Äitiyspäiväraha 6 kk tulojen perusteella jos sairaslomalla?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

Onko kellään kokemusta, mistä tuloista Kela laskee äitiyspäivärahan, jos tarkoituksena on ollut hakea 6 kk tulojen perusteella, mutta joutuukin jäämään sairaslomalle vaikka paria kuukautta ennen äitiyslomaa? Tiputtaako tuo sairaspäivärahakausi myös äitiyspäivärahaa (koska 6 kk tulot on pienemmät kuin jos olisi ollut töissä koko ajan) vai onko tuossa joku kohtuus/järkiharkinta koska terveenä ollessa olisin kuitenkin saanut vakkarityössäni sitä samaa palkkaa koko 6 kk?

Entä mahtaako lokakuinen lakimuutos vaikuttaa tähän mitenkään?

Kiitos jo etukäteen kaikista vastauksista!

T:Tilhi

Kommentit (6)

Vierailija

Jos lyhyt sairasloma, josta saat palkan, se laksettaan mukaan (mulla huono juttu, koska peruspalkka pienemipi kuin se jota ylitöineen täysissä voimissa hankin), mutta jos pitkä sairaslomaja tippuu sairaspäivärahoilla, sitten se jätettään laskuista pois. Muuten meillä ovat kyllä aika tarkkoja, miltä ajalta ne palkkatodistukset saa toimittaa.

Vierailija

Mulla ainakin palkanlaskija laittoi kauden ennen sairaslomaa! Ilmeisesti ei ihan niin tarkkaa ole, kun kelassa laskettiin toimitettujen tietojen perusteella rahat. Palkanlaskijakin vielä sanoi laskevansa parhaat mahdolliset kuukaudet tulotietoihin. Että ei tarvitse sairaslomaa laskea mukaan!!

caron rv 26+4

Vierailija

Jäin heinäkuun alusta sairaslomalle ja laskettu aika vasta 24.11. Mulle kela laski vuoden alusta 6kk ja niistä tuli sairaspäivärahan ja äitiyspäivärahan päiväraha.

Vierailija

Miten kauan työnantajat normaalisti maksaa palkkaa sairaslomalta ennen kuin tippuu Kelan sairauspäivärahalle? En tiedä meidän työehtosopimuksista tai muista, mutta äippälomalta on näköjään ollut talossa tapana maksaa 3 kk:n palkka.

En oikein kehtais mennä kysymään, nyt kun vielä töissä olen, etteivät epäile mun vain " taktikoivan" itseäni sairaaksi...

Tilhi

Vierailija

Minulla kävi juuri noin vuonna 2003. Jäin sairaslomalle 1,5kk ennen äitiyslomaa. Äitiyspäiväraha laskettiin samasta 6kk:n tulolapusta kuin sitä edeltänyt sairauspäiväraha. Eli täydet 6 kuukautta ennen sairauspäivärahakauden alkua. Tässä minulle kävi kunnon munkki. Minulla tulot vaihtelivat kuukausittain tekemieni tuntien mukaan ja näin saatiin mukaan vielä kevään lihavia kuukausia. Myöhemmin raskausaikana en ollut jaksanut tehdä enää ihan maksimi tunteja.

Vierailija

kestää yli kuukauden äitiyspäiväraha lasketaan edeltävien 6kk tulojen mukaan. Alle kuukauden sairaslomassa sairsloma-ajan palkka lasketaan mukaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat