Mitä maitoa juotatte lapselle?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kysymys saattaa olla sieltä tyhmimmästä päästä, mutta mitä maitoa te annatte? Siis rasvatonta, kevytmaitoa...?

Meillä terkkari sanoi, että rasvatonta, mutta luin lehdestä että kevytmaitoa pitäisi antaa, jotta saa noita rasvoja...

Meillä kyllä on rasvaton käytössä, joten sitä ajattelin lapsellekin antaa. Mutta kunhan kyselen, miten muilla :)

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

vaikka vauvaiässä maito aiheuttikin oireilua. Leikki-iässä hän käytti pääasiassa jugurtteja, jotka rasvaisuudeltaan vastasivat kevytmaitoa ja juustoja, joiden rasvaisuus vastasi kermaa. Vanhin lopetti myöhemmin juustojen syömisen lähes kokonaan (täsäs vaiheessa maitoallergia tutkittiin jällee kerran astmaoireilun pelossa eliminaatio-altistusmenettelyllä ja taasen oli tulos:ei maitoallergiaa). Aikoina jolloin hän ei käyttänyt maitoa, hän söi kalkkitabletteja.

Kaksosista vähemmän allergiselle maitotuotteet alkoivat sopia kahden vuoden iässä, hänkin söi mieluiten jugurtteja ja viilejä. Allergisimmalle maitotuotteet alkoivat sopia kuusivuotiaana ja hän söi mieluiten keskirasvaisia viilejä ja rasvaisia juustoja.

Nyt jo lähes murrosiässä maidon käyttö on laajentunut maitoon valmistettuun kaakaoon.

Vierailija

Neuvolassa suositeltiin esikoisellekin aluksi 1-vuotiaana kevytmaitoa, koska oli ja on edelleen hyvin hoikka, samoin kuopus. Siksi en ole siirtynyt rasvattomaan. Luomumaitoa ja tavallista juodaan, mitä nyt tulee ostettua. Mieluiten antaisin navettamaitoa, mutta ei ole tiloja ihan lähellä (no, 10 km:n päässä, mutta vikasuunnassa...)

Ja kuopus siis juo janojuomaksi vielä rintamaitoa (1v2kk), ruuan seassa kevytmaitoa. Rasvaa annan molemmille vielä lisäksi leivän päällä, ihan rehtiä norm.suolaista Oivariinia muuten. Ja lapsethan nuolee leivät tarkaan puhtaiksi... Joten kyllä rasvaa saavat. Toivottavasti ei liikaa kerry niitä tyydyttydyttydyy-mitälie-rasvoja...

Vierailija

Ruoka- ja janojuomana ja aamupuuroon rasvatonta maitoa (+ rypsiöljyä), iltapuuroon kevytmaitoa. Mies antaa lapselle " terveyden vuoksi" myös ehtaa voita leivän päällä eikä välttämättä ole ollenkaan väärässä.

Vierailija

...ja " terveelliset kasvirasvat / epäterveelliset eläinrasvat" . Äidinmaidossahan on ehtaa eläinrasvaa reilulla rasvaprosentilla, mikä on myös parasta ravintoa vauvalle...

Vierailija

Meillä on tehty kompromissi ja juodaan 1%-maitoa, Gefilusta ja Ykkösmaitoa. Jostain olen lukenut, että aivojen kehitykseen tarvitaan nimenomaan sitä maitorasvaa.

Vierailija

Olen myöskin kuullut joskus sanottavan, että kevytmaito olisi parempi vaihtoehto. Toiset taas sanovat, että pitää suosia rasvattomia maitotuotteita yleensäkin. Meillä käytetään yleensä rasvatonta maitoa, joten sitä on sitten annettu lapsellekin.

Vierailija

Meillä maku ratkaise, juodaan kunnon lehmänmaito. En ole varma mutta % on suunilleen 4. Eikä siitä huolimatta ole ylipainoisia perheessä. Lapset aloittivat maiton juonnin 9 -10 kk iässä, eikä mitään onkelmia. Tervuyskeskuksessä kaan ei sanottu mitään, että ei saisi antaa. Itse juon ainakin 1-2 l maitoa päivässä. Luulen, että siitä ansiosta ollaan myös pysytty terveenä. Ollaan kipeät korkeintaan 1-2 kertaa vuodessä. Valittettavasti kaikilla ei ole mahdollista käyttä lehmänmaito tai sitten ei halua. Joku voi olla eri mieltä, mutta me käytetään ainakin oiketä maito niin kauan kuin vaan mahtollista.

Terveisiä kaikille.

Vierailija

Mielestäni ollaan menty liiallisuuksiin tuon rasvattomuuden kanssa. Puurot ja vellit ovat menneet pahasti sekaisin. Jos perheellä on normaali, terve ruokavalio eikä syödä ranskiksia, chipsejä yms. niin normaali maito on mielestäni just hyvä (no siis kevytmaito esim.). Lapset tarvitsevat rasvaa kasvuiässä (aivojen kehitys). Kamalaa, jos annetaan vain rasvattomia tuotteita kasvavalle lapselle. Jos näin tehdään, täytyy muistaa antaa oliiviöljyä tippa jos toinenkin ruokalun yhteydessä.

Vierailija

ja vaikka neuvola Keski-Suomessa kuinka väittää, että valtakunnallinen ohje on rasvatonta maitoa, niin silti Kuopio suosittelee kevyt-maitoa. Joten tehtiin kompromissi. =)

Vierailija

neuvolassa suosittelivat rasvatonta. lapsi tarvii rasvaa, mutta se rasva pitäisi olla kasviperäistä eikä eläinperäistä, eli pitäisi lisätä ruokaan pari rklusikallista kasviöljyä. itse kuitenkin päädyin kevytmaitoon...

Vierailija

että lapsi tarvii rasvallista maitoa. Ja neuvolassakin sanottiin, että jos antaa rasvatonta, pitäis tosiaan antaa tuo rasvalisä. Musta menee älyttömäksi, jos ensin annetaan rasvatonta ja sitte pitää päälle syöttää rasvaa lusikalla!!!

Sitä paitsi luotan enemmän luonnonmukaisempaan. Itse annetaan lapselle luomumaitoa. Lähinnä ehkä homogenisoinnin vuoksi - rasvojen pilkkomista epäillään ainakin yhtenä syynä laktoosi-intoleranssiin. Ja joka tapauksessa uskon sen olevan lapselle parempaa - rasvat kohdallaan ja mahdollisimman puhdasta. Itse juomme rasvatonta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat