Miksi käytte neuvolassa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

" En nyt uskoisi tässä(kään) asiassa neuvolaa" ... Iski tuo lause taas jostain keskustelusta silmiin ja samansuuntaisia sanontoja täällä lukee aina silloin tälläin. Itse olen terkkari ja kiinnostaisi tietää miksi äidit käyvät neuvolassa? Onko se vain paikka jossa on kiva käydä mittauttamassa lapsi ? Tietysti terkkareita on monenlaisia, mutta neuvoloilla on tietyt kriteerit ja laatusuositukset joita pitäisi noudattaa. Joskus tuntuu, että äidit pitävät terkkkareita ihan rupusakkina, että sinne pääsee ihan kuka tahansa. Jos terkkari jotain sanookin (ja neuvothan nojaavat melko lailla niihin suosituksiin) niin täällä sitten meltotaan kun terkkari sanoi taas sitä ja tätä. Mutta, jos noita suosituksia ja laatukriteereitä ei olisi, olisi terveydenhoitajien joukko vielä kirjavampaa ja neuvot sen mukaisia.

Mitä äidit siis toivovat neuvolasta saavansa? Tukea, mittauksia, käytännön neuvoja? Tarkoitus ei ole nostattaa tappelua aiheesta, vaan oikea keskustelu.

Itse toivoisin terveydenhoitajalta, että hänellä olisi kokemusta myös äitinä olosta, ei vain kirjatietoa. Onnekseni omalla terkkarillamme on lapsia ja olen iloinen siitä, että tämän terkkarin kanssa pystyy keskustelemaan asioista. Jos olen tyytymätön johonkin, uskallan sen sanoa ja jos on jotain, johon terveydenhoitaja ei osaa vastata, hän ottaa selvää ja soittaa vaikka kun on löytänyt vastauksen. Mielestäni neuvolatoiminnan kehittäminen vaatii avoimuutta ja kykyä antaa palautetta suoraan neuvolaan.

Kaisu

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

me käydään tietenkin mittaamassa jne... Se on myös se paikka, mistä lähden neuvoa kyselemään, jos jotain on mielessä. Kuitenkin meillä (ja varmaan ehkä muillakin) on niin, että sieltä saa usein sellaisia neuvoja, jotka on kuin suoraan opeteltu ulkoa jostain suosituslistasta ja jonka siis oikeastaan tiedän jo etukäteen. Joten apua ei välttämättä sitten saakaan.

Esimerkkinä on tästä lapsentahtinen imetys. Minun lapseni ei osannut kuitenkaan syödä silloin kun oli nälkä, vaan söi koko ajan vähän ja vatsahan siitä tuli kipeäksi. Neuvolan mukaan vatsavaivat ja itkuisuus kuuluu " siihen ikään" . Muualta sain neuvon kokeilla säännöllisiä syöttövälejä. Vaikka tämä kuulosti neuvolan mielestä " niiltä 70-luvun hömpötyksiltä" , niin kokeilin tätä ja se auttoi. Myös d-vitamiinit, ei terkkarin mukaan aiheuta vatsavaivoja yms oireita, joita meillä oli. Kuitenkin ne hävisivät, kun pidin vitskuista taukoa...

Eli se mitä haluan sanoa on, että neuvolalta puuttuu taito käsitellä lapsia erilaisina yksilöinä. Kaikkiin vaan sovelletaan samoja suosituksia, vaikka kuinka näkee, että lapsella on paha olo.

Kysyn kuitenkin edelleen neuvolasta apua ongelmiin, sillä sieltä saa myös hyviä neuvoja. Kuitenkin suhtaudun vähän samalla varauksella kuin myös tältä palstalta saamiini neuvoihin: ne ovat ehkä toimineet jollain muulla ja voinko soveltaa neuvoa omaan lapseen...

T: MrsH

Vierailija

Kolmannen lapsen kohdalla olen jo esittänyt neuvolaan toiveen että käyn vain " pakolliset" käynnit, eli lähinnä rokotus- ja lääkärikäynnit ja tasaikäseurannat. Enää en edes välitä niin punnituksista ja mittauksista. Meillä neuvola on siis täyttä pakkopullaa.

Meillä ei ole lasten kanssa ongelmia ja mieltä askarruttavia asioita, paitsi neuvolan mielestä pituus- ja varsinkin painokäyrät. Niitä on aikanaan puitu niin paljon edellisessä neuvolassa, että se ärsytti. Tuntuu että neuvolassa kiinnitetään enimmäkseen huomiota (tietenkin) ongelmiin ja kun meillä ei mitään ihmeempiä ole, niin käynnit ei anna mitään. Lähinnä todetaan vain että lapsi on kehittynyt normaalisti ja iän myötä tulee aina kommentti että lapsi on laiha (imetyksen vähennettyä ja loputtua pudotaan pahasti käyriltä). Kun kolmatta kertaa toistetaan samat asiat (jokaisen lapsen kohdalla sama), niin tuntuu että tiedän jo etukäteen mitä neuvolassa sanotaan, eikä käynti anna mitään.

Neuvolalta odotan ehkä enemmän vain koordinointia ja kertomista kunnassa olevista mahdollisuuksista vauvan ja lasten kanssa. Tämäkin johtuu siitä että olemme vasta jonkin aikaa sitten muuttaneet.

Hyvää neuvolassa on eri ikäkausista kertovat vihkoset ja minusta olisi hyvä että ne olisivat laajempia. Niihin esimerkit lasten toiminnasta ja vanhempien toimintamallit, olisi hyvä ehkä monillekin vanhemmille. Vähän malliin FAQ-kysymykset ja vastaukset tietyssä iässä. Tähän materiaaliin moni vanhempi voisi sitten tutustua kotona omassa rauhassa ja oppia lapsen maailmasta juuri lapsen näkökulmasta lisää. Tuntuu että neuvola pyrkii enemmän turvaamaan lapsen fyysisen kasvun ja ympäristön, kun suurella osalla " normaaleja" vanhempia on enemmän ongelmia lasten " psyykkisen" (siis käytöksen) kasvun kanssa. Meillä tuttavapiirissä todella moni on ottanut ongelmien myötä yhteyttä perheneuvolaan. Sieltä saatavaa materiaalia voisi varmaankin jaella enemmän jo neuvolan kautta? Ja perheneuvolan jonkinlainen " nettineuvola" varmaan myös alentaisi monen vanhemman yhteydenottokynnystä ja tilanteet saataisiin ratkaistua aiemmin ennen kuin tilanne muodostuu liian vaikeaksi ja ratkaisu vaatii jo enemmän.

Tämä kysymyksesi oli todella loistava! Olisi enemmänkin aihetta kysyä neuvolan käyttäjiltä ehdotuksia ja kommentteja.

Vierailija

Minusta Suomessa on mahtava neuvolajärjestelmä, joten miksipä en käyttäisi neuvolan palveluita. Mukavahan siellä on käydä lasta silloin tällöin näyttämässä.

Neuvoloiden myötähän on mm. lapsikuolleisuus laskenut huimasti.

Minä kyllä kuuntelen kulloiset suositukset kuuliaasti, vaikka aina en itse hoidakkaan lapsiani niiden suositusten mukaan. Minulla on kaksi lasta ja molempien kohdalla mm. kiinteiden aloitus on mennyt eri tavoin kun suositus. Esikoiselle aloitin kiinteät 3kk:den iässä ja kuopuksen kanssa aion siirtää kiinteiden aloitusta, koska rintamaidolla kasvaa niin hyvin ja maitoa riittää.

Itsekin hoitoalan ammatissa, joten tuota lapsen kehitystä ja noita refleksien häviämisiä ja esiin tuloja osaan seurata itsekin, mutta vieras ihminen osaa katsoa lasta eri tavalla kuin ite. Useimmat neuvolan tädit ovat olleet ihan mukavia, ja minkä ne niille suosituksille voi. Tosiasiahan se on ettei ne suositukset useinkaan päde oman lapsen kohdalla..

Kaikki kunnia neuvoloille ja neuvolantädeille!!

t. Minä ja vauveli reilut 3kk

Vierailija

juuri niissä punnituksissa ja rokotuksissa.

Minun luottamukseni meni jo ensimmäisellä neuvolalääkärikäynnillä. Lääkäri moitti minut aivan pystyyn, hän kyseli henkilökohtaisia kuten että mitäs sinä teet, vastaisin olevani kotona ja pysyväni siellä mahdollisimman kauan, ja tähän hän sitten heitti että " just joo, miehes elätettävänä, mitäs sitten kun miehes jättää sut ja lapsen?" . Meinasi itku päästä :(

Toinen lääkäri ei ole ilkeä, mutta välinpitämätön ja ammattitaidoton. Kun olin raskaana hän ei osannut diagnosoida erästä ihan perussairautta, joka onneksi ei ollut lapselleni vaaraksi. Olen harkinnut valituksen tekoa, koska saattaa olla että eräänä päivänä hän ei osaa diagnosoida tautia joka voi olla jonkun toisen lapselle kohtalokas :( Muutenkin nainen on todella tympeä eikä häneltä kannata mitään kysellä... Näkee kauas että ei häntä homma kiinnosta.

Äitiysneuvolan täti on aivan ihana, häneltä on saanut tukea ja kannustusta, toisin kuin lastenneuvolan tädiltä. Täti kysyi viimeksi että miten imetys sujuu, ja vastasin että ei suju, lapsi syö koko ajan enemmän ja enemmän pullosta kun en osaa yhtään imettää eikä lapsi imeä. Täti vaan vastasi että vai niin, nähdäänpä sitten ensi kerralla ja avasi minulle ystävällisesti oven. En edes ehtinyt kysyä onko mitään vielä tehtävissä. Se siitä imetystuesta.... Nyt me sitten ollaan kokonaan pulloruokinnalla, vaikka eihän se heidän vika ole vaan omani.

Kaiken tiedon ja tuen mitä tarvitsen, etsin ja saan täältä, kiitos teille siskot!

-Lupicaia pentuineen-

Vierailija

Kyllä kai minä vien lapseni neuvolaan jo pelkästään senkin vuoksi, että se on hänen oikeutensa. Minusta neuvolakäynnit on mukavia, pientä punnitaan ja mitataan ja katsotaan, että kaikki on kunnossa. Neuvolassa saa kertoa kuulumisia, miten on mennyt ja kuinka välillä väsyttää. Ainakin meidän neuvolatäti on kiinnostunut koko perheen hyvinvoinnista, myös isän ja sisarusten. Hyvin kokonaisvaltaisesti on meidän perhe otettu huomioon. En myöskään odota, että terveydenhoitaja olisi lääkäri, ne käynnit on sitten erikseen. Periaatteessa lähes kaikki tieto jota neuvolasta saan on nykyään jo tuttua asiaa, koska kyseessä on jo kolmas lapsi. Siitä huolimatta minusta on kiva kuulla ne samat litaniat, ikään kuin varmistuksen varmistukseksi. Pahempaa olisi se, jos terveydenhoitaja olettaisi minun muistavan kaikki asiat entuudestaan. Hyvää hoitoa ja neuvontaa ollaan saatu ja kovasti arvostamme sitä.

Vierailija

No tietysti nuo rokotukset ja punnitukset, mutta niiden lisäksi myös kaikki muu. Käydään vähän kuin varmistamassa, että lapsella on kaikki hyvin :)

Meidän terkkarilla on aimo annos järkeä, hän ei tuputa mitään tiettyä katsantokantaa vaan ymmärtää, että lapset ovat yksilöitä, eikä sama ohje päde kaikkiin lapsiin.

Vierailija

Olisi kieltämättä mullakin usko mennyt jos olisi osunut omalle kohdalle " Ikään kuuluva ripulointi" ;-) En väitä olevani terveydenhoitajana täydellinen, eihän meistä kukaan voi olla täydellinen missään asiassa, mutta suurin uskon horjuttaja asiakkaiden keskuudessa on juuri se jos ohitetaan vaikeat tai oudot asiat olan kohautuksella ja sanotaan juuri nuo taikasanat " kuuluu ikään" . Tai yleensäkin missä työssä tahansa ja elämässä yleensäkin, itsensä kehittäminen ja asioihin perehtyminen sekä jatkuva uuden oppiminen kantaa pitkälle.

Lisää keskustelua asiasta :-)

Kaisu

Vierailija

Ehkä ennemminkin tietoa siitä, mikä on yleinen käytäntö. Silloin on helpompi verrata niitä omia tapoja ja jos teen erilailla jotain, teen sen jostain syystä enkä vain, koska en tiedä miten " kuuluu" tehdä.

Neuvolan tärkein tehtävä on mielestäni seurata lapsen kehitystä. Vanhemmat eivät välttämättä huomaa oman lapsen poikkeavuuksia, koska ne tuntuvat niin tutuilta ja normaaleilta. Siis refleksien seuraaminen, painon ja pituuden mittaukset, sydämen kuuntelu, ym. Se on suurin syy sille, miksi me käymme neuvolassa.

Ja aina on tietysti myös mukava lähteä ulos kotoa jonkun syyn takia - se piristää elämää kummasti, kun on jotain muutakin tekemistä päivittäisten rutiinien lisäksi.

Vierailija

Eli mittautan lapseni neuvolassa. Myöskään meidän maitoallergiaa ei noteerattu mitenkään, kaikki on aina vaan normaalia ja " hyvin kasvaa, hyvin kasvaa, suloinen, iloinen ihana poika" .

Meillä on ihan mukava th, mutta tietotaso on vähän niin ja näin -- allergioista th:lla ei ole minkäänlaista tietoa ja ravitsemusasioissakin aika puutteellista -- kyselee minulta välillä asioita! Sama juttu oli raskausajan liikunnan yms. suhteen -- kätilö-th käytti minua tietolähteenä ja muutaman aiheeseen liittyvän tieteellisen artikkelinkin kopioin th:lle joka oli aivan innoissaan. Tykkään kyllä jutella hänen kanssaan pojasta muuten vaan, mutta neuvoina en osaa th:n juttuja ottaa -- esim. imetyssuositukset eivät näyttäisi neuvoloissa menneen kovin hyvin läpi ja tuota ihmeellistä ikkunateoriaa (joka on siis lääketieteen ja kehityspsykologian piirissä yksinkertaisessa neuvolamuodossaan tyrmätty ja hylätty aikoja sitten) viljellään yhä -- kannattaa aloittaa kiinteät jo, että lapsi oppii lusikalle, muuten " herkkyysikä" menee ohi. Montako lusikkaa käyttämätöntä aikuista muuten tunnette?

Sinänsä neuvola on hieno instituutio ja olenpa tavannut terveydenhoitajia joita kovasti arvostan mutta väittäisin, että se osa, joka th:n koulutuksesta koskee vauvoja ja vauvanhoitoa tai raskautta on kuitenkin aika lyhyt -- varsinkin lukemaan tottunut ja tietoa työkseen käsittelevä ihminen hankkii tiedot helposti itsekin. Ja itse tutkimuksiin tutustuessa myös perustelut selviävät. Th:t minun kokemukseni mukaan ovat aika huonoja selittämään asioiden syitä -- kun joskus olen niitä tivannut, aina vaan viitataan suosituksiin, muttei osata perustella miksi suositellaan. Kun itse tutustuu suositusten taustalla oleviin tutkimuksiin, ymmärtää suositusten syytkin. Ainakin meidän th, joka on siis myös kätilö koulutukseltaan, kertoi, ettei hän juuri tutkimuksiin perehdy eikä kuulemma koulutuksessakaan perehdytä, opetellaan vain tuloksia " totuuksina" . Väitti tieteen kieltäkin niin hankalaksi, ettei se houkuttele itse opiskelemaan lisää, vaan lisäoppikin haetaan toisten uusiksi säännöiksi ja suosituksiksi suodattamista tuloksista...

Mutta kivaa neuvolassa silti aina on, en jättäisi missään nimessä käyntejä väliin :)

Vierailija

seurantaa varten. Lisäksi neuvoloissa rokotetaan lapset tarttuvien tautien varalta ja jaetaan viranomaisten laatimat uusimmat ohjeet.

Aiempina vuosikymmeninä allergiaoiden alustava diagnostiikka ja hoito-ohjeiden antaminen jäi käytännössä neuvoloiden terveydenhoitajien vastuulle. Näin ei olisi saanut tapahtua, sillä terveydenhoitajien koulutus ei tuolloin kuten ei vielä nytkään riitä sairauksien diagnostisointiin.

Toinen ammattiryhmä, joka ohjasi allergioiden hoitoa olivat ravitsemusterapeutit. Ravitsemusterapeuttien näkemys ruoka-aineallergioiden hoidosta oli tuolloin hyvin kaavamainen, vaikeissakin allergioissa vaadittiin yhden ruoka-aineen mukana oloa jokaisesta ravitsemusympyrän ryhmästä ja ruoka-aineiden testaamiseksi laadittiin varsin usein lista, joka käytiin aikataulun mukaan läpi oireilun voimakkuudesta riippumatta, kerran sopivaksi havaittua ruoka-ainetta ei väliaikaisestikaan poistettu esim. pahimmaksi siitepölykaudeksi.

Neuvoloista odotettiin myös tukea vanhemmuuden alkuun. Erittäin usein tuki muuttui kiusanteoksi joko neuvolan henkilökunnan taitamattomuuden vuoksi tai ulkopuolisten häirittyä tahallaan neuvoloissa käytyjä keskusteluja. Näistä ongelmista valitettiin ja viranomaiset puuttuivat ongelmatapauksiin tarvittaessa henkilökunnan vaihtamalla. Allergioiden hyvän hoidon löydyttyä ja puhtaiden erikoisvastikkeiden tultua markkinoille tämän vuosituhannen puolella, neuvoista osattiin ohjata vauvat hoitoon jo varhaisessa vaiheessa ja uusien erikoisvastikkeiden ansiosta hoito muuttui huomattavasti aiempaa helpommaksi ja nopeasti oireilun poistavaksi.

Vierailija

suorastaan vihaan neuvolatätiäni.Kotikäynnillä ollessaan mainitsin hänelle että minua masentaa.Noh,hän oli heti tuputtamassa minulle psyykkistähoito/mielialalääkkeitä,soitti jopa jonnekkin sairaalaan ja vääristeli että minulla on muka anoreksia taustana,mikä ei pidä paikkansa.Noh..seuraavana päivänä hän soitti klo 9 aamulla ja kysyi minulta " kai olet ruokkinut lapsesi" .kun sitten yhtenä päivänä emme vastanneet puhelimeen hän lähetti meille lastensuojeluvalvojat tarkistamaan mikä tilanne meillä on kotona.(minua ei masentanut kuin ekat kaksi viikkoa ja silti kykenin hoitamaan lastani)..ja yhä tämä neuvolatäti vainoaa meitä..(jos emme jostain syystä vastaa puhelimeen hän ottaa heti yhteyttä tähän lastensuojeluvalvojaan ja lastensuojeluvalvoja viestittää että " terveydenhoitaja on huolissaan kun ei tiedä mitä vauvalle kuuluu" ) en tiedä onko tämä ikärasismia vai mitä?

Hiires + ukko + kääryle 2kk

Vierailija

Mä käyn neuvolassa lähinnä juuri punnituttamassa lapsen ja hakemassa rokotteet. En niinkään kaipaa sieltä neuvoja ym. Itselläni on ihan toiset lähteet hakea apua ja neuvoja jos on joku ongelma. Olen omasta mielestäni aika varma tässä " äitiydessäni" eikä vastaan ole tullut mitään mieltä askarruttavaa kysymystä sitten esikoisen ensi kuukausien. Ja jos tulee niin vastaus löytyy yleensä muita äitejä jututtamalla. Neuvola ei ole minulle mikään " turvapaikka" , äitiysneuvolakin vaihtui aika pian raskauduttuani äitiyspoliklinikkaan ja siellä kävin koko raskausajan rutiinitutkimuksissakin, eli neuvola ei ole kamalan tuttu paikka silläkään saralla. Lastenneuvolassa käydään kuukausittain kuopuksen kanssa ja neuvolan-täti on ihan kiva ihminen.

Jos joku lääketieteellinen pulma iskee, otan yhteyden suoraan lääkärin vastaanottoon, en neuvolaan.

Olen myöskin aloittanut lisämaidot, kiinteät, puurot, lihat, kalat ja munat sekä maitotuotteet meidän lapsikohtaista aikataulua noudattaen, en neuvolan opasvihkosta seuraten. Koska omasta mielestäni olen kykenevä päättämään milloin lapseni on kypsä mitäkin syömään ja aika samoissa olen mennyt kuitenkin neuvolan suositusten mukaan.

Usko neuvolajärjestelmään horjui kovasti kun esikoisen maitoallergiaa ei noteerattu minään neuvolassa vaan oli kuulemma " ikään kuuluvaa ripulointia" , anteeksi mitä? Mentiin yksityiselle ja lääkäri sanoi jo kättelyssä että maitoallergia kyseessä=)

Mutta kyllä kuitenkin käydään kunnan neuvolassa ja muuten hyvää palvelua olen sieltä saanut.

Touko ja Pojat 2, 5 v ja 6 kk

Vierailija

Neuvolakäynnit on mukavaa vaihtelua tähän aika yksinäiseen arkirutiiniin, siellä on mukava käydä kertomassa kuulumisia. Joskus myös askarruttaa nämä paino- ja pituusasiat. Meillä on oikein mukava neuvolantäti, mutta en ole häneltä juuri neuvoja kysellyt. Eniten apua kaipasin imetysasioihin tyttären ollessa pieni ja totesin neuvolan täysin kyvyttömäksi antamaan ohjeita lapsentahtisessa imetyksessä. Että tieto on hankittu muualta eli kirjoista, lehdistä ja tietysti netistä. Neuvolajärjestelmä on todella hyvä Suomessa, mutta jotkut yksittäiset tapaukset tietysti horjuttavat uskoa neuvolan asiantuntijuuteen. Itse en ole kovin kataliin " täteihin" törmännyt, mutta hurjia juttuja kuulee välillä. Mutta en niitä lähde tässä luettelemaan,samankaltaisia on mainittu edellisissäkin jutuissa.

Terveisiä siis terveydenhuoltohenkilöstölle: lisää koulutusta, uudempaa tutkimustietoa plakkariin ja vähemmän näitä vanhoja uskomuksia, joilla ei ole mitään totuuspohjaa.

Vierailija

Meille on kyllä osunut miellyttävä terveydenhoitaja, työkokemusta n. 30 v., joten häneltä löytyy perspektiiviä vauvojenhoitoon 70- luvun suosituksista lähtien. Hänen yleisin neuvonsa onkin:" Luota omaan intuitioosi" , ja minulle se on ollut hyvä neuvo. Hän ei muistaakseni koskaan ole " määrännyt" minua tekemään millään tietyllä tavalla, mutta on kyllä kertonut erilaisista vaihtoehdoista ja kertonut, miten hän itse minun sijassani tekisi.

Henkilökemioilla on näissäkin asioissa varmasti iso merkitys.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat