Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin ihmisten rahat menee?!?

Vierailija

Täältä on viime aikoina saanut lukea useitakin keskusteluja ja valituksia pienistä palkoista, jotka eivät riitä mihinkään.

Meidän perhe on (kai) keskituloinen tai jonkun mielestä varmaan pienituloinenkin: itse tienaan nettona 1200 e/kk ja mies 1600 e/kk. Meillä on iso ok-talo jonka lainaa lyhennämme 1100 e/kk ja lisäksi on muut asumiskulut (sähkö, vesi, vakuutukset, jätehuolto, kunnossapito jne.) päälle. Autoja on kaksi, samoin päivähoidossa olevia lapsia.

Siltikin huomasin jälleen kerran, että säästöön lomamatkakassaan jäi taas edellisestä palkasta useampi satanen. Siitäkin huolimatta, että kuukauteen on mahtunut ravintolakäyntejä, yllättäviä terveydenhoitokuluja ym. normaalikulutuksen lisäksi.

Toki katson kaupassa että ostan edullisinta vaihtoehtoa (jos se ei tapahdu laadun kustannuksella), ja lapsille tulee arkikäyttöön ostettua jonkin verran kirppikseltä (tai Huuto.netistä :)) siistejä vaatteja. Mutta muuten emme elä mitenkään penniä venyttäen. Jätetäänkö me maksamatta epähuomiossa jotain kaikille kuuluvia maksuja vai miksi meillä ei ole mitään valittamista palkoistamme?!?

Kommentit (4)

Vierailija

menoerämme ovat mökkilaina 250/kk, vuokra 660/kk, minun lainanlyhennukseni 130/kk, elatusmaksu 112/kk, puhelimet yhteensä n. 60-70/kk Tässä siis vakiot, sitten on niitä kuukausia kun tulee sähkölasku, autonvakuutuksen ja muuta ylimääräistä.

Ulkona käymme usein joten siihen uppoaa rahaa, sekä mökkireissut, ruoat... Kaikki menee mikä tuleekin.

Vierailija

...vaan kaikki menee mitä saa. Mitä enemmän on rahaa sen enemmän ostellaan ja otetaan isompia lainoja.

Meilläkin eräs tuttavapariskunta joista molemmat ovat hyvin ansaitsevia, silti heillä on rahat loppu...

Me taas, minä hoitovapaalla ja mies pienipalkkaisessa työssä.(noin 1000¿ jää käteen) Ja silti meillä on varaa elää normaalia elämää ja itsestämme tuntuu että hyvin tässä pärjätään... Ei meiltä lopu rahat kesken.

Vierailija

Jokainen perhe on ainutlaatuinen kulutustottumuksiltaan. Toiset perheet käyttävät rahojaan dvd-levyihin, lehtien tilauksiin, tv-lupaan, puhelinlaskuihin, vaatteisiin jne. Toiset taas lainaavat lukemista ja katselemista kirjastosta, ostavat esim. ulkoiluvaatteita vain joka toinen tai kolmas vuosi, eivät omista televisiota, saavat sanomalehden opiskelijahintaan tms.

Elämä on.

Itse en ole ostanut itselleni noin 8 vuoteen ulkoiluvaatteita tai -jalkineita. Nyt sitten olen tänä vuonna ostanut kaiken uusiksi eli rahaa on palanut melkoisesti ihan kävelykenkiin, ulkoilutakkiin, kyläilytakkiin, toppatakkiin, talvisaappaisiin, pipoon, käsineisiin jne... Kyllähän sitä tuli säästettyä kahdeksan vuoden aikana melkoisesti, mutta nyt on pakko ostaa, kun entiset ovat kaikki järkiään hajalla ja suunnilleen lahoavat päälle...

Uusimmat

Suosituimmat