Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

-- HUHTIKUISTEN keskiviikko --

Kommentit (13)

Vierailija

Meillä alkaa yöt pikkuhiljaa rauhoittumaan ja sen uskon johtuvan siitä että lopetin disflatylin ja relatippojen sekä iltapuuron kaikki kokonaan pois. Illalla vaan velliä. Yöt oli kauheeta ähinää ja pierun päkeltämistä, heräilyjä oli tunninkin välein. Nyt nukkuu poika kellon ympäri yhdellä tai kahdella maitohuikalla välissä.

Eipä miulla mitää kummempia ollut, poistun takavasemmalle ruuanlaittoon.

Ryhävalas ja Kaapo 6kk

Vierailija

...koska itselläni samanikäinen vauva. Noista yösyötöistä sanoisin sen verran , että ei vauvalla ole 5-6kk ikäisenä öisin nälkä vaan heräilystä tulee tapa ja nukahtamiseen tarvitsee sen tissin.

Meillä on kolmen lapsen kanssa käynyt samalla tavalla.

Kun olen päättänyt lopettaa yösyötöt ja tarjonnut vain tuttia tai silitellyt on yöunet parantunet muutamassa yössä ja ruvettu nukkumaan läpi yön. Tarkoittaa tietysti sitä että vauva syö päivällä tarpeeksi.

Ajattelin kommentoida koska tiedän kuinka raskasta on kun vauva herää montakertaa yössä. Kannattaa kokeilla!!!

Vierailija

.. Eli siis se, ettei tämänikäisellä ole enää yöllä herätessään nälkä? Olen lukenut samaa, mutta miettinyt samalla, että toimiiko ohje myös niiden kohdalla, jotka vasta aloittelee kiinteitä? Meillä Laura heräilee myös tosi usein, ja toistaiseksi olen antanut rintaa lähes joka kerta. Laura syö kiinteitä vasta kahdesti päivässä, eikä silloinkaan isoja määriä. Ajattelinkin lopettaa / vähentää yöimetystä vasta sitten, kun syö kiinteitä " kunnolla" ja varsinkin illalla puuron.

Meille kuuluu muuten ihan hyvää. Laura ryhtyi viikonlopun aikana (kerroinkohan tästä jo??) toden teolla voimistelemaan, ja nousee jatkuvasti kämmenten ja varpaiden varaan tai sitten konttausasentoon keinuttelemaan. Ja kurkkii samalla tositosi iloisena äitiin päin ja nauttii kun kehun sitä. Ihanaa kun lapsi on niin iloinen!

Kiitos Mareilalle anoppiempatiasta. Mulla on todellakin ristiriitaiset tunteet ja ajatukset anoppiani kohtaan. Laura on hänelle todella tärkeä, ja tiedän hänen esim. hoitavan tyttöä 100-prosenttisesti (tai yli). Hän ostelee Lauralle paljon (liikaakin) leluja ja vaatteita ja haluaisi meidän kyläilevän heillä vaikka päivittäin. Juuri toi ylenpalttisuus on mulle LIIKAA! Sen kääntöpuolella kun on liika puuttuminen meidän asioihin, ihan kuin emme aikuisia ihmisiä olisikaan. Anoppi on kerran soittanut mulle töihin ja kun silloin selvisi, että mulla oli illaksi jotain menoa niin hän kysyi huolissaan, ONKO MEILLÄ KOTONA MIEHELLENI RUOKAA??! Ja kerran hän soitti taas mulle töihin ja kysyi, MITÄ MIEHENI AIKOO LAITTAA PÄÄLLE SUKUJUHLIIN, joihin olimme menossa. Silloin kysyinkin häneltä, että pakkaanko myös kuravaatteet mukaan.... Mieheni on siis hänen pikkupoikansa, edelleen (kolmas lapsista, nuorin tietysti). Lauralla taas on aina liian vähän vaatetta päällä, kaikki esineet (esim. teepussin se päällinen) ovat liian vaarallisia hänen koskettaa, vaippaa pitäisi vaihtaa jatkuvasti, jotain " tuhdimpaa" ruokaa pitäisi jo saada äidinmaidon lisäksi, sukat piti olla jalassa kesän helteinäkin ja niin, meillä ei olisi saanut tuulettaa silloin heinäkuussa, ETTEI KÄY PIENEN KORVIIN VILAKKA. Ja sitten vielä: anoppi ei usko, että Lauran nukuttaminen on usein vaikeaa. " Eikös ne pienet ruukaa nukahtaa silloin kun on väsy?" hän on todennut noin viisi kertaa Lauran synnyttyä.

Hohhoijaa. Tulipas avauduttua.

Mutta myös mulla on oman asennoitumiseni vuoksi ongelma. Onhan selvää, että Laura on mummolle tärkeä ja mummo Lauralle, ja sehän on tosi ihana asia jos Lauralla on ympärillään monta rakastavaa ihmistä. Mun on vaan niin vaikea sietää anoppini kaikkitietävää olemista, että tulen melkein (eikä niin melkeinkään) mustasukkaiseksi, jos Lauralla on vaikka hauskaa hänen kanssaan!

Pitäisihän mun osata erottaa nämä asiat toisistaan - että Lauran ja mummon välinen suhde on oma juttunsa, ja minun ja anoppini sitten toinen. Kaikkein eniten haluaisin osata aikuisena ihmisenä ja Lauran äitinä uskaltaa sanoa suoraan mutta asiallisesti, mitä mieltä olen Lauran hoitoon liittyvistä asioista. Vielä en osaa, joten yleensä en sitten sano mitään. En siis ole toistaiseksi räjähtänyt, vaikka siltä on monesti tuntunut.

Voi ei, sorry toi vuodatus.

Kohta pitää siirtyä nukkumaan, mutta sitä ennen Vandelikselle vielä onnea autokouluun ja kaikille rikkonaisiin öihin! Ja Errj: mullakin oli kerran asunnossa talitintti, joka singahteli yksiössä päin seiniä. Suojauduin silloin pyöräilykypärällä, mutta toi sun turvakaukalokypärä oli kyllä huimasti luovempi ratkaisu!

Öitä,

t. SannaS.

Vierailija

meillekkin huomenna vieraita tulossa, joten siivoomaan pitäisi alkaa, mutta täällä sitä vaan roikutaan...

yö oli rauhaton, kuten edellinenkin...

tytsky ei rauhottunut muuta kuin viereen. Heräili vähän väliä..

Maitoa joutui antamaan taistelun kanssa, siis pullo suuhun, tai siis se tuttiosa siitä, sitten kun sen sai suuhun niin meni pullollinen maitoa.. edellisenä yönä valvottiin 2tuntia ennenkuin aloin tunkemalla syöttämään.. tajusin ettei neiti ole iltamaidon jälkeen syönyt...

Eilen ei maitoa mennyt muutenkaan aamulla eikä päivällä alas kuin 200ml.. sitten kun illalla annoin sosetta, sen jälkeen ekaksi meni vettä 50 ml ja sitten vasta kelpasi maito. Normaalimäärän kumminki imi sitten illalla,siis niin että maitoa meni normaali päivämäärä eli sen 800ml.

Niin, meillä aloitettiin viikonloppuna taas perunan kokeilu, nyt sitä jo menee mahaankin asti.. Ennenhän tytsky vain otti suuhun ja tuntui sille että ennemmin tukehtuu kuin nielee..

tulipa taas sekavaa sepostusta..

Mutta nyt siivoilemaan.. =)

Vierailija

Mä onnistuin siivoon jo sunnuntaina päikkäreiden aikana, tosin toi olohuoneen matto näyttää jo siltä että voi impata. Jos vielä pari päivää kattelis.

Mä olen ilmakylpyjen aikana vaan seurannut vaipan kaa Sofian menoa, että ei pissaa suurempaa tulis lattialle. Totesin kans että ei pyyhkeet yms. enää auta, ne jää jälkeen saman tien. Muutamat pisut on meilläkin pyyhitty lattialta ja matolta.

Meillä oli se maitoaltistus maanantaina, eikä toistaiseksi ole mitään oireita, mutta en vielä uskalla huokaista. Ihottuma on yleenä tullut vasta muutaman pv jälkeen. Nyt ollaan kotialtistuksessa, annan 5dl korviketta per päivä. Saa nähdä päästäänkö enää imetykseen takas, pitää 7 päivää antaa toi 5dl/pv. Oon koittanut pumppailla ahkerasti, mutta saa nähdä. Pidän peukkuja että ens viikolla päästään takas vanhaan imetys rytmiin.

Taidan mennä viikkaan pyykkejä vielä hetkeksi ennen kun kutsu käy!

SjaS 5.4.

Vierailija

Mun pitäis oikeestaan siivota, mutta olen nyt kuitenkin taas täällä. Hellun kanssa olen jo saanut isoimmat hommat tehtyä, eli matot puisteltua ja imuroitua. Pölyjä voi pyyhkiä sitten kun se on taas hereillä. Helkan mielestä mattojen puistelu on tosi hauskaa, se on siis liinassa ja kai se hytkytys tuntuu kivalta. Ja imuroimiseen se aina nukahtaa...

Nukkumisasioista on taas ollut puhetta. Meilläkin on yöt melko risaisia, mutta ne on olleet sitä jo jonkin aikaa. Hampaat ja liikkuminen, siinäpä ne syyt. Minä olen yleensä tökännyt tissin tytön suuhun, jos se ei ole rauhoittunut heti syliin otettaessa. Nyt olen kuitenkin testannut parina yönä, milloin sillä on oikeasti nälkä ja yrittänyt jaksaa rauhoitella sen muuten, ja yrittänyt myös jaksaa palauttaa tytön pinnasänkyyn. Mutta kun en vaan jaksa enää aamuyöllä hyssytellä, vaan lopulta tyttö päätyy aina viereen ja siitäpä se sitten aamulla herää. Mutta keskimäärin 2-3 kertaa olen yöllä lopulta syöttänyt, ja tässä on mukana aamu(yö)pala, sillä tyttö ei heti herättyään olekaan nälkäinen - ehkä siis yhden syötön sais aamuyöltä pois.

Muita " heräämisiä" on sitten 4 - x määrä... Tyttö ei siis ole hereillä, vaan silmät kiinni on puskenut itsensä pinnasängyn nurkkaan, tai on kontillaan, jne. ja ärjyy sitten siinä kun ei osaa itse rauhoittua. Suurin osa näistä havahtumisista tapahtuu kyllä klo 21-24 välillä, eli silloin kun itse vielä ollaan hereillä, joten se ei niin kovin rankkaa ole. Mutta oishan se kiva, jos tyttö osaisi nukkua rauhallisesti. Minä en kyllä ole oikein keksinyt mitään kikka kolmosta, jolla yöt saisi rauhallisemmiksi. Ei tunnu riippuvan millään tavalla päivätoimista eikä myöskään iltatoimista.

- Välihuomautus: meillä oli äsken talitiainen sisällä! Tais tulla yhdestä avoimesta ikkunasta ja säntäili pitkin seiniä hädissään. Minä fiksuna naisena kaappasin tytön turvakaukalon kypäräksi ja konttailin ovia aukomaan :D

Jaha, nyt sitten heräsi tyttökin, joten ei kun menoksi taas.

errj & H 14.4.

Vierailija

eli siivota pitäisi. Tää on kuitenkin mukavampaa...

Neidin unirytmit on täysin sekaisin! Aamulla heräsi 6.40 ja syötön jälkeen oli hereillä puolisen tuntia ja sitten nukkui 9.30 asti! Nyt sitten vasta ekoilla unillaan, yritin pitää hereillä lounaaseen asti, mutta eipä onnistunut. Taisi muuten juuri herätä... kuuluu ähinää.

Mä annoin d-vitamiinit pienestä pitäen lusikalla. Ilmankos lusikalla syöminen on alusta asti sujunut hyvin.

Ryömimisinnoitin numero kaksi (kaken jälkeen) on pallo. Se menee mukavasti karkuun ja innostaa ryömimään lisää. Tyttö menee välillä konttausasentoon ja syösyy siitä vauhdila mahalleen, saapa nähdä milloin sattuu... Ilman vaippaa liikkuminen on myös selvästi helpompaa. Olohuoneen matto on jo pariin kertaan pissattu.

Olisiko kellään vinkkejä miten hoitaa ilmakylvyt ryömijällä? Paljonpa yksi pala muvitettua froteeta auttaa, se ei ole kuin hetken siinä alla.

mallu

Vierailija

Eipä ole Anton ennen huutanut samalla tavalla autossa kun eilen. Vaikka Anton olisi miten väsynyt tai kiukkuinen,autoon on yleensä nukahdettu, ei eilen. Autoon kun laittoi, alkoi huuto, joka loppui kun auto pysähtyi ja joka kerta sama juttu. Tosi kivaa kun eilen joudutiin vielä ajelemaan aika paljon. No tänään sittten helpompaa, ei ole huudettu autossa yhtään ja muutenkin Anton on ollut rauhallisempi.

Varmaan pitää meidänkin laittaa Anton turvaistuimeen kohta, kaukalo alkaa olla liian pieni.

Saatiin kasattua meidän ruokapöytä ja se oli helppoa, ihme on tapahtunut, minäkin osasin koota tuoleja, ihana Tasokaluste, jossa huonelkalut ovat helposti koottavia ja ohjeet selkeitä. Muualta ei enä osteta huonekaluja. Sain juoda aamukahvit, pöydän ääressä. Tosin kahvit hörppäsin nopeasti ja lehdenkin vain selasin, silti.

Anoton on tajunnut lusikan idean, annan d-vitaminiin lusikalla ja nykyään Anton avaa suunsa kuin pieni linnunpoikanen kun näkee lusikan. Aikaisemmin imeskeli lusikkaa ja nuoli sitä, eikä avannut suuta kovin helposti. Tosin yritin antaa vettä pojalle lusikalla uudesta taidosta huumantuneen, poistu kyllä palautti maan pinnalle irvistämällä ja sylkemällä veden rinnuksille, ah odotan kiinteiden aloitusta. Mies odottaa enemmän, että pääsee syöttämään kulklannuppuamme, luulen että innostus katoaa nopeasti, kun perunaa on Miehellä päässä ja pieni hippusemme käkättää haltioituneena.

Illalla matsiin ja syömään, kivaa, täytyy siivota ennenkuin äiti tulee hoitamaan poikiamme. joten huomiseen

T:Mareila+huomattavasti parempituulinen Anton-poikanen 5kk

Vierailija

Nyt on rytmit sekaisin meidänkin tytöllä! Ei nukaha yöunille ennen klo 24. Eilenkin laitoin sen nukkumaan illalla 21, mut tyttö heräsikin kymmeneltä aivan pirteänä. Valvoi sitten puol yhteen asti ennen kuin nukahti yöunille. Aamulla sitten nukkuu 11 asti yöunia. Eli aivan väärä rytmi! Mitenkäs sen sitten sais muutettua?! Aivan kuin nukkuisi yhdet päiväunet silloin kun pitäsi yöunille oikeasti ryhtyä. Yölläkin Sofia heräilee noin viisi kertaa vähintään. Viime yönä söi ennen viittä neljä kertaa. Ja tuttiahan Sofia ei huoli öisin, vain tissi kelpaa. Tuntuu, että maitokin loppuu kohta, kun niin ahkerasti öisin syö. Ja pulloahan ei tietysti huoli. Oon miettinyt, että onko Sofialla nälkä, kun syö alkuyöstä niin usein, mutta sitten 5-6 jälkeen nukkuu heräämättä (yleensä) aamupäivään asti. Puuroa kyllä syö iltaisin ja muita aterioita tulee 3-4 joka päivä. Ja maidot sitten päälle.

No, onneksi sain nukuttua päiväunet tänään, kun mies oli poikien kans ulkona. Jaksaapa sitten valvoa illalla Sofian kanssa tai sitten vaikka istua tietokoneen edessä:)

TEFARICA: Minulla oli sama ongelma esikoisen vauva-aikana. Heräsin jokaiseen puhinaan ja liikkeeseen. Yöunet jäi mulla tosi risaisiksi. Meillä ei auttanut sitten muu kuin juuri tuo omaan huoneeseen siirtyminen. Sen jälkeen sain nukuttua huomattavasti paremmin. Muistaakseni muutama yö meni minulla tottumiseen, ennen kuin oikein sain nukuttua. Kannattaa ainakin kokeilla!

T: Henna ja Sofia 16.6 (sunnuntaina meilläkin ¿suuri päivä¿, ½ vuotta täynnä)

Ps. Kukahan teistä siivoilijoista tulisi meille siivoomaan? Tarvis täälläkin tehä jotain, mut kun on innostus jossain muualla.

Vierailija

Just tultiin neuvolasta ja pitäisi lähteä kohta mun vanhemmille yökylään - koko perhe tällä kertaa :) Mun ei onneksi tarvitse tällä viikolla murehtia siivouksesta, kun mies oli tosiaan siivoillut eilen, ennenkuin tultiin kotiin. Ihme on tapahtunut ;)

Aloitin tosiaan autokoulun eilen. Huoh, ekat teoriatunnit olivat ainakin tylsiä...Muut oppilaat ovat finninaamaisia 17-18 vuotiaita, johtuukohan siitä vai mistä, mutta tuntuu että opettaja puhuu meille kuin lapsille. No on siellä yksi vanhempi nainen mun lisäksi.

Meillä on ongelma: banaanikärpäsiä on tullut IHAN mahdottoman paljon!!! Ne ovat vallanneet keittiön ja yököttää oikein kun ne pörrää ruuissa ja jokapaikassa. Onko kenelläkään hyvää neuvoa niiden taltuttamiseen? On meillä aiemminkin keväisin ja syksyisin ollut, mutta nyt niitä on tosiaan aivan kamalan paljon. YÖK!!

No niin, nyt tarttee varmaan lopetella. Keskiviikon jatkoja kaikille!!!

-Vandelis

Vierailija

Mä luulen että täysimetetyillä on vielä nälkä öisin. Mutta ei kuitenkaan 10 kertaa. Meidän esikoinen heräspari kertaa öisin ja söi sillon kunnolla, sitten nämä pienemmät ovat heränneet erittäin paljon ahkerammin ja halunneet sen tissin suuhun. Olen kuitenkin huomannut että pari kertaa yössä Amanda syö kunnolla muut kerrat on vaan tavan ja turvallisuuden vuoksi tissittelyä. Ja kun ei tutti kelpaa niin ei sitten. Toki on vauvoja jotka jo vastasyntyneenä nukkuvat yöt läpi mutta pidän kuitenkin ihan todennäkösenä että isolla puolivuotiaalla joka ainoastaan saa maitoa on vielä öisinkin nälkä.

Eipä mitään kummempaa paitsi että kesäloman jälkeen ollaan oltu jatkuvasti kipeinä kaikki paitsi mies, grrr. No, vauvalla flunssat olleet aika lieviä onneksi. Nyt ollaan ulkoiltu tosi paljon lasten kanssa ja muuttopuuhat alkaa jo olla mielessä. Ylihuomenna Amanda täyttää siis puoli vuotta ja sillon on myös lääkäri. Äh, mä en nyt yhtään pysty keskittymään kun mies puhuu koko ajan ja esikoinen jankkaa että millon sä oot valmis. Hyvää yötä kaikille!!

Vierailija

Meilläkin on kärsitty uniongelmista, mutta valitettavasti ongelma koskee enemmän äitiä kuin tytärtä. Herään tyttösen ´jokaiseen önähdykseen tai kääntymiseen vieläkin, vaikka tyttö on nukkunut alusta lähtien kuin enkeli. Laitoksella jo nukkui 4h yöunia ja nyt menee jo n.12h heräämättä.. Pitäisi kuulemma siirtää neiti toiseen huoneeseen, mutten tiedä auttaisikohan, koska vaikka tyttö on mummolassa yötä en silti osaa nukkua. Osaatteko neuvoa mikähän auttaisi?? En viitsisi kuitenkaan lääkkeiden avullakaan nukahtaa, varsinkin kun isännän unenlahjat ovat niin mainiot ettei herää vaikka tyttö itkisikin.. Pelottaa että jos neitokaisella hätä niin en heräisikään...

Väsynyt äippä ja Emma tytteli

Vierailija

Piitkästä aikaa jaksan kirjotella, yleensä jään vaan lukemaan teidän jutut. Meillä yöt kans risasia, 10 kertaa tai 3 kertaa yössä tissillä, vaihtelevasti. Iltapuurot ja 5 x päivässä syönti eivät yöheräilyä vähennä, ja kun lapsi on laiheliini niin neuvolan mukaan ei yösyöntiäkääln saa vähentää.... Tuttia kun tyttö ei syö, niin yöllä sit vaan tissi suuhun, mut onneksi 5 min riittää ja sit voi taas neitin nostaa omaan sänkyyn.

Hampaita ei ole vielä näkynyt, mutta konttausta jo harjotellaan. Lapsi on koko ajan liikkeessä, niin eihän se pääse lihomaankaan. Siivosin tänään yhden huoneen lattiasta kattoon ja ikkunat kanss. Helpotti huomattavasti kun tajusin, ettei kaikkea voi mitenkään ehtiä kerralla. Huomenna sit joku toinen huone perusteellisesti.

Aurinkoisia syyspäiviä huhtiksille.

Uusimmat

Suosituimmat