Hormonikierukasta kysymyksiä:

Vierailija

Minulle määrättiin hormonikierukka (Mirena) erittäin runsaisiin kuukautisvuotoihin. En tarvitsisi ollenkaan ehkäisyä ja siksi tuo vähän arveluttaa, enkä ole vielä varannut asennukseen aikaa.

Seuraavat asiat mietityttävät:

- Minulla on erittäin kipuherkkä kohdunsuu. Sattuuko asennus silloin enemmän?

-Sivuoireet?? Naamani kukkii muutenkin herkästi, lisää näppyjä en kaipaisi. Lihominen huolestuttaa myös kovasti, koska olen juuri saanut itseni sopivaan kuntoon ja nyt jos koskaan lisäkilot masentaisivat.

-Asennuksen jälkioireet. Vuotaako sen jälkeen enemmän? Nytkin vuodan niin runsaasti, että tamppooni+side yhdistelmä tulee parissa tunnissa läpi. Kauanko tiputteluvuoto yleensä kestää? Voiko myös runsasvuotoisen kuukautiset loppua kokonaan? Tarvitseeko jälkikipuihin/supisteluihin sairaslomaa?

-Olenko ymmärtänyt oikein, että kierukka voisi olla jopa ilmainen Helsingissä? Vai koskeeko vain ehkäisytapauksia?

Kaikenlaiset kommentit puolesta ja vastaan tervetulleita!

Kommentit (13)

Vierailija

* runsaat kuukautiset -> vuoto ehkä väheni, mutta samalla päivien määrä piteni (ennen 5 pv, nyt 12)

* akneselkä -> ei isompia muutoksia

* ylipaino -> on lisääntynyt, mutta onko se sitten kierukan syy

* seksihalut väheni

Ennen mulla oli kupari ja todentotta suunnittelen sen vaihtoa takaisin, senkin uhalla että vuoto kasvaa taas, pääsee ainakin nopeammin ohi.

Asennuksen jälkeen meni muistaakseni pari kk ennenkuin vuoto normalisoitui, mutta tiedän tapauksia jossa vuotaa 3 kk:ttakin yhteen menoon.

Asentaminen ei sattunut, tosin mulla korkea kipukynnys.

Vierailija

Minulla laittaminen sattui PALJON. Kannattaa ottaa vähintään Buranaa alle. Minä olin vuodepotilaana sen päivän loppuun, mutta seuraavana en olut enää kipeä. Sivuoireina akneni paheni ja mystisesti lihoin kahdessa vuodessa 10 kg, vaikka väittävät ettei hormonikierukan hormonit vaikuta kuin ihan paikallisesti. Lisäksi olin jossain määrin apaattinen, mielialani ei ollut aivan normaali. Positiivista oli, että vuoto väheni niin, että pikkuhousunsuojalla pärjäsi mainiosti. Onhan se varma ja helppo ehkäisy, mutta enää en kyllä huolisi.

Vierailija

nyt harkitsen, että pitäiskö se ottaa pois.

Oireita: ennen 5 päivää kestäneet runsaat vuodot muuttuneet 10-12 päivää kestäviksi tiputteluiksi, ei kivaa!

PMS-oireet pahentuneet huomattavasti, nyt kirjaimellisesti näen punaista ja raivoan, ei kivaa!

kroonista hiivatulehdusta, limakalvot herkkinä ja täynnä pieniä haavaumia, ei kivaa!

Kivaa on, ettei oo tarvinnut sählätä kondomien kanssa ja seksuaaliseen haluun ei ole tullut muutoksia.

Mutta noi muut oireet on saaneet miettimään että onko tää sittenkään se mun juttu.

niin, ja finnejä on enemmän muttei hirveesti. paino ei ole noussut.

Vierailija

- Minulla on erittäin kipuherkkä kohdunsuu. Sattuuko asennus silloin enemmän?

En tiedä onko mulla mitenkään herkkä kohdunsuu, mutta värkki on hyvin pieni sellainen (ei tahdo spekulaa löytyä sopivaa). Asennus nippasi vähän suunilleen samalla lailla kun menkkaoireissakin ei mitenkään pahasti. Kierukka asennettiin mulle 4kk synnytyksen (sektio) jälkeen, kuukautiset eivät olleet tuolloin vielä alkaneet, mutta ultralla katsoivat munasarjojen hieman " pullottavan" , joten enteilivät jotain toimintaa.

-Sivuoireet?? Naamani kukkii muutenkin herkästi, lisää näppyjä en kaipaisi. Lihominen huolestuttaa myös kovasti, koska olen juuri saanut itseni sopivaan kuntoon ja nyt jos koskaan lisäkilot masentaisivat.

Näppylöitä ei kierukan takia ole tullut, nyt iho kukkii mulla ihan vaan pelkästään liiallisten lisäaineiden takia (muutamat synttärit ja söin liikaa makeisia ja kaikkea hyvää jota en yleensä syö -> näppylät ilmaantuivat joku aika sen jälkeen. Kierukan laittamisen jälkeen olen laihduttanut painoindeksistä 24 ->20 ja on pysynyt tässä jo puolitoista vuotta, joten minulle ei kierukka lisäkiloja tuonut.

-Asennuksen jälkioireet. Vuotaako sen jälkeen enemmän? Nytkin vuodan niin runsaasti, että tamppooni+side yhdistelmä tulee parissa tunnissa läpi. Kauanko tiputteluvuoto yleensä kestää? Voiko myös runsasvuotoisen kuukautiset loppua kokonaan? Tarvitseeko jälkikipuihin/supisteluihin sairaslomaa?

Asennuksen jälkeen oli vähäistä tiputtelua kaksi viikkoa, sitten vuoto loppui kokonaan kahdeksi vuodeksi (imetin vielä). Nyt kuukautiset tulee n. 6 viikon välein (mulla on normaalistikin ollut pitkä kierto) ja n. kahtena-kolmena päivänä tiputtelee jonkun verran ja siitä selviää pikkuhousunsuojalla. PMS oireet hävisivät kokonaan (ihanaa!!!). Itselläni ei ollut minkäänlaisia jälkikipuja eikä supisteluja asennuksen jälkeen.

-Olenko ymmärtänyt oikein, että kierukka voisi olla jopa ilmainen Helsingissä? Vai koskeeko vain ehkäisytapauksia?

Helsingin tapauksista en tiedä (asutaan pohjoisessa), mutta ainakin sinun tapauksessa voisi kysymykseen tulla melkein ilmainen kierukka, koska on runsaat kuukautiset. Kysy lisää lääkäriltä.

Vierailija

Tiedän että aiheesta ollut täällä aiemminkin keskusteluja ja olenkin lukenut niitä ahkerasti. Niissä kuitenkin on päällimmäisenä ollut kyseessä se, että mikä ehkäisyksi sopisi ja sehän ei ole minun ongelmani. Toivoisinkin kommentteja erityisesti myös niiltä, joilla hormonikierukka on runsaan vuodon vuoksi.

En oikeastaan pelkää tuota asennuskipua ihmeemmin, vaan lähinnä sen jälkeinen kunto mietityttää. Ja yleensäkin jonkinlaisten hormonien otto muodossa tai toisessa vähän arveluttaa. Minulla ei siis koskaan ole ollut ehkäisyä.

Kuutosen ehdotus kuukautiskupista voisi muuten kiinnostaa, mutta vuotoni on sitä luokkaa (mm. erittäin isoja hyytymiä), etten usko että sekään pitäisi paria tuntia kauempaa. Työni on sellaista, että välillä vessaan pääsy venyy väkisinkin neljään tuntiin.

Sellainen tuli vielä mieleen, että asennetaanko aina kierukka kuukautisten aikana ja missä vaiheessa vuotoa?

Vierailija

Kuukautiset ovat jääneet käytännössä pois

Ei ole tullut näppyjä eikä mielialanvaihtelua

Seksielämä on parantunut kun ei tarvitse leikkiä kondomien kanssa.

Vierailija

kannattaako hormoonikierukkaa laittaa?

mitäs jos tuleekin raskaaksi, ja esim. menkat on jääny pois kokonaa. miten sen raskauden huomaa?

Vierailija

Asettaminen ei sattunut, lähinnä oli epämukavan tuntuista (mutta olen tottunut kyllä kaikenlaiseen ronkkimiseen taannoisten lapsettomuushoitojen takia...). Vuotoa tuli hyvin vähän asennuksen jälkeen. Lihomisesta en osaa sanoa mutta eihän se kierukka pelkästään lihota vaan kyllä se on ihan itse se liika ravinto sinne suuhun tungettava eli pitää vaan tarkkailla ettei ala syödä sen enempää kuin nytkään. Pientä nipistelyä on välillä alavatsassa tuntunut, ei mitään sen kummempaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat