Kokemuksia PHKS:n synnytysosastolta?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei kaikki päijät-hämäläiset äidit!

esikoista odottelen ja ajatukset menevät jo välillä synnyttämiseen. Kuulisin mielellänne kokemuksianne Päijät-Hämeen Keskussairaalasta synnytyssairaalana. Oliko ruuhkaista? Oliko henkilökuntaa riittävästi? Koitko tulleesi kuulluksi toiveissasi? Jne.. Ruusuja vai risuja?

-Niittyheinä

Kommentit (8)

Vierailija

Kätilöt olivat lähes kaikki ihania, vain yksi vanhemman puoleinen nainen sai pahan mielen. Käytös oli todella tylyä ja kylmää, enkä saanut häneltä vastauksia kysymyksiini, onneksi ei kuitenkaan ollut tämä kätilö synnytyksessä:)

Sitten osastosta sen verran...en voi kylläkään väittää olevani kovinkaan tyytyväinen. Oikeastaan mitään tietoa en saanut hoitajilta, vaikka olivatkin mukavia ja joku taisi jopa sanoa vastaukseksi, että etsi kansiosta (siellä huoneessa oli sellanen tieto-kansio)! Mitenkään kiire ei hoitajilla ollut, kun ei ruuhkasta ollut tuolloin tietoakaan.

Niin ja meinasin vetää kyllä herneet nenään, kun luin raportista, että tytölleni oli annettu lisämaitoa! Tein kyllä mielestäni selväksi, että haluan ja aion imettää, mutta eipä olleet hoitajat kuunnelleet toiveitani, vaan olivat lupaa kysymättä antaneet lisämaitoa. Onneksi kuitenkin vauva hylki pulloa JA tuttia, joka sekin oli annettu lupaa kysymättä ja sain imetyksen käyntiin.

Kannattaa siis olla tosi tarkkana, että toiveita kuunnellaan, nyt ainakin tiedän varoa, kun menen tätä kakkosta synnyttämään.

Ei oo tarkoitukseni pelotella, mutta tämä oli oma kokemukseni ja pääosin kaikki oli ihan ok. Nämä pari juttua vaan jäivät kaivelemaan..

Vierailija

Kätilöt olivat mukavia. Ainoa näin jälkeenpäin negatiivinen asia oli se, että ennen synnytyssaliin lähtöä sain odotella ikuisuuden hoitajaa/kätilöä, kun vuoro vaihtui ja niillä oli joku palaveri.. Sitten jäi kipujutskat saamatta, mutta onnistuihan tuo ilokaasullakin :)

Ruuhkaa ei joulukuussa 2004 ollut ja huoneetkin oli koristeltu jouluisiksi.

Ekaa synnyttäessä ei osannut itse pyytää eikä vaatia mitään, nyt toisella kerralla on vähän viisaampi ja osaa pyytää esim. kipulääkkeitä ajoissa..

Vierailija

2 kertaa olen ko. sairaalassa synnyttänyt, viimeksi joulukuussa 04. Henkilökunta oli mielestäni mukavaa, mutta tuolla toisella kerralla varsinkin olettivat, että tiedän jo kaiken, koska olin synnyttänyt 1,5-vuotta aiemminkin... mitään ei kerrottu ilman kysymistä. Esikoisen aikana sai vähän paremmin opastusta.

Itse synnytyksiin olin vähän pettynyt, kun en kummallakaan kerralla saanut haluamaani epiduraalipuudutusta. Ensin oli kuulemma liian aikaista ja sitten liian myöhäistä. Molemmat synnytykset sitten hoidin pelkän ilokaasun avulla ja kieltämättä aika tuskaista oli. Toisella kerralla vielä painotin, että haluan ehdottomasti jonkun puudutuksen... eikä sekään synnytys nyt niin kovin nopea ollut (10h), joten vähän ihmetyttää, että ei sitä piikkiä " ehditty" antaa.

Kotiin pääsin molemmilla kerroilla silloin kuin halusin (viimeksi 2pv synnytyksen jälkeen) enkä ainakaan minä joutunut kauaa odottelemaan lääkärintarkastusta. Ruoka oli ihan hyvää eikä kummallakaan kerralla ollut pahempia ruuhkia. Ensimmäisellä kerralla sain oman huoneen ja toisella kerralla meitä oli 2 äitiä neljän hengen huoneessa.

Kareen & pojat 2v4kk ja 9,5kk

Vierailija

synnytin esikoiseni lokakuussa 03. Synnytyksessä mukana olleet kätilöt olivat todella ihania, ensikertalaisena en osannut paljoakaan toiveita esittää mutta kaikki sujui todella loistavasti. Ilokaasua en halunnut, koska olin kuullut että siitä tulee huono olo, mutta kätilö kehotti silti kokeilemaan ja kaasu olikin todella hyvä menetelmä. Myös synnytyksen käynnistänyt lääkäri oli todella mukava nuori nainen.

Sen sijaan osaston henkilökuntaan en ole ollenkaan niin tyytyväinen. Tulin osastolle puoliltaöin enkä monen tunnin synnytyksen jälkeen todellakaan ollut kiinnostunut siitä, halusinko aamulla kahvia vai kaakaota, mitä joku hoitaja tuli kaavakkeensa kanssa kyselemään. Lisäksi lisämaidon saaminen isolle pojalle oli työn ja tuskan takana, en todellakaan jaksanut koko aikaa imettää menetettyäni verta toista litraa. Lisäksi henkilökunnan puheet olivat monelta osin ristiriitaisia, ja ensikertalaisena olin vähän hukassa. Lähtötarkastusta odotin minäkin niin kauan, että taisi siinä jo itkukin tulla =(

Pääosin hyvillä mielin lähden kuitenkin helmikuussa synnyttämään, nyt toisella kertaa sitä luultavasti osaa itsekin vaatia jotakin. Ehkäpä tapaamme siellä helmikuussa =)

Vierailija

Synnytin esikoisen marraskuussa -02 ja sain mielestäni silloin hyvää palvelua. Tosin hoitajista oli todella paljon sairaana ja sijaisia oli hoitajista suurin osa.

Kätilö sanoi, että kesällä on ne pahimmat ruuhkat.

Ruuhkaa ei silloin ollut ja sainkin olla toisen sairaalapäivän ihan ypönä kolmen hengen huoneessa.

Ainoa mitä sai odottaa oli lääkärin lopputarkastus. Se tuntui ikuisuudelta etenkin kun halusi pian päästä vauvan kanssa kotiin.

Ruokakin maistui jotenkin niiiiiiiiin hyvältä...nam!!

Positiivisin mielin odotan tulevaa tammikuuta ja uuden vauvan tuloa maailmaan.

-tt-

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat