Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus ja astma

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Sain koemielessä astmalääkket käyttööni kolmeksi kuukaudeksi (Flixotide ja Ventoline). Olen tällä hetkellä ihan hyvässä kunnossa, mutta kesän aikana oli raskasta hengittää ja nyt astman mahdollisuutta tutkitaan.

Onko täällä odottavia, jotka käyttävät näitä lääkkeitä? En ole vielä raskaana, mutta sekin mahdollisuus on olemassa koska tahansa, kun ehkäisy on jätetty pois...

Lääkkeissä näytti olevan, että raskauden aikana tulisi käytöstä keskustella lääkärin kanssa. (Näinhän se on yleensäkin lääkkeiden kanssa...)

Ajattelin vain kysyä, että onko täällä joku, joka tietäisi täytyykö lääkettä vaihtaa raskauden aikana vai onko saanut jatkaa kyseisten lääkkeiden käyttöä normaalisti?

Kommentit (7)

Vierailija

Itsella on astmaoireet onneksi kadonneet enka ole laakitysta tarvinnut muutamaan vuoteen. Kuitenkin viime raskaudessa tuli hengenahdistusta (jonka sitten myohemmin kylla itse totesin tod. nak. raskaudesta johtuneeksi) jolloin mulle sanottiin ihan vanhan astmataustani perusteella etta seka salbutamolia eli avaavaa etta kortisonia suihkeena eli tulehdusta rauhoittavaa (sitahan noi sun laakkeet ainakin muistaakseni on) saa kayttaa. Salbutamolissa on se hyvakin puoli etta ehkaisee ennenaikaisia supistuksia, tosin se tarkoittaa sita etta ihan synnytyksen lahestyessa sen kayttoa pitaa miettia.

Vierailija

Mulla kanssa astma ja samat lääkkeet kuin sullakin. Osotan esikoista syntyväksi joulukuussa. Näitä lääkkeitä saa ainkin syödä ja pitääkin syödä, kun lääkärissä sanoivat että raskaudn aikana astma joko pahenee, pysyy samana tai helpottuu. Ite söin kesän (pahinta aikaa mulla) Just flixotidea päivittäin ja neljä annosta per päivä. Ja lisäksi nenä suihketta ja silmätippoja. Histamiineja ei saa syödä, kun ei olla tutkittu miten paljon ne vaikuttaa sikiöön. Tai jos on ihan pakko, niin se vanhin antihistamiini, joka kuulemma väsyttää eniten.

Sellasta. Ite olin ihan paniikissa kun kuulin raskaudsta eikä alkuun kukaan kertonut mitä lääkettä voi syödä ja mitä ei. Mutta kysyvä ei tieltä eksy! :)

Tsemppiä sinulle!

Joulumöhis ja rv32+1

Vierailija

joo kuhan täälä taas sekoilen ja opettelen käyttämään konetta..heh.itsellä on ollut astma jo 3v lähtien ja samoja lääkkeitä käytän eli flixotideä ja ventolineä ja olen raskaana.lääkäri sanoi että niitä pitä käytttää säännöllisesti ja niistä ei ole mitään haittaa vaan jos ei ota kun tarviaa niin silloin siitä on haittaa enemmän itsellesi ja lapsellesi joten ihan rauhassa vaan voit ottaa jos on tarvetta:)

nekku11 ja möykky

Vierailija

Astmalääkkeet on pääsääntöisesti hyvin turvallisia raskauden aikana, mutta jokaisen pitää tietysti käydä oma lääkityksensä lääkärin kanssa läpi kun on raskauden havainnut, että voidaan vielä varmistaa lääkkeiden sopivuus.

Lisäksi vielä astmalääkkeet ovat yleensä suihkeita ja vaikuttavat paikallisesti keuhkoissa eivätkä vaikuta niin laajasti kuin tabletteina otettavat lääkkeet.

Yritysvaiheessa vasta varsinkaan en mitään huolta asiasta kantaisi.

Uusimmat

Suosituimmat