulisi aina tehdä molempien vanhempien tahdosta ja sitoumuksesta. En hyväksy sitä, että esim. vaimo hankkiutuu mieheltä salaa raskaaksi tai että nainen baarista iskee miehen vain siitossonniksi. Sairaan itsekästä menoa!

Jos joku hyväksyy nämä edelliset niin mikä ero on enää siihen, että käy lapsettomuushoidoissa ja saa käyttää luovutettuja munasoluja tai spermaa. Kumpi on lapselle parempi tai pahempi: tiedät kuka isäsi on mutta isäsi ei halua tietää kuka sinä ole vai et tiedä kuka biologinen isäsi on, mutta sinulla on rakastavat vanhemmat.

Vierailija

lapselle on tutkimusten mukaan riitaisa ero ja sekin, että isä hylkää eron jälkeen. Esim. äitini jonka isä kuoli sodassa kokee ettei ole osannut kaivata isää.

Vierailija

Onko isättömyys mielestänne niin suuri trauma, että olisi parempi olla syntymättä ollenkaan? Kun lapsen parasta ajatellen kieltäisitte hedelmöityshoidot tietyiltä ryhmiltä, kieltäisitte myös joidenkin ihmisten oikeuden syntyä.

Minua " avioerolapsena" rasittaa suuresti se miten ydinperheessä kasvaneet olettavat minun olevan " traumatisoitunut" . Kuitenkin isä oli niin vähän kotona, että jäi etäiseksi ja olen pitänyt itseäni " isättömänä" . Kahdelle siskollenikaan ei ole jäänyt traumaa. En koe olevani " rikkinäisestä" perheestä vaikka olenkin äidin kanssa kasvanut.

Sain esikoiseni yksin ja harkitusti, yksinhuoltajuus oli minulle luonnollinen asia. Ei siksi että olisi ollut tarvetta rakastaa ketään terveeksi vaan koska en oikein tiennyt mihin siinä yhtälössä miestä tarvittiin alun jälkeen. Olin nähnyt äitinikin kasvattavan lapset ilman miestä ja se oli minusta täysin luonnollista.

Isänsä on lapseni nähnyt muutaman kerran, mutta isä ei sitten isäksi halunnutkaan kun oli lasta muutamaan kertaan luonaan pitänyt. Tämä on ollut lapselle varmasti traumaattisempaa kun pelkkä isättömyys. Vastustinkin tapaamisia aluksi, mutta oikeus päätti toisin ja määräsi lapsen tapaamaan isäänsä.

Vierailija

Tämä on loputon suo. Lapselle pitäisi taata tällä kaavalla myös sisarukset, isovanhemmat ja kenties muutakin, mitä lapsi saattaa kaivata. Minulla ei ole sisaruksia ja voin ihan subjektiivisena havaintona (jota ei tutkimuksin voi määrittää) todeta, että olen kaivannut sisaruksia ja esimerkiksi vanhempien vanhenemiseen liittyviä asioita olisi hyvä käsitellä samassa tilanteessa olevien kanssa. Samoin muistan, että lapsuudenystäväni, joka on iäkkäiden vanhempien lapsi, kaipasi valtavasti isovanhempia, joihin hänellä ei ikinä ollut mahdollisuutta tutustua.

Vierailija:

Lainaus:

Kysymys on ihmisen tunteista - kukaan ei pysty kattavasti määrittelemään (vaikka tekisi x monta tutkimusta tahansa!) sitä miltä ihmisestä loppu viimeksi tuntuu, miten suuren aukon mm. isättömyys ja isän kaipuu ihmiseen jättää. On aivan eri asia omata isä, ja olla pettynyt häneen ja hänen valintoihinsa - kuin se, ettei koskaan edes saa MAHDOLLISUUTTA tutustua biologiseen vanhempaansa. Ihan varmasti tulee rakkaudettomuuden ja hylkäämisen kokemuksia.

Vierailija

He tietävät taustansa ja juurensa ja sen, mistä tulevat.

nää sinkkujen, lesbojen ja homojen lapset tulevat vaan jostain spermapankista Tanskasta!! Siinäpä sitä onkin lapselle juuria!!

Vierailija

Pitääkö nämäkin lapselle pystyä takaamaan?

Vierailija:

Lainaus:

Kyllä varmasti lapsi kaipaa isää, jos sitä ei ole!

Viimeistään kouluiässä alkaa ihmettelemään, miksi hänellä ei ole, kun kaikilla muilla näyttää olevan. Ja muut tekee isänpäiväkortteja ja puhuvat, mitä ovat isänsä kanssa tehneet. Ja tää yks ei tiedä isästään muuta kun sen, että se on yks siittiö spermaa!

Ja murkkuiän lähstyessä on taas kerran oman identiteetin ihmettelyvaihe. Silloin " normaali" lapsikin miettii omia juuriaan ja esim. sitä, että onkohan oma äiti ja isä kuitenkaan ne oikeat. Ehkäpä hän onkin joku muu.

Niin entäpä nämä, jotka tätä pohdintaa eivät voi tehdä, kun ei ole varmuutta, kuka tuhansista vastaantulijoista voisi olla isä!

Kyllä se todellakin aiheuttaa monenlaisia ahdistustunteita, vaikka " perhe" kuinka paljon rakastaisi!

Vierailija

nykyihmisellä kun on aikaa tiedostaa kärsivänsä milloin mistäkin. On helppo antaa joillekin tietyille puitteille tai yhdelle tietylle tapahtumalle niin suurta painoarvoa, koska vastuuta omasta kärsimyksestä ja sen lopettamisesta on niin vaikea ottaa.

Totta tosiaan, ihmisellä on vain yksi elämä. Sen voi viettää niin, että nauttii olosuhteista niin kuin se on mahdollista - tai niin, että kärsii olosuhteista mahdollisimman paljon - oli syytä tai ei.

Vierailija

En usko, että yhteiskunta (ja sitä kautta lainsäätäjät) olisivat päästäneet tätä hedelmöityslakiasiaa näin pitkälle (ts. sallineet näin paljon), jos ei tätä kohtaa olisi keskustelussa ollut - on hyvin vaikeaa lähteä vetämään linjan vetoa siihen mikä on vielä hyväksyttävää lääketieteellistä " puuttumista luonnon kulkuun" ja mikä taas ei ole. Mutta itse kyllä laittaisin sen rajan siihen, kun aletaan hyväksymään lasten siittämistä anonyymeillä siittiöillä miestä vailla oleville naisille.

Ensinnäkin pohditaanpas seuraavaksi sitä mikä on " anonyymi siittiö" . Voiko sukusolun todellakin irroittaa ihmisestä omaksi erilliseksi yksikökseen ilman, että tullaan vastatusten eettisten kysymysten kanssa? Näihin kysymyksiin ei ole löydettävissä yksiselitteisiä vastauksia - kukaan ei tiedä mitä tästä seuraa, me voimme kaikki vain arvailla. Minun mielestäni ei vain ole pitkällä tähtäimellä kovin viisaasta lähteä " leikkimään" tälläisillä asioilla. Surullista on, että ihminen on kyllin älykäs osatakseen tämänkaltaisia lääketieteellisiä operaatioita, mutta ei ole kyllin viisas ollakseen käyttämättä niitä - tai ei ole kyllin viisas osatakseen linjata niiden käyttömahdollisuuden oikein.

Mutta ei mitään niin huonoa ettei siitä olisi löydettävissä jotakin hyvääkin! Tästä kaikesta voi kyllä vetää sen johtopäätöksen, että hyvinkin marginaalinen ryhmä (joskus jopa yksilö) voi saada yhteiskunnassa aikaan merkittäviäkin muutoksia - jos vain on kyllin tahtoa saada aikaan tuloksia. Ponnisteluja se vaatii - ja ei voi muuta sanoa, kun että olen kerta toisensa jälkeen ihmetellyt lesbo- ja homoparien intensiivisyyttä tämän asian suhteen. Osataan argumentoida, esittää vastaväitteitä, pystytään perustelemaan omia katsantokantoja suorastaan ihailtavalla tavalla (!) ja lisäksi tässä taistelussa ollaan oltu väsymättömiä - 10 pistettä ja papukaijamerkki.

Mutta silti - mielestäni tätä asiaa ei voida selittämällä muuttaa toiseksi. Lapsella on oltava oikeus omaan biologiseen isäänsä / vanhempaansa. Tuo asia päälauseessa - ei missään sivulauseessa sulkuhuomautuksena ja ohi mennen lausuttuna kaiken muun paatoksellisuuden päätteeksi. Lapsella on oikeus. Piste.

16

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat