Normaalia 1-vuotiaan käytöstäkö?

Vierailija

Olen välillä huolissani meidän 1v4kk käytöksestä. Pelkään että hänellä on autistisia piirteitä. Esim. olimme sukujuhlissa joissa oli paljon ihmisiä ja hälinää, lapsi tuntui pelkäävän kaikkia ihmisiä ja purskahti itkuun jos joku yritti lähestyä tai ottaa syliin. Samoin käänsi katseensa pois jos joku tuli juttelemaan. Muuten koko juhlien ajan puuhasi omiaan, availi ja sulki ovia edestakaisin ja kiipeili ja teki kolttosia. Olin aivan poikki juostuani lapsen perässä koko illan.

Muutenkin lapsi on koko ajan minun , siis äitinsä perässä. Isäkään ei tunnu kelpaavan mihinkään, varsinkin lapsen ollessa äreä. Lapsi huutaa niin kauan että pääsee äidin syliin. Lapsi tuntuu myös ujostelevan todella paljon isovanhempiaan joita kuitenkin näkee melko usein. Eniten huolestuttaa se, että lapsi tuntuu väistävän kaikkien vieraiden ihmisten katsetta. Lapsi kuitenkin tykkää jos omat perheenjäsenet kutittelevat häntä, silloin kikattaa innoissaan. Myös puhuu jo n. kymmenkunta sanaa sekä omaa kieltänsä.

Onko kyseessä joku ohimenevä " ujouskausi" vai pitäisikö jo huolestua? Kertookahan viisaammat ja kokeneemmat!

Kommentit (5)

Vierailija

Tässä meidän pihallakin näkee hiekkalaatikolla aika nopsaan kuka on ujo ja kuka ei.Oma poikani on sellanien heti muitten kanssa leikkivä ja haluaa olla aina siellä missä tapahtuu.Pojan vuotta vanhempiparas kaveri taas ensin vaan katselee ja seuraa sivusta eikä millään suostu tulemaanleikiin mukaan ennenkuin on tarkkaillut jonkun aikaa leikkejä.

Ja kumallakin on ns.terveen paperit. :)

Vierailija

Kai sitten vertaan liikaa omaa lastani muiden lapsiin. Esim. samoissa juhlissa ollut puoli vuotta vanhempi lapsi hymyili kaikille aurinkoisesti ja oli tosi sosiaalisen tuntuinen. Siksi tuntui että mikä meidän lasta vaivaa kun tuntuu ettei pidä ihmisistä. Mutta olihan tuo toinen lapsi jo melkein 2-vuotias, kai ikäero selittää sen..ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat