auttakaa! Asiaa yhteishuoltajuudesta..

Vierailija

Meillä on sopimus lapsen isän kanssa että hän saa lapsen hoitoon joka toinen viikonlppu. Nyt hän vaatii että hänen täytyy saada hoitaa myös viikolla kun olen töissä ja on soittamassa huomenna lastenvalvojalle. Eli miten tässä nyt käy? älkää tuomitko, mulla on omat syyni miksi en halua häntä hoitamaan

Kommentit (12)

Vierailija

Itse kun olisin tyytyväinen jos isä edes joskus olisi lasten kanssa mutta pakottaakkaan en voi! Viimeks oli heidän kanssaan juhannuksena yön, sitä ennen vuoden 2004 huhtikuussa...

Olisit tyytyväinen et sun lasten isä haluaa lastensa kanssa olla etkä kitisis turhista!

Vierailija

Sinun ei edes tarvitse mennä sinne lastenvalvojan luokse, jos olet sitä mieltä, ettet halua sopimukseen muutosta.

Isä ja lastenvalvoja eivät keskenään sopimusta voi tehdä. Jos sinä kieltäydyt, ainoa tie on oikeuden kautta.

Vierailija

10: siinä mielessä se sitoo, että ei sinun ole pakko suostua mihinkään muihin tapaamisiin kuin niihin, jotka te olette siihen sopimuspaperiin laittaneet. Jos et suostu, isällä ei ole mitään keinoja siihen, että hän voisi vaatia lapset muulloin luokseen tai vaikkapa tulla kotiisi sillä verukkeella, että hänen pitää saada tavata lapsia. Jos sinä taas suostut isän ehdottamiin ylimääräisiin tapaamisiin, se on sinun ja lapsen isän välinen sopimus - suullinen sopimus, ellette sitten laadi siitä uutta kirjallista sopimusta ja käy vahvistuttamassa sopimusta lastenvalvojan luona tai hae vahvistusta Käräjäoikeudelta.

Jos sinä et suostu, isä voi tietenkin hakea lisätapaamisia oikeusteitse, ja siitä sitten aikanaan tulee päätös - usein siinä välissä on kuitenkin neuvotteluja ja selvityksiä, eli ihan noin vain se päätöskään ei tule.

Eri asia sitten on se, onko järkevää lähteä asiasta lapsen isän kanssa neuvottelemaan ja miettiä jotain järkevää kompromissiratkaisua välttyäkseen isolta riidalta ja kireiltä väleiltä. Mutta jos olisi niin, ettei se sopimus ole sitova, niin eihän sopimuksilla olisi mitään merkitystä! Siksi kannattaa sopimus laatia mahdollisimman tarkaksi, mukaan lukien kellonajat sun muut, jos tuntuu yhtään siltä, että asiasta voisi tulla riitaa.

Näissä sopimusasioissa ja oikeuden päätöksissä on se kenkku juttu, että täytäntöönpano on vaikeaa, jos tapaajavanhempi ei noudata sopimusta eli ei ota lapsia luokseen silloin kuin on sovittu. Häntä ei voida velvoittaa tapaamisiin. Toisinpäin taas, jos sinä et luovuta lasta tapaamisiin silloin kuin paperissa lukee, isä voi hakea täytäntöönpanoa,joka sekin on pitempi prosessi, en sitä tässä ala nyt selvittämään.

Mutta summa summarum: Sinä ole sopimuksella sitoutunut noudattamaan sitä paperia, jonka te olette lapsen isän kanssa tehneet. Ylimääräisiin tapaamisiin sinun ei lain mukaan ole pakko lasta antaa. Eri asia on sitten se, niinkuin jo sanoin, onko se joustaminen joskus järkevää (aina ei ole, lähtee vain lipsumistaan lipsumaan, toisinaan taas joustaminen säästää isolta tappelulta).

Vierailija

lisäksi voit soittaa itse ensin ja sanoa että mies painostaa. Miksi et halua että hoitaa? senkin voit kyllä sanoa lastenvalvojalle.

Vierailija

Ei se lastenvalvoja niitä sopimuksia tee vaan sinä ja lastesi isä. Sinun pitää tietää, mitä haluat ja miksi, ja millaiseen sopimukseen olet valmis suostumaan. Kun teillä on jo vahvistettu tapaamisoikeussopimus, kyseeseen tulee sopimuksen muutos, jonka voi tehdä lastenvalvojan luona. Mutta sopimus on sopimus, eli jos sinä et ole valmis sopimusta hyväksymään, sopimusta ei synny. Silloin isä voi halutessaan viedä asian oikeuteen eli hakee käräjäoikeudelta muutosta nyt voimassaolevaan sopimukseen. Aluksi sieltäkin tiedustellaan halukkuuttasi sopimuksen tekemiseen, ja jos edelleenkin olet sitä mieltä, ettet halua muuttaa nyt voimassaolevaa sopimusta, oikeus päättää asiasta aikanaan.

Pitkä prosessi se on, voi viedä puoli vuotta, joskus jopa kauemmin.

Mutta oleellista on se, että sinä tiedät, mitä haluat, mietit perustelut ja pidät pääsi. Monilla on virheellinen käsitys siitä, että lastenvalvoja tekee päätöksiä - jotkut tulkitsevat hänen kysymyksensäkin sellaisiksi. Lastenvalvoja kysymyksillään yleensä pyrkii auttamaan vanhempia ajattelussa eteenpäin, eikä hänen tehtävänsä ole toimia toisen tai toisen vanhemman puolestapuhujana eikä myöskään taivutella kumpaakaan vanhemmista suostumaan sellaiseen sopimukseen, johon vanhempi ei ole halukas. Yksinkertaista - ei vain laita nimeään paperiin. Siinä se on.

Vierailija

Mä justiin itse hoitelin tässä kahden lapsen ja heidän isän tapaamisasioita, ja lastenvalvojan kommentti oli tyly. Sopimus on sun ja isän välinen, vaikka kuulemma paperissa sanotaan, että tapaaminen on joka toinen viikonloppu..sinä ja sinä päivänä, ei se sido mihinkään, ja kuulemma isällä on yhtälailla oikeus tavata lapsiaan muulloinkin, ellei ole jotain todella rajua syytä siihen ettei isä ole sopivaa seuraa lapsille. Plaa...plaa. Mitähän mä tässä voisin sitten oiken tehä? Mullakin vähän paha tilanne tapaamisasioiden suhteen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat