Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liitoskipuihin vinkkejä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Auts, olin ihan unohtanut miltä nämä liitoskivut tuntuvat. Oikea kankku oireilee pahan kerran (onneksi vain sieltä), tuntuu kuin joku pistäisi piikillä yläkankkuun. Joudun istumaan työssäni paljon, ja se ei selvästi paranna asiaan.

Onko ainoa lääke lepo, vai auttaako lämpö, venyttely, kävely, yms?? Olen jo unohtanut nämä jutut parissa vuodessa.

Pipsukka 15+3

Kommentit (7)

Vierailija

Lääkäri määräsi vielä panacodia, jonka avulla sai edes yöni nukuttua!

Itkien panen iltoisin maate.Pitkät istumiset ja sivuttainen jalan liike pahentavat vain oloa. Pieni liikkuminen on helpointa. Istuminen kovalla ja tarpeeksi korkealla on ainakin mulla helpointa. Erehdyppäs makoilemaan tai istahtamaan liian pehmeälle :/ Ylös ei pääse kuin toisten avustamana!!!!

Waimo72 & masuli 39+2

Vierailija

Se nimittäin tuntuu selän puolella. Mulla on selkä tosi arka paikka näi raskausaikana ja iskias vaivaa. Se tuntuu nimenomaan vähän kankun yläpuolella, pahimmillaan vihlaisee niin että menee jalka alta. Liitoskivut tuntuu sitten tuossa edessä häpyliitoksessa, ja niitäkin on, melko lailla. Teen myös istumatyötä ja päivän jälkeen ei kyllä millään huvittaisi nousta ylös tuolista kun tietää että sattuu.

Mulla on nyt molemmat vähän helpottaneet kun lopetin töihin pyöräilyn, siinähän istutaan ja vielä oikeen vatkataan liitoksia, ei hyvä. Mutta ei niihin oikein muu auta kun lepäily (kun löytäis vielä sen hyvän asennon!) kevyt venyttely (ei liikaa!) ja ehkä lämpö, tietty sitten lääkkeet pahassa tapauksessa.

t. Tuuliina 22+2

Vierailija

Kipu kankussa viittaisi minustakin enempi iskiastyyppiseen vaivaan. Liitoskipuihin auttoi ainakin minulla levon lisäksi tukivyön käyttö. Kannattaa kokeilla, vaikka ajatus voi tuntua tyhmältä, koska eihän kipu oikeastaan tunnu siellä missä vyön tuki näyttäisi olevan... mutta kuitenkin se jostain syystä toimii! Pitää lantion paremmin kasassa?

Pyöräilystä: itse koin, että pyöräily oli ihana ja helppo tapa liikkua, kun kävely oli liitoskipujen vuoksi tuskaa.

Vierailija

Kävin ensin lääkärillä, joka epäili välilevyä (ja oli ilmeisesti väärässä) ja sitten fysioterapeutilla, joka sanoi ns. SI-nivelen jumiutuneen. Neljä hoitokertaa osaavissa käsissä teki aivan ihmeitä (ilmeisesti oli siis todellakin vain se SI-nivel) ja nyt kipu pysyy kurissa matalalla pidettävällä tukivyöllä, jumpalla ja kiinnittämällä huomiota omaan liikkumiseen (tuolista nousut, sänkyyn menot, nousut jne.)

Jumpppari sanoi, että tuo nivel menee hyvin tyypillisesti raskaana jumiin ja aiheuttaa iskias-tyyppistä kipua, joka siihen helposti sekoitetaan. Kai se voi liitoskipuihinkin sekoittua. Eikö ne useammin tulekin vasta vähän myöhemmillä viikoilla. Eli kannattaa ottaa tästäkin selvää.

Vierailija

Juu, ei ole iskias, sen kivun kyllä tunnistan. Samantyyppistä kieltämättä, mutta kipu lähtee hieman eri kohdasta. Liitoksiahan on kolme, yksi häpyluussa ja sitten molemmissa kankuissa. Toinen näistä kankuista kipuilee, häpyluu myös mutta ei yhtä pahasti. Eilen varovasti venyttelin illalla ja hieroin Ice Poweria kipeään kohtaan. Sänkyyn mennessäni kipu oli kahta kovempi, mutta lepo selvästi auttoi ja aamulla taas ihan ok olo.

Muistelin myös kuulleeni, että kauheasti ei kannata rehkiä, esim. hiihto ei välttämättä hyvä idea sillä venyttää liitoksia entisestään. No, jatkan varovaisella lepo ja venyttely-linjalla, vielä selviän ilman tabuja.

Vierailija

lääkintävoimistselija-ystävältäni. Kehotti roikkumaan ovenkarmista, tangosta tai muusta niin, että jalat ovat kevyesti maassa polvet vähän koukistettuna. Tarkoitus on, että selkä venyy ja siinä mukana ihan alaselkä jossa liitoskivut ovat. Minulle auttoi kuin taikatemppu. Lisäksi venyttelin lattialla istuen niin, että toinen jalka oli koukussa toisen jalan yli ja vedin koukussa olevaa jalkaa itseeni päin. Sen verran kuin sitä pystyy mahan kanssa tekemään... Ja ensin pitäisi pystyä lämmittelemään vähän.

Uusimmat

Suosituimmat