vauvan iso koko -voiko olla syy käynnistämiselle?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

elikkäs siis eilen mulla oli viikkoja 35+2 kun kävin ä-polilla ja sain tän hetkisen painoarvion... 3,1kg! mun mielestä aika ison kuuloinen, käyrällä ei ollut yläkäyrän yläpuolella, mutta lähellä ylintä käyrää. lääkäri myös sanoi, että vauvan koko vastaa enemmänkin 37+jotain.

koko raskauden ainoa pelkoni, on ollut isonkokoinen vauva. ja nyt se on sitten ilmeisesti tulossa...

kohdunsuu on jo pehmennyt ja avautunut hieman, kohdunkaula on entisellään (3cm). samoin kärsin symfyysikivuista ja olo on aika kamala.

nyt tulin yöllä miettineeksi sitä, että voiko vauvan iso koko olla syynä käynnistämiselle, ettei ainakaan menisi LA:n yli?

polilla en tajunnut kysyä, kun oli niin paljon muutakin ajateltavaa, itse toivoisin, että jos ei vauva ala itsestään tulemaan niin käynnistäisivät mieluummin, kuin että kasvaisi jättiläiseksi.

viivi ja tuleva jättiläisvauva 35+3

Kommentit (4)

Vierailija

... esikoinen ei ollut mikään " hirvittävän" iso, 4450 g, syntyi rv38+5. Kakkonen sitten jo reilumman kokonen, 57 cm ja 5300 g, syntyi rv 40+2. Tästä kolmannesta ei varmaan tuu kovinkaan paljon pienempi, joten toiveissa on, jos kokoarviot näyttää jotain isoa vauvaa, että ennemmin käynnistettäisiin ennen laskettua aikaa, kun että tarvis esim. leikata.

Vaan kuulemma sairaalassa, johon olen menossa synnyttämään, aika huonosti kokoarvioiden perusteella käynnistellään... En sitten tiedä, kunhan tässä nyt käy ensin rakenneultran, ja sitten myöhemmässä vaiheessa sitä kokoa ihmetellään, niin olen varmaan jo viisaampi.

MminnaK rv 18+1 (tai 18+6)

Vierailija

Eka painoi 3330g kun leikattiin 35+4, seuraavat kaksi käynnistettiin juuri ison koon vuoksi 37+, tyttö painoi 4010g ja poika 4520g. Molemmat tulivat hienosti alakautta, pojasta en revennyt yhtään. Olkapäät hänellä ottivat sen verran kiinni että jouduttiin vähän auttamaan ne yks kerrallaan ulos. Nytpä siis tiedän että oma " rajani" kulkee tuossa reilussa 4,5kilossa.

Eli kyllä ainakin TYKS:issä on käynnistetty ison koon vuoksi. Mulla on ollut kyllä raskausdiabetes (ei lääkitystä, vain ruokavalio) että josko se mahtaa käynnistyspäätökseen vaikuttaa.

Onnea loppuodotukseesi!

Episaletti ja vauvelit 24+1

Vierailija

Eli mulla vika lekuri oli 34+6. Lääkäri arvioi sillon painoksi saman 3100g. Sitten " vähätteli" lopulta painoa, kun kysyin, että miten isoksi kasvaa laskettuun aikaan mennessä. Sanoi, että varmaan sellanen normaalin kokoinen, ehkä 3700-3800g. Kuitenkin sanoi, että sikiö kasvaa noin 200 g viikossa. Eli kotona sitten laskeskelin, että yli nelikiloinenhan siitä tukee. Lääkäri tais vähän huijata ;(

Neuvolatäti viikko sitten (rv 37+2) arvioi senhetkiseks painoks 3700-3800. Mut sano sitten, että voihan olla myös vain 3500 g. Kyseli kuitenkin, että onko siskollani ja äidilläni mennyt yli (molemmilla on mennyt), eli tais vähän laskeskella, että ei tarviis kovasti yli mennä. Äiti on synnyttäny 3700-4300 g kokosia ja sisko 3600-3800 g kokosia. Huomenna on taas neuvola, niin aattelin kysyä tarkemmin, miltä vaikuttaa. Oon ensisynnyttäjä, että sikälikin pikkasen jännittää tuo vauvan koko. jospa vaikka pääsis tarkempaan arvioon äitipolille..

Vierailija

tosin viikkoja oli jo 42+0 kun pääsin äitipolille yliaikaistarkastukseen, sain pari tuntia aikaa järjestää esikoisen hoidon ja sitten käynnistettiin. Vauva painoi 4720g ja oli ultralla 4700g.

Seuraavassa raskaudessa jouduin käymään äitipolilla vauvojen lukumäärän tarkistuksessa, kun sf- mitta oli paljon käyrien yläpuolella koko ajan. Lapsia löytyi 1, mutta se oli iso. Samalla varattiin aika käynnistykseen laskettuun aikaan, ettei tarvi yli 5 kiloista synnyttää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat