Perintöverosta ja lesken eläkkeestä

Vierailija

Päivän piristyksekseksi kävin pohtimaan, miten pärjäisin jos aviomieheni ja lasteni isä kuolisi. Eli kun meillä on kokonaan maksettu n. 300 000 euron arvoinen asunto, paljonko minulle ja lapsille tulisi perintöveroa? Eli pitäisiköhän minun ottaa lainaa vain selviytyäkseni veroista? Entä miten suuri on leskeneläke, riittäisiköhän se nykyisen elintason säilyttämiseen, jos perheen suurituloinen heittäisi veivinsä?

Vähän makaaberia miettiä näitä, mutta mistä sitä koskaan tietää mitä tulee eteen...

Kommentit (13)

Vierailija

Sunhan se on. Eli lapset maksaa talon puolikkaasta perintöveroa, mutta mulla on semmoinen mielikuva että lesken hallintaoikeus jotenkin tiputtaisi sitä veroa. Olenkohan ihan hakoteillä?

Vierailija

Päivän piristykseksi vastaan, vaikka kaikkia tarvittavia tietoja ei olekaan. Sinulle ei tulisi perintöveroja lainkaan, koska et peri miestäsi. Lapset perivät miehesi osuuden asunnosta, jos hän on köyhempi osapuoli eli 150 000 euroa. Koska sinulle jäisi leskenä asumisoikeus, niin tämä pienentää omaisuuden arvoa. Arvon piennennys riippuu iästäsi, mutta sen voi laskea kaavalla 12 X 5 % X 150 000 = 90 000. Eli Lapset perivät 60 000 euroa. Tämä jakautuu nyt lapsien kesken. Mitä enemmän lapsia, niin sitä vähemmän veroja. Yksi lapsi makaisi tuosta summasta veroa 7335 euroa.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Eikös tuo työnantajan ryhmähenkivakuutus korvaa vain jos kuolee työaikana (tosin riippumatta siitä mihin).

Eli jos kuolee viikonloppuna, lomilla tai muuten työajan ulkopuolella (vaikka klo 16:30 jos työaika on 8-16) niin vakuutus ei korvaa yhtikäs mitään. Sen varaan ei siis kannata pahemmin laskea mitään...

Vierailija

Eli minä ja kaksi lastamme perisimme 150 000 arvosta asuntoa. Perintöveroa tulisi siis reilut 20 000 kaikkiaan ja käytännössähän minä maksaisin sen kaiken... Aika kamala ajatus, että vain jotta voismme lasten kanssa asua edelleenkin omassa kodissamme, joutuisimme maksamaan valtiolle tuollaisen summan pankkilainalla. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että perheen yhteisen kodin pitäisi olla vapaa perintöverosta, vaikka muuta omaisuutta verotettaisiinkin!

Vierailija

Entäpä onko teillä avioehtoa? Entä testamentti? Kaikki nämä vaikuttavat tietenkin perinnön arvoon ja samalla perintöveroon.

Koskapa en tiedä näitä niin simppelisti sanottuna: perintövero on 16% peritystä omaisuudesta ykköskategorian perijöillä (johon mm. puoliso ja lapset kuuluvat).

Leskeneläke on 5/12 osaa miehen laskennallisesta eläkkeestä. Joka on taas maksimissaan 60% miehen palkasta.

Vierailija

Perintövero määräätään siitä, mitä perukirjaan laittaa arvoksi. 25 % aliarvostus hyväksytään. Jos aikoo myydä, perukirjaan kannattaa laittaa todellinen arvo, koska myyntivoiton vero on korkeampi kuin perintövero.

Vierailija

Työntekijäin ryhmähenkivakuutus

Työnantajan on otettava työntekijäin ryhmähenkivakuutus, kun alalla on tätä edellyttävä valtakunnallinen yleissitova työehtosopimus.

Vakuutukseen kuuluvat työntekijät sekä ne yhtiömiehet ja osakkaat, jotka on vakuutettu lakisääteisellä tapaturmavakuutuksella.

Pohjola veloittaa ryhmähenkivakuutuksen maksut lakisääteisen tapaturmavakuutuksen laskutuksen yhteydessä työnantajilta.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

ja et kai sä siitä omasta puolikkaastasi maksa veroa

Sunhan se on. Eli lapset maksaa talon puolikkaasta perintöveroa, mutta mulla on semmoinen mielikuva että lesken hallintaoikeus jotenkin tiputtaisi sitä veroa. Olenkohan ihan hakoteillä?

Lesken hallintaoikeus tiputtaa vain jonkinverran lasten maksamaa vero-osuutta. Ei kuitenkaan ap:n. Mutta silloin pitäisi olla testamentti jossa olisi tämä lesken hallintaoikeus erikseen mainittu.

Vierailija

jonka suuruus määräytyy työntekijän iän mukaan, sis. myös lapsikorotuksen jokaisesta lapsesta esim. alle 50 v korv.summa noin 15000 ¿ ja joka lapsesta n. 14000 ¿ taparurma korotus 50 % (vakuutus on pakollinen). Lisäksi alaikäiset lapset saavat myös perhe-eläkettä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat